Pantofarul si moartea-de Peter James-Editura Nemira

Pantofarul si moartea-de Peter James-Editura Nemira

by -
5

Pantofarul şi moartea de Peter JamesPantofarul si moartea

Titlul original: Dead like you
Traducere: Mihnea Columbeanu
Număr pagini: 775
An publicare: 2010(original), 2014(RO)
Editura: NEMIRA

Ştiţi ce înseamnă cu adevărat frica? Nu e doar un cuvânt din dicţionar…e un sentiment atroce care poate distruge. Ne este teamă de mai multe lucruri, de păianjeni, de şerpi, câini, de noi înşine…până şi de viaţă! Într-un fel sau altul mergem mai departe, trecem de ea, însă există ceva care ne retrezeşte spaima…e vorba de om. De la el nu ştii la ce să te aştepţi fiindcă gândurile sunt private, nu pot fi citite, nu putem ghici ce va face domnul X, dacă e bun la inimă sau ascunde secrete terifiante. Este oare un criminal în serie care pândeşte din umbre pe acea stradă mărginaşă, din acel oraş în care felinarele abia dacă luminează un colţ de asfalt? Luna e ascunsă printre nori şi suntem singuri; vrem să ajungem în patul nostru cel cald, dar …cineva ne are în vizor astă-seară… Fără niciun avertisment suntem doborâţi! Ce ni se va întâmpla? Suntem la mila unei persoane necunoscute care zâmbeşte maliţios. Ce putem face? Încercăm să ne eliberăm, dar eşuăm lamentabil. Vin ajutoare, poliţişti? Cât timp va dura până ce vor dezlega misterul nostru? Zile, luni, ani, iar noi rămânem prăbuşiţi şi trebuie să avem încredere în Peter James că ne va elibera.

imagine (2)Cine este acest Peter James? Sigur nu este un criminal! Mai degrabă este păpuşarul care se joacă cu decorul, anii, destinul unor oameni. S-a născut în 1948 în Brighton, Anglia şi este cunoscut drept unul dintre cei mai de succes autori contemporani de romane poliţiste. James a studiat la Charterhouse School şi la Ravensbourne Film School, Londra. În cariera sa a cunoscut ce înseamnă să fii producător de film şi scenarist, în Canada şi S.U.A, dar ceea ce îşi dorea ţinea de domeniul literar. A debutat, astfel, cu „Possession” care a devenit repede şi bestseller, urmat de „Viu sau mort”(2005), „Să mori frumos!”(2006), „Aproape mort”(2007), „Pe urmele mortului”(2008), „Ai să mori mâine”(2012). Toate acestea sunt romanele prin intermediul cărora Peter a obţinut „Le Grand Prix de Littérature Policière”, „Prix SNCF du polar France”,”Crime Thriller Author of the Year Award”. După cum aţi remarcat, operele sale au în centru…MOARTEA. Ea numai e văzută ca un fenomen uşor de justificat – bătrâneţe, boală, accident. Moartea este o bilă neagră aruncată în eter. Cumva e prinsă de un individ cu ochi sticloşi şi aruncată, din nou, într-o persoană care nu merita acest lucru, care avea pe cineva drag acasă, sentimente. Ce devine acest om? Un criminal.

imagine (3)Pantofarul şi moartea” este ca o furtună tropicală în mijlocul oraşului. Ne amestecă opiniile şi felul de a fi, ne învârte până ajungem în centrul metropolei, pradă necunoscutului. La fel ca viaţa, romanul acesta este o aventură. Depinde în ce direcţie o ia autorul. Mai mult! Persoanele pe care le crează vor fi bune sau rele? Nu ştim încă… Interesant e că opera debutează cu o greşeală! O greşeală din sfera banalului şi anume cea în care ne lăsăm purtaţi de destin. El e un ghid, iar noi nu putem să ne sustragem planului său „malefic”. Rachel Ryan nu a făcut excepţie „Cu toţii facem greşeli, tot timpul. De cele mai multe ori mărunţişuri, ca atunci când uităm să returnăm un apel telefonic…ori să luăm lapte de la supermarket…Uneori[…] facem şi greşeala cea mare. Genul de greşeală care ar putea să ne coste viaţa”. În Ajunul Crăciunului, mai bine zis în dimineaţa de Crăciun, Rachel se întorcea acasă după o noapte de petrecere alături de prietenele sale. Băuse puţin mai mult, dar burniţa uşoară a acelei nopţi o mai revigora. Dânsa nu a dorit să mai aştepte un taxi alături de fete şi, fiindcă apartamentul său era aproape, se hotărî să meargă pe jos. Văzând un bărbat care, bizar lucru, descărca la 02:35 a.m. un frigider dintr-o camionetă şi părea a întâmpina greutăţi, se oferi să îl ajute. Peste nici cinci minute fu doborâtă şi adormită cu o batistă îmbibată în cloroform. Ne întrebăm, acum, ce anume l-a determinat pe acesta să comită o asemenea faptă? Ei bine, totul a pornit de la îmbrăcămintea lui Rachel, o fustă mini, un şal pe umeri, dar…mai important….pantofii ei „cu tocuri cui şi barete în jurul gleznelor”.

Mai aflăm că tânăra noastră se despărţise de logodnicul ei, că nu voia să fie singură în acea noapte magică de decembrie şi, cu siguranţă nu şi-ar fi închipuit că se va găsi într-o camionetă alături de o persoană cu fetiş pentru pantofi de damă. Acestea se petreceau în iarna lui 1997, când Roy Grace, detectiv în poliţie, va primi de la şeful său un nou caz: fata dispărută. Peste 12 ani îl regăsim pe Grace, alături de o echipă nouă, încercând să dezlege misterul acelui Crăciun de demult. Rachel nu a mai fost găsită, iar Pantofarul s-a ascuns…sau doar s-a mutat altundeva, s-a însurat poate? Nu se ştie, dar a reapărut în joc. Abuzează femeie după femeie, lipsit de scrupule nu se gândeşte că, în fond, le distruge moral „femeia îşi vedea de viaţa ei, în zona de comfort, şi dintr-odată se pomeneşte zdrobită, sfărâmată, o epavă…Se confruntă cu ani şi ani de consiliere, ani de teroare, de coşmaruri, neîncredere. Oricât de mult ajutor ar primi, niciodată nu va mai fi aceeaşi.”. Roy se întreabă dacă e acelaşi făptaş ca în 1997, vrea să îl prindă pentru readuce echilibrul în Brighton şi Hove „să menţină în siguranţă străzile…sau, cel puţin, să-i facă pe cetăţeni să se simtă în siguranţă într-o lume care niciodată nu fusese sigură şi nici n-avea să fie vreodată”, „O să te prindem Pantofarule…cu orice preţ”. Grace pierduse şi el pe cineva în anii 97,98, pe Sandy, soţia lui. Oare există vreo legătură între Pantofar şi ea? Ce se va mai întâmpla? Poate suspansul să ia mai mare amploare? Nu vă mai spun! O vom lua de la capăt „Începe cu începutul şi mergi înainte până ajungi la sfârşit: atunci, opreşte-te.”.

imagine (1)Romanul este narat la persoana a III-a de o voce obiectivă, omniprezentă şi omniscientă. Remarcăm veridicitatea operei, faptul că cititorul este plasat într-un cadru spaţio-temporal bine definit – 1997, 1998, 2010 (prezentul) şi Brighton Şi Hove. Îmi place mult felul în care sunt descrise evenimentele şi lumea, nimic nu e lăsat la întâmplare. Este ca şi cum am fi luaţi dintr-un vis frumos, unde domină lumina şi aruncaţi de pe un pod în apă rece „Crăciunul era perioada de vârf pentru morţi subite şi sinucideri. Or fi fost câteva zile fericite pentru oamenii cu prieteni şi familii, dar pentru cei singuri era o perioadă de jale şi deznădejde, mai ales pentru bătrânii care nu aveau nici măcar atâţia bani cât să-şi încălzească bine casele.”, „Închisoarea era menită să te ajute la reintegrarea în continuare, după ce-ţi ispăşeai pedeapsa. În realitate, însă, comunitate nu te dorea, de fapt. Reintegrarea era un mit.”. Sentimentele personajelor, comportamentul sunt punctate desăvârşit „e vina mea. Dacă aveam curaj, l-aş fi oprit. Toţi vor crede că am vrut să-mi facă asta, că trebuie să-l fi ademenit cumva…Eu doar am zăcut acolo”. Acţiunea se desfăşoară pe mai multe planuri: al criminalului, victimei, detectivului şi echipei sale. Peter James descoperă ce e acela un criminal, psihologia lui „purtaţi pantofii ăia scumpi. Asta înseamnă că vă duceţi undeva – şi pe mine mă lăsaţi în urmă. Am auzit acel ţaca-ţaca-ţaca devenind tot mai slab şi mai slab. E ultimul sunet al vostru pe care-l aud. E primul sunet al vostru pe care-l aud când veniţi înapoi”, dar totul a pornit de undeva şi în cazul lui.

Vine întrebarea: cine şi ce anume i-a făcut? Detectivul vrea să „îi închidă pe băieţii răi”, iar victima să fie salvată. Autorul ne duce în locuri nebănuite, pot spune că James îmi aminteşte puţin de stilul Agatha Christie. Iţele se încurcă şi asistăm la un joc al străzii din care oamenii nu ies totdeauna câştigători. Mai observ cum romanul ameţeşte anchetele din 98 şi 2010.
Spun „Pantofarul şi moartea”… Ce e moartea dacă nu un lexem de genul feminin. E rea fiindcă se aplică, în aceeaşi măsură, şi la masculin, şi la feminin… La James, nu e adusă de Pantofar, cum s-ar crede, ci de o femeie. Ea l-a creat pe ucigaşul nostru fiindcă „toate sunt otrăvuri. Toate femeile…nicio femeie nu te iubeşte cu adevărat. Tot ce vrea e să te controleze. Poate-ai să râzi de mine.”. Vă întreb acum: doriţi SUSPANS, ACŢINE, ANALIZĂ PSIHOLOGICĂ? Dacă răspunsul e afirmativ înseamnă că e timpul să cereţi un pantof cu toc cui de la…PANTOFAR.

Lectură plăcută!

stilou-1

Notă: 7,5/10 STILOURI

Compania de Librarii Bucuresti

Cartea Pantofarul şi moartea de Peter James este oferită pentru recenzie de Compania de Libării Bucureşti. Cartea poate fi comandată de pe Compania de Librării Bucureşti. Pentru a fi la curent cu noutăţile şi promoţiile periodice ale librăriei, vă puteţi abona la newsletter, dar puteţi urmări şi pe pagina defacebook.

Autor: Crina Stanciu

5 COMMENTS

  1. Felicitari Crina pentru recenzie, foarte incitanta! Si mie nu-mi plac genul asta de carti….dar, ai reusit sa ma tentezi!

  2. Am citit si eu o carte din serie – Viu sau mort . Si mi-a placut stilul autorului si ritmul alert . Multumesc mult pentru tentatie!

Leave a Reply