Bestia de Carmen Mola – Editura Trei – recenzie blog tour
Bestia, de Carmen Mola – Editura Trei – recenzie blog tour
“Carmen Mola este pseudonimul ales în primăvara anului 2017, la Madrid, de autorii Jorge Díaz, Agustín Martínez și Antonio Mercero când au decis să se lanseze într-o aventură de creație colectivă ce s-a cristalizat într-un prim roman, La novia gitana, urmat de La red púrpura și La nena. În paralel, cei trei autori și-au continuat proiectele personale. Jorge Díaz (Alicante, 1962) este autorul romanelor Cartas a Palacio și La justicia de los errantes, printre altele, precum și al unor seriale de televiziune precum Hospital Central. Agustín Martínez (Lorca, 1975) este creatorul unor seriale precum Feria, La luz más oscura sau La Caza (Monteperdido și Tramuntana) și autorul romanelor Monteperdido și La mala hierba. Antonio Mercero (Madrid, 1969) a continuat să scrie scenarii de film și televiziune (Felices 140, Hospital Central, Hâche), în paralel cu publicarea de romane, printre care se numără Pleamaro, El final del hombre.”
“Suntem în anul 1834, iar Madridul, un oraș care încearcă să se deschidă dincolo de zidurile ce îl înconjoară, este afectat de o teribilă epidemie de holeră. Dar nu numai boala îi îngrozește pe locuitorii săi: prin mahalale apar cadavrele dezmembrate ale unor fete cărora nimeni nu le duce dorul. Zvonurile vorbesc despre Bestia, o ființă pe care nimeni nu a văzut-o, dar de care toată lumea se teme.
Când micuța Clara dispare, sora ei, Lucia, împreună cu Donoso, un polițist căruia îi lipsește un ochi, și Diego, un jurnalist care-și bagă nasul peste tot, încep o cursă frenetică pentru a o găsi pe fetiță în viață. Pe parcursul poveștii mai apar și Braulio, un călugăr războinic, și un misterios inel de aur cu două buzdugane încrucișate, pe care toată lumea îl caută și pentru care unii sunt dispuși să ucidă.”
Autorii descriu Madridul anului 1834, în timpul epidemiei de holeră. Acțiunea romanului ne poartă în palate, biserici, spitale, lazarete, prin parcurile și pe străzile Madridului. Vedem cum trăiesc și gândesc cei bogați, comportarea preoților și a gloatelor, violențe și crime induse de credință sau de lipsa acesteia, sărăcia mahalalelor, și eterna confruntare între carbonari și carlisti, reuniţi în organizații secrete. Doar că de data asta nu se mulțumesc cu conflictele, ci profită de neștiința maselor, de frica de supranatural, de mituri și legende. Astfel cei doisprezece aleși, conducători ai societății carbonarilor, conduși de un Mare Maestru, propovăduiau credința conform căreia dacă bei din sângele unei fecioare (aflate la prima menstruație) combinat cu diferite ierburi ești imun în fața holerei. Aveau chiar și un ucigaș plătit-un soldat uriaș, desfigurat în lupte, care se ocupa de răpirea fetelor, le ținea în cuști, le hrănea, le verifica până apărea sângerarea. Apoi urma ritualul și sacrificarea fecioarelor.
Oamenii, speriați de dispariția copilelor și regăsirea cadavrelor dezmembrate, susțineau că este opera Bestiei, conform legendelor o apariție jumătate om jumătate fiară. Se va dovedi însă că Bestia doar le răpea și le supraveghea în temniță, cei 12, conduși de Marele Maestru, erau cei care duceau la capăt ritualul și le ucideau. Dar ideea sticlutelor cu sânge îi ajută pe conducătorii carbonarilor să scape de cei care-i trădau sau voiau să iasă din organizație, adăugând arsenic în sânge. Totul se desfășura într-un palat izolat, dărăpănat și părăsit-palatul Marbela.
Avem apoi familia Luciei, mama Candida pe moarte, sora mai mică Clara și doamna de la societatea de caritate, doamna Villafranca, care îi promisese muribundei că va avea grijă de fetele ei. În ecuație mai intră ducesa Ana Castelar, considerată o binefăcătoare, pentru munca ei cu bolnavii din spital, sotul ei, ducele, fiind plecat în refugiu cu Curtea. Ana va avea o scurtă poveste de dragoste cu tânărul gazetar Diego Ruiz. Acesta scria articole la gazeta lui Augusto Morentin, se străduia să găsească subiecte interesante, sperând într-o angajare permanentă. Era prieten cu un jandarm Donoso Gual, care după necazurile din propria viață devenise un tip blazat, chiar nepăsător.
Și ajungem la momentul în care Lucia intrând în casa episcopului mort Ignacio Garcia-preot carlist, fură argintăria, dar și un inel masiv de aur cu sigiliu (două buzdugane încrucișate) și o haină mare maro, care urma să-i țină de cald mamei sale. Este gata să fie prinsă de Bestie, care voia inelul și haina. Oare de ce?
Reușește de fiecare dată să scape de urmăritori, dar mama ei moare, sunt date afară din casă și se adăpostesc într-o peșteră mică de pe deal. Erau o mulțime de peșteri mici, care adăposteau familii nevoiașe. Ca să se poată întreține Lucia va începe să lucreze la bordelul Josefei, poreclită Lupoaica. Apoi lucrurile se precipită, Bestia o găsește, dar Lucia reușește să-l omoare și să fugă. Doar că sora ei Clara este răpită. Diego se va oferi s-o ajute în căutările ei, o adăpostește în casa lui și Ana Castelar se oferă s-o învețe să scrie și să citească.
În căutările lui, Diego se apropie prea mult de societatea secretă și asta-i aduce moartea.
Norocul Luciei este preotul Braulio-de fapt agentul carlist Tomas Aguirre, care o salvează de câteva ori și-l implică și pe Donoso în cercetări.
Din aproape în aproape, unindu-și cunoștințele și informațiile cei trei vor afla povestea sordidă și mai ales cine se află în fruntea celor 12 și de ce ucid fetele.
Cine este Marele Maestru? Ce urmăresc cei 12?
Ce rol are sângele? De ce și cum omoară fetele?
Cine l-a ucis pe episcop? Cine l-a ucis pe Diego?
Ce se întâmplă cu Lucia? O găsește pe sora ei?
Ce se întâmplă cu Donoso?
Veți găsi toate răspunsurile și încă multe alte explicații citind cartea, pentru că așa cum spune Carmen Mola:
„Bestia este un amestec de genuri. Este un roman istoric, dar este și un thriller, cu elemente de horror. Este un pas înainte de la thrillerul obișnuit la un roman mai întunecat, a cărui acțiune se petrece în Madridul anului 1834, într-o perioadă foarte grea. Dar până la urmă există întotdeauna speranță.”
Iar juriul, care a acordat romanului premiul Planeta 2021, motivează astfel alegerea:
“Într-o manieră magistrală, Carmen Mola țese, cu firele celui mai bun thriller, acest roman captivant, febril și implacabil despre infern și tenebrele sale.”
Carte disponibilă pe site-ul Trei
Verifică disponibilitatea cărţii în librăriile online: , cartepedia, librărie.net şi cărtureşti
Recenzie blog tour Crime Club
Wow. Suna tare interesant
Interesant subiectul. Am trecut cartea pe lista de lecturi ,,obligatorii” 🙂