Pe insulă, de Tracey Garvis-Graves-Editura Epica-recenzie

Editura: Epica;

Număr de pagini: 346;

Data apariţiei: noiembrie 2017;

Traducător: Adina Pintea

Anna Emerson este profesoară de engleză, are treizeci de ani și o nevoie disperată de a evada. Sătulă de iernile friguroase din Chicago și prinsă într-o relație care nu duce nicăieri, nu stă deloc pe gânduri atunci când i se propune să-și petreacă vara pe o insulă tropicală, ca profesor meditator pentru tânărul T.J. care are șaisprezece ani.

T.J. Callahan nu-și dorește să plece nicăieri. Cancerul de care suferă este în remisiune și nu vrea decât să revină la rutina lui zilnică. Părinții însă îl bat la cap să-și petreacă vara în Maldive și să recupereze tot ce a pierdut în ultimul an de școală.

Anna și T.J. urcă la bordul unui avion particular care trebuie să-i ducă la casa de vacanță a familiei Callahan. Avionul se prăbușește, și curând își dau seama că sunt aruncați pe o insulă nelocuită. La început, se luptă să supraviețuiască, dar pe măsură ce zilele devin săptămâni, apoi luni, cei doi încep să se confrunte cu tot mai multe greutăți, printre care și posibilitatea ca boala lui T.J. să recidiveze. În ziua în care T.J. își sărbătorește încă o zi de naștere pe insula, Anna începe să se întrebe dacă nu cumva cea mai mare provocare dintre toate nu este faptul că trăiește alături de un băiat care, treptat, devine bărbat.

Tracey Garvis Graves este o scriitoare americană de bestselleruri New York Times, Wall Street Journal şi USA Today. Volumul său de debut, Pe insulă, s-a regăsit multe săptămâni pe lista New York Times cu cele mai bine vândute romane, a fost tradus în douăzeci şi nouă de ţări şi este în proiect pentru realizarea unui film de lung metraj cu studiourile MGM şi Temple Hill Productions. Puteţi obţine mai multe informaţii despre autoare, accesând: www.traceygarvisgraves.com.

Publicată iniţial pe 4 septembrie 2011, cartea a devenit populară în rândul cititorilor de ficţiune şi romane de dragoste. Pe lângă acest roman, scriitoarea americană a publicat şi „Heart-Shaped Hack”, „White-Hot Hack”, „Covet” şi „Every Time I Think of You”.

Pe insulă” a fost o lectură excepţională, superbă, exotică şi încântătoare. Am citit-o foarte rapid, în două zile, dorindu-mi din tot sufletul să aflu prin ce mai trec personajele principale.

Cu toate că titlul cărţii ne îndeamnă să citim cartea vara, alături de un pahar de limonadă sau ceai cu gheaţă, într-o zi călduroasă, când nici prin cap nu ne trece să ieşim afară, e perfectă dacă o lecturaţi în orice anotimp, căci acţiunea cărţii se desfăşoară în mai multe anotimpuri. Eu am profitat de zilele libere din această perioadă, a sărbătorilor de iarnă, având mai multe timp pentru lectură, bucurându-mă de un roman tropical, purtându-mă pe o insulă călduroasă, făcându-mă să-mi imaginez că sunt în vacanţă.

Am o slăbiciune pentru cărţile cu iz insular, de vară, care mă fac să mă gândesc la razele toropitoare ale soarelui şi la concediu. Nu ştiu de ce, dar, de fiecare dată când dau de o astfel de carte, ce respectă criteriile de mai sus, o citesc imediat, paginile zburând pe nesimţite. Probabil pentru că o asemăn cu anotimpul meu preferat, vara, şi pentru că acţiunea e mult mai dinamică, nu mă plictiseşte şi nu mă ia somnul în timp ce citesc o carte de acest gen.

După cum afirmă într-un interviu, autoarea a fost inspirată să scrie romanul „On the Island” de show-ul tv Survivor, vizionând fiecare episod. De asemenea, pe când era o copilă, Tracey a fost cu mama ei să vadă “The Blue Lagoon”. I-a plăcut filmul „Castaway” şi şi-a dorit să dezvolte într-un sens acţiunea lui. A spus că i s-a părut o idee interesantă şi inedită să aducă doi oameni care nu ar trebui pe o insulă şi să vadă ce se întâmplă. A ajutat-o şi soţul ei mult, susţinând-o. Să ai pe cineva care să creadă în tine şi în visul tău este îndeajuns pentru a te apuca de treabă.

Romanul este scris din două perspective: a personajului principal feminin şi din perspectiva personajului principal masculin, fiecare capitol continuându-se prin înlănţuire. Mi s-a părut minunat că nu se povesteşte acţiunea de două ori, din ambele perspective, ci totul se continuă lin şi frumos.

Acţiunea este complexă şi personajele bine conturate, fiecare cu caracteristicile sale specifice, fiind bine individualizate. Am îndrăgit-o mult pe Anna, personajul principal feminin, căci a ştiut să-şi urmeze inima în tot ceea ce a făcut, ascultând-o.

Anna Emerson, o profesoară frumoasă şi tânără, se hotărăşte să-i devină meditatoare lui T.J. Callahan, un adolescent care scapă de cancer, dar care a pierdut multă materie şi lecţii la şcoală, trăind mai mult prin spitale. Pentru Anna, ideea de a pleca departe de locul unde îşi duce viaţa cotidiană este o provocare, la care cu greu se decide să răspundă afirmativ, privind partea plină a paharului, şi anume aceea că se va relaxa toată vara la soare, pe o insulă tropicală, cu picioarele în nisip, bronzându-se.

Anna ajunge la aeroport condusă de iubitul ei, John, şi îi întâlneşte pe tânărul cu care avea să petreacă  mult timp împreună, acesta fiind însoţit de cel mai bun prieten, Ben. Călătoria a durat foarte mult, intervenind câteva probleme, însă cei doi au coborât cu bine pe Aeroportul Internaţional Malé din Maldive, aflând că insula unde aveau să locuiască pe durata verii era la 2 ore depărtare şi că pe insula aceea puteai să ajungi doar cu hidroavionul. Pentru că se făcuse seară şi hidroavioanele nu circulau seara, Anna şi T.J. sunt în pericol să rămână pentru o noapte în Malé. Dar un pilot al unei astfel de aparat de zbor spune că îi poate duce el pe cei doi pe insulă, acesta întorcându-se acasă. Bucuroşi că problema s-a rezolvat, cei doi urcă în hidroavion şi le revine zâmbetul pe buze, adresându-i curioşi câteva întrebări pilotului. Suferind o criză de arsuri la stomac, pilotul leşină şi aeronava se prăbuşeşte în ocean. Purtând pe ei veste de salvare, tinerii reuşesc să scape cu viaţă din teribilul accident şi peste câteva ore bune ajung pe o insulă, purtaţi de curenţii din apă.

Rupţi complet de lumea normală, Anna şi T.J. speră că vor mai trece hidroavioane pe cer a doua zi, culcându-se pe nisip, obosiţi, răniţi şi extenuaţi. A doua zi se trezesc şi sunt uimiţi de faptul că pe cer nu se zăreşte niciun avion şi cu fiecare zi ce trece încep să se obişnuiască cu viaţa pe insulă, departe de toţi şi toate, departe de umanitate, mâncare, apă şi energie electrică. Singura lor sursă de mâncare sunt fructele de pâine şi nucile de cocos, iar sursa lor de apă e ploaia care cade des.

În timp ce orele şi zilele se scurg, Anna şi T.J. încearcă cum pot să supravieţuiască: se spală în ocean, aprind un foc cu ajutorul beţelor ca mai apoi cine trece pe cer să vadă semnalele lor de alarmă, adică fumul, mănâncă doar fructe de pâine, nuci de cocos, peşti şi găini, care trăiau pe plajă, şi încearcă să depăşească toate pericolele ce le stau în cale, precum: un liliac care i se înfinge în capul Annei, un rechin ce îi fac pe cei doi să nu se mai apropie de ocean, un virus local şi altele. Urmărind toate peripeţiile celor doi protagonişti, veţi sta cu sufletul al gură, aşteptând să vedeţi cum se termină fiecare în parte şi în favoare cui. Convinşi că nu vor mai fi salvaţi niciodată, însă cu flacăra speranţei aprinsă în suflete, Anna şi T.J. sunt ajutaţi, într-un fel, de natură pentru a rezista pe insulă. Viaţa le este cu mult uşurată după ce valurile le aduc, uşor-uşor, obiectele pe care le-au avut cu ei în hidroavion. Astfel, ei îşi primesc hainele, obiectele de îngrijire personală şi o plută pneumatică, în care vor dormi nopţi la rândul. Îşi construiesc o casă, al cărei acoperiş este luat pe sus de furtună, şi încearcă, fiecare cum poate, să rămână în viaţă.

Trăind unul lângă celălalt zi de zi, între ei se leagă şi sudează o relaţie de iubire. Să fie oare una temporară sau permanentă? Vor reuşi să scape de pe insulă? Cine îi va salva? Vor trăi fericiţi până la adânci bătrâneţi? Cum rămâne cu soţul Annei?

“Pe insulă” de Tracey Garvis-Graves a fost exact de ceea ce am avut nevoie: o lectură efervescentă, care să mă destindă şi să mă facă să uit de zilele geroase de iarnă, plimbându-mă, alături de personaje, pe insula lor. Cu picioarele în nisip, cu briza în urechi şi cu delfinii care se joacă fericiţi în ocean, vă spun doar atât: cartea aceasta o să-mi rămână în suflet multă, multă vreme.

Robert Bădică (Robertt)-Colaborator special/ Numele meu e Robert şi îţi propun să devenim prieteni. Eu sunt o fire curiosă şi pasionată de lectură. Îmi plac mult călătoriile şi să gătesc. Îmi place să cred că pe unde calc, las o urmă. Acum, sunt în clasa a X-a şi iubesc limba franceză. O ador pe Celine Dion şi pe Rebeca Ferguson. Nu prea mă uit la filme, dar îmi plac. Autoarea mea preferată e Parinoush Saniee şi filmul meu preferat este „The book thief”. Îmi place, de asemenea să citesc cărţi de Agatha Christie şi de Khaled Hosseini. Zâmbesc foarte des. Cu fiecare carte citită, descoper o nouă viaţă, un nou ţinut şi noi prieteni. Sper să ne înţelegem frumos.