Mințile lui Billy Milligan, de Daniel Keyes – Editura Young Art – recenzie

Editura Young Art

Număr pagini: 576

Notă: 8/10

Categorie>Cărţi Beletristică

Mințile lui Billy Milligan de Daniel Keyes personalitate multiplă.

Descriere:

„În toamna anului 1977, William Stanley Milligan, în vârstă de 22 ani e arestat în urma săvârșirii celor trei violuri care au dat peste cap viața campusului Universității de Stat din Ohio. Invocând incapacitatea mintală datorată tulburării de personalitate multiplă de care suferă, Milligan devine prima persoană din istoria Statelor Unite declarată nevinovată ca rezultat al unei astfel de apărari, în ciuda delictelor grave pentru care fusese acuzat. Intens mediatizat, cazul lui a șocat și intrigat milioane de oameni.

Daniel Keyes spune povestea adevărată a lui Billy Milligan și a celor douăzeci și patru de personalități care îl alcătuiesc. Ambițioasa și complicata misiune a scriitorului are drept rezultat o carte unică, captivantă și cutremurătoare.”

„Doar timpul ne va spune dacă Milligan a păcălit societatea sau este una dintre cele mai nefericite victime  ale sale… Poate că a venit acel timp.” – Daniel Keyes

Dramatizarea unei hoinăreli în mintea lui Billy este o lectură sfâșietoare și irezistibilă. Are forța și puterea de convingere a adevărului.” – Village Voice, Literary Supplement”

Cu adevărat fascinant mi s-a părut acest concept de incertitudine care înconjoară întreaga poveste. Cartea aceasta este una din acele opere literare care naşte o controversă şi o menţine timp îndelungat.

Astfel în centrul acţiunii îl avem pe acest Billy Milligan care suferă de personalitate multiplă şi care se află în permanență în această ipostază de nesiguranţă şi instabilitate asupra propriei persoane. S-au descoperit în jur de 24 de alter-ego-uri ale acestui individ care, din câte am înţeles, a existat cu adevărat el fiind în centul celui mai mediatizat caz de acest gen.

Un lucru foarte interesant mi s-a părut puterea care i se atribuie acestui Milligan. Noi nu putem şti niciodată dacă aceste lucruri s-au întâmplat cu adevărat sau dacă băieţelul ăsta era doar un student de nota zece la actorie. Personal înclin să cred că nu ne minte, că suferă într-adevăr, că este o victimă a societăţii, dar nu pot să nu am îndoieli atunci când mă gândesc la câte detalii s-au putut pierde. Uneori îţi dai seama dacă un om te minte privindu-l, însă în cazul nostru trebuie doar să ne mulţumim cu ceea ce ni se oferă şi cu descrieri mai mult sau mai puţin amănunţite a gesturilor şi faptelor lui.

Dacă totuşi cartea e o făcătură (lucru care ni se spune clar că nu e, dar cine ştie) şi luăm personajele/personajul ca un simbol cred că ar putea reprezenta atât de multe lucruri încât nici nu am şti cum să-l interpretăm mai întâi. Totuşi cred că cel mai definitoriu pentru el ar fi să spunem că Milligan este fiecare dintre noi. E bine ştiut faptul că un persoaj bun se indentifică şi se pliază pe cititor atât de bine încât acesta să creadă că a fost construit avându-l ca model chiar pe el, iar de obicei acest lucru se face atribuindu-i personajului trăsături de caracter generale şi cât mai obişnuite care să se regăsească la majoritatea cititorilor. În cazul lui Billy s-a mers atât de departe cu generalizatea încât s-a ajuns până la construcţia noastră psihologică.

Fiecare dintre aceste persoane care se află în interiorul lui Billy are o trăsătură de caracter definitorie cum ar fi compasiunea, sau raționamentul sau tot felul de lucruri, astfel că adunate ele rezultă o persoană normală. Un om obişnuit este atât raţional cât şi capabil să simtă milă, în timp ce aceste personaje sunt atât de concentrate pe o singură trăsătură încât o epuizează devenind alcătuite doar din ceea ce ele reprezintă.

Mi-a plăcut foarte mult modul în care autorul a reuşit să scrie şi să creeze o oarecare ordine în tot acest haos pe care încă de la început l-am numit mintea lui Billy Milligan cât şi modul lui de a scrie. Este un subiect dificil de abordat, tocmai de aceea dacă nu ar fi fost o treabă bună făcută textul ar fi fost atât de greu de înţeles încât probabil cartea nu ar fi avut un asemenea succes. Cartea merită citită nu doar pentru povestea absolut facinantă, uimitoare şi unică, cât şi pentru modul de scriere foarte captivant. O carte care, deşi gigantică, este incredibil de uşor de citit.

Am empatizat foarte mult cu personajul, mi-a părut rău pentru el, am încercat să-l înţeleg şi nu sunt sigură dacă am reuşit în totalitate, dar cel mai important lucru la cartea asta a fost faptul că m-a făcut în permanență să mă întreb: Dacă eu aş avea mai mulţi oameni în capul meu care să preia controlul asupra corpului fără permisiunea mea atunci ce aş face? Mi se pare cel mai intens sentiment pe care o cartea a reuşit să mi-l inducă și mi-a plăcut enorm de mult lucrul acesta.

Părerea mea este că această carte merită citită pentru că este spectaculoasă şi inedită şi că merită toate semnele de întrebare care o să apară chiar şi după primele câteva pagini citite.

Cartea Mințile lui Billy Milligan de Daniel Keyes  poate fi comandată de pe libris.ro Pentru a fi la curent cu noutăţile şi promoţiile periodice ale librăriei, vă puteţi abona la newsletter, dar puteţi urmări şi pe pagina de facebook.