Carte de identitate, de Sanda Nicola – o expediție interioară a sufletului-recenzie

Titlu: Carte de identitate

Autor: Sanda Nicola

Editura: Storia Books

Anul apariției: 2018

Număr pagini: 200 pagini

Mi s-a întâmplat de foarte multe ori să am mari așteptări de la unele titluri, iar rezultatul să nu fie chiar cel scontat… și mi s-a întâmplat, ca unele cărți să mă rupă de realitate, să mă impresioneze prin complexitatea mesajului transmis într-un mod cât se poate de simplu. Cartea Sandei Nicola este una dintre acele cărți despre care, inevitabil, îți faci o idee înainte de a o citi… însă atunci când o citești, descoperi că e cu totul altceva.

Oamenii care apar pe sticlă sunt, în general, oameni instruiți să-și ascundă propriile emoții, să pară imuni la ceea ce se întâmplă în jurul lor… și totuși, în spatele imaginii se stochează cantități uriașe de trăiri intense care au răbufniri. Pentru unii, aceste răbufniri iau turnura unor evenimente tragice, pentru alții, aceste episoade reprezintă momente de răscruce, momente care schimbă cursul existenței și dau o pauză de vindecare a sufletului.

„Sanda Nicola s-a născut la Deva, pe 6 februarie 1978 și este unul dintre cei mai cunoscuți jurnaliști români de televiziune. Timp de peste 20 de ani, sanda a prezentat știri și reportaje, a moderat emisiuni de dezbatere și a fost martor la evenimente de importanță mondială pe care le-a relatat în direct pentru telespectatorii români.

În volumul „Carte de identitate”, autoarea le dezvăluie celor care au urmărit-o că au fost martori fără să știe la frământări și la anxietăți pe care reporterul din fața camerei le-a ținut adesea cu mare greutate sub control. Licențiată în Științe Sociale și Științe Politice, la Open University, Marea Britanie, Sanda Nicola aprofundează întâmplările evocate atât din punct de vedere personal, cât și dintr-o perspectivă societală”.

Îmi amintesc de aparițiile TV ale Sandei Nicola și la momentele în care îi invidiam viața despre care eram ferm convinsă că e un aperfectă, la care oricine ar fi visat. Acum, că mi-am permis să citesc emoțiile sufletului său, acum că și-a deschis adevărata identitate, cumulul de trăiri, de evenimente frapante, dezvăluie un adevăr crud: acela că omul poate afișa o imagine, prin prisma meseriei sale, acoperind propriile crezuri, suprimându-și elementele care îi alcătuiesc identitatea.

Ce e frapant la cartea Sandei Nicola? Sinceritatea! În a relata faptele, dar și în limbajul pe care-l folosește. Este o rețetă magică, prin care Sanda ia cititorul cu ea în expediția pe care o face în interiorul sufletului.

Cartea este structurată în cinci capitole, precedate de un prolog și urmate de un epilog. Intitulat „Între iertare și revanșă”, prologul are alura unui început intens de jurnal. Aș putea spune că acest prolog este un soi de justificare pentru mărturisirile care vor urma în capitole, un intro care seamănă cu o răbufnire a unor emoții rezultate din loviturile vieții… o viață despre care ceilalți au crezut că e perfectă.

Sanda Nicola demontează mitul jurnalistului cu viață perfectă și dezvăluie faptul că suntem supuși acelorași vicisitudini ale vieții, indiferent de imaginea pe care alegem să o afișăm în fața celorlalți.

Când omul e singur, departe ce ceilalți semeni, e expus propriilor temeri, propriilor demoni… e momentul în care este el însuși, e momentul în care se va decide dacă va lupta pentru a merge mai departe sau dacă se va lăsa pradă fricilor.

Sanda Nicola, prin curajul de a fi scris această carte, dovedește că a învins, că a acceptat, a înțeles… și a gestionat viața astfel încât să fie o învingătoare.

Problemele medicale pe care le-a avut, ar fi putut foarte ușor dărâma orice om echilibrat. La 23 de ani se internează de urgență și este operată. I se scot cele cincisprezece pietre depistate la fiere și colecistul. Viața o pune în situația limită a unui cancer de col uterin, însă aceste momente, dramatice pentru oricine, scot la suprafață o fire luptătoare care vede în clipa prezentă o oportunitate de a experimenta bucuria vieții.

Între pasiunea pentru jurnalism, cu expunerea aferentă la o diversitate de pericole și eterna căutare a propriei identități, Sanda Nicola se dovedește a fi om… un om supus temerilor, slăbiciunilor, dar un om care acționează conform valorilor morale… iar aceasta e o calitate destul de greu de găsit în societatea actuală.

E adevărat, lumea televiziunii e una dură, deși pentru cei din afară pare o lume feerică, strălucitoare. Cine nu are suficientă tărie de caracter, se poate pierde sau își poate pierde valorile, crezurile. Nu e cazul Sandei Nicola. Viața sa – așa cum veți afla din această carte – e o luptă perpetuă, în care fiecare moment de liniște e câștigat după eforturi uriașe.

Stilul Sandei e unul sincer; pe alocuri, limbajul capătă culoarea argoului urban, alteori acesta capătă o nuanță vulgară, dar acest lucru se datorează unei expuneri sincere, nealterate a realității trăite.  Cartea are alura unei confesiuni transparente, se citește repede… însă imediat ce ajungi la ultima filă, simți nevoia să te întorci, să mai arunci un ochi asupra unor momente din această efervescentă existență și închei cu minunatul privilegiu de a fi cunoscut un om minunat.

„La 27 de ani fumam mult, dormeam puțin, mâncam rar și foarte prost, eram exaltată, foarte sociabilă, infernal de sociabilă, voiam ca toată lumea să mă placă și consumam enorm de multă energie pentru asta. Azi am foarte puțină simpatie pentru cea care eram atunci. Plimbam de colo-colo, prin lume, răni și anxietăți pentru care nu căutam leac, ci doar maniera cea mai extravagantă de-a mă preface că nu există. Când ajungeam acasă, între două evenimente mari, când nu mi se întâmpla nimic ieșit din comun, doar viața perfect normală, ieșeau la iveală furii și stări de vinovăție care se cățărau pe mine, sufocându-mă.”

„Din reporterul de succes nu mai rămânea decât copilul pe care tatăl său nu l-a dorit, fata care s-a simțit umilită de propria mamă, mama băiatului mort, nevasta care și-a părăsit soțul… Hulpavi, demonii își cereau porția lor de dramă și nu se lăsau până nu mă vedeau jos, încovrigată pe podea, plângându-și de milă”.

Recomand cartea celor care vor să citească realitatea dincolo de aparențele expuse de ecranele luminoase.

Cartea Carte de identitate de Sanda Nicola poate fi comandată de pe site-ul Storia Books

Verifică disponibilitatea cărţii în librăriile online: libris, elefant, cartepedia, librărie.net şi cărtureşti