Cantec pentru Lya, de George R.R. Martin-mit, civilizatie straveche, taine si visuri...

Cantec pentru Lya, de George R.R. Martin-mit, civilizatie straveche, taine si visuri fragile

by -
10

Cântec pentru Lya investighează realitatea care stă în spatele unor împrejurări ciudate: oameni se convertesc la o religie a poporului shkeena, o civilizaţie străveche.

 Cântec pentru Lya, de George R.R. Martin-mit, civilizaţie străveche, taine şi visuri fragile

Gen:  Literatura universală

Editura: Nemira

Număr pagini: 314 

Traducere: Ruxandra Toma, Mihai-Dan  Pavelescu

    George R.R. Martin – adică George Raymond Richard Martin – născut 1948, Bayonne New Jersey este un nume deja consacrat în lumea literară, dar şi a filmului.

   Absolvent de jurnalism summa cum laude ( 1970, Universitatea Northwestern) a bifat, până la faima de astăzi activităţi ca voluntariat,  profesor,  scenarist, editor la Hollywood.

  Publică prima povestire în 1971 ( The Hero)  şi primul roman în 1977 ( Dying of the light).

 De aici şi până la renumitul titlu Urzeala tronurilor (publicat în 1996) – primul roman din seria Cântec de gheaţă şi foc – a avut de urmat un drum anevoios, unele din scrierile sale fiind repinse în numeroase ocazii.

     Critica a apreciat scriitura autorului american ca fiind  “întunecată şi cinică”; la fel, s-a stabilit deja că el a părăsit întrucâtva “tiparul” literaturii fantasy în care guvernează tonurile exclusiv alb sau negre – bun sau rău – pentru a oferi mai mult realism, mai multă umanitate, mai multă melancolie personajelor sale.

   Iar aici se află, poate, secretul faptului că reuşeşte să cucerească şi cititori care nu sunt  tocmai atraşi de literatura sf / fantasy / horror – cum este şi cazul meu.

       Cântec pentru Lya (1974)  este abia  povestirea care încheie culegerea în care se mai regăsesc 9 titluri, între care : În zori se ridică ceaţa, Un alt fel de singurătate, Comandă prioritară.

  În mai toate, indiferent că se apropie mai mult de ştiinţific, de fantezie sau horror, sunt prezente conflicte puternice, personaje nefericite sau neîmplinite, fără ca acestea să fie închise ermetic în existenţa lor, ci mai degrabă deschizând şi trimiţând către substraturi, către împrejurări.

       În zori se ridică ceaţa este  terenul pe care naratorul asistă la confruntarea a două caractere complet diferite: Paul Sanders (proprietarul Castelului dintre nori) – visătorul –  şi Dubowski – omul de ştiinţă – realistul. Mărul discordiei: fantomele, care ar exista sau nu.

     Un mit care alimentează un gen aparte de turism pe planeta Lumea fantomelor, aflat în pericol de a fi destrămat; un om de ştiinţă decis să clarifice definitiv lucrurile, înarmat cu tehnologie sofisticată şi multe resurse financiare.

     Un cadru cu fantome, ceţuri ispititoare, planete îndepărtate în care îşi găsesc locul surprinzător de firesc şi reuşit romantismul, idealurile, melancolia.

   

Dar numai de cunoaştere are nevoie omul? Eu nu prea cred. Cred că are nevoie şi de mister, şi de poezie, şi de aventură. Cred că are nevoie de câteva întrebări fără răspuns, care să-l surprindă şi să-l îndemne la meditaţie.”

     Un alt fel de singurătate aduce în discuţie una dintre temele predilecte ale scrierilor lui Martin: singuratea, derivată cu nefericire/neîmplinire, un soi de sensibilitate a individului care îl condamnă la izolare/inadaptare.

 Şi aici este loc pentru reverie, realism psihologic, prin care asistăm la frământările şi conflictele sinelui. Acelaşi narator la pers. I aşteaptă ( sau nu ) sosirea înlocuitorului sau pe Inelul Stelar Cerberus, situat “la zece milioane de kilometric depărtare de Pluto.”

   

De ce trebuie să fac eforturi că să admit că mi-a fost teamă de viaţă? Nimeni nu va citi ce scriu eu aici. Vorbesc de unul singur. Îmi vorbesc mie despre mine însumi. Atunci de ce sunt unele lucruri pe care nu mă pot hotărî să le spun?”

      În Comandă prioritară vedem născându-se un univers bizar, în care pentru căutările unor pietre preţioase  – voylburi – pe planeta Grotto se recurge la cadavre…care umblă, mănâncă, muncesc, sunt spălate şi îngrijite.

  Găsim şi aici stări sociale ca lăcomia, contrabanda, dualitatea morală. Aşa cum ne va obişnui şi în alte opere ale sale, scriitorul american nu se limitează în a expune viciile morale şi sociale, ci desface în straturi dedesubturile care duc la ele.

 

(…) voylburi. Erau pietre preţioase fără scânteieri, însă aveau propria lor frumuseţe. Cele mai valoroase păreau cristale de ceaţă mişcătoare, pline de culori delicate, de taine şi visuri fragile.

     Eroul  pare o reeditare din cele mai bizare a legilor din clanurile mafiote. Visătorii şi naivii care se topesc după cucerirea stelelor şi a altor planete nici nu s-ar gândi poate că din serviciul militar sau de securitate al unor convenţii planetare nu se iese decât…mort.

 Şi aici, la fel ca în Ai dracului şarlatani sau în Expunere de holograme lumina cade pe etica acţiunilor politice şi consecinţele lor, dezvelind fără cruţare  învârtelile din spatele unor titulaturi pretenţioase.

   Cântec pentru Lya investighează realitatea care stă în spatele unor împrejurări ciudate: oameni se convertesc la o religie a poporului shkeena, o civilizaţie străveche.

    Puternică, exuberantă, inteligentă, în rasa shkeenilor fiecare individ devine membru la 40 ani într-o reuniune care prevede oferirea voluntară pentru a fi mâncaţi de vii în peşteri de paraziţii virusului Greeshka.

    Cu prilejul acestei povestiri cunoaştem încă una din valenţele operelor lui Martin, anume  religia. Chiar şi în acest cadru tulburător cu viruşi devoratori avem ocazia să întâlnim gânduri şi emoţii, descrieri plastice, aspecte profunde, personaje carismatice. Lya, telepatul, ar fi unul dintre ele.

    Această poveste  tulburătoare, care încheie volumul, a avut pentru cititorul din mine ecouri din cele mai puternice şi profunde; într-atât, încât ea reuşeşte să se înscrie în top 5 cărţi preferate. Aş reveni la ea oricând, aş dărui-o multora dintre cunoscuţii mei.

       Lumea literară creată de scriitorul american George R.R. Martin, cu al său melange de magic şi fantezie, ştiinţific,  nave spaţiale, planete, fantome, în care încap însă foarte firesc şi sensibilitatea, romantismul, psihologicul este prima lectură de acest gen care m-a captivat de la prima pagină şi până la ultimul rând. Cu siguranţă voi cauta prilejul de a-i citi şi alte titluri; dar, ceva îmi şopteşte că vor fi nu neapărat cele mai cunoscute…

NOTĂ: 9,5 / 10

sigla NemiraCartea Cântec pentru Lya, de George R.R. Martin a fost oferită pentru recenzie de către Editura Nemira. Poate fi comandată de pe site-ul Editura Nemira. Pentru a fi la curent cu apariţiile şi reducerile de cărţi, puteţi urmări noutăţile editurii atât pe site, cât şi pe pagina de Facebook.

Mulțumim Editura Nemira

Autor: Adelina
Review overview
5

10 COMMENTS

  1. Este un autor care scrie foarte bine. Imi plac cartile lui. Felicitari pt prezentare. Ma atrage cartea.

  2. Am mai auzit recent de aceasta scriitoare. Recenzia arata foarte bine. Am sa o trec pe lista de dorinte

  3. Am citit o singura carte scrisa de acest autor si mi-a placut stilul sau. Pe aceasta nu am citit-o inca, dar e deja pusa pe lista.

  4. Cred ca e o carte pt sotul meu 😉
    Urzeala tronurilor este preferata lui. Ii place acest scriitor. Eu insa spun pas

  5. felicitari adelina,pentru prezentare,am citit-o cu placere,desi cartile autorului nu sunt genul meu.
    inca odata felicitari! locco_smiley_10 locco_smiley_10 locco_smiley_10

  6. Autorul asta vrea sa ne innebuneasca =))) Am prea multe carti scrise de el in Wishlist =))

Leave a Reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.