Într-o gară mică de Sidonia Drăgușanu-recenzie

,,Într-o gară mică” de Sidonia Drăgușanu

Editura: Hyperliteratura

Anul apariției:2017

Gen: Ficțiune

Număr pagini: 248

Sidonia Drăgușanu (1908-1971) s-a născut la București, a urmat institutul francez Choisy-Mangiru (1919-1926), a debutat în presă în 1933 și în proză în 1934. Cu romanul de debut ,,Într-o gară mică” a fost premiată de Editura Cugetarea pentru ,,cel mai frumos roman de adolescență”. De-a lungul carierei a scris mai multe romane, piese de teatru care s-au jucat în teatrele bucureștene și din țară până în anii 80, cărți pentru copii. A avut emisiuni la radio și TV.

Romanul ,,Într-o gară mică” descrie o frumoasă prietenie între două tinere de liceu din București, prietenie ce se naște neașteptat într-o gară de provincie și este pusă la încercare de iubirea pentru același bărbat. Universul feminin interbelic, nu mult diferit de cel de astăzi, este surprins cu delicatețe într-o poveste cu umor, tandrețe, dar și suspans și pasiune.

Cine a fost Sidonia Drăgușanu? Fără doar și poate, această întrebare persistă pe buzele tuturor celor care citesc recenzia de față. Aceeași întrebare mi-am pus-o și eu în momentul în care am ținut prima oară ,,Într-o gară mică” în mâini. Citind biografia și cv-ul impresionant al Sidoniei, descoperi în persoana acesteia un mare om de cultură al secolului trecut, care și-a dedicat viața cuvintelor.

Însă pentru a o cunoaște mai bine pe Sidonia este necesar să-i citim și cărțile, recent republicate și promovate în social media. Pentru mine a reprezentat o bucurie scoaterea la lumină a unei voci feminine a literaturii (și nu numai) române despre care nu mai auzisem. Din acest motiv, le adresez sincerele mele felicitări persoanelor care au inițiat acest proiect admirabil!

Am avut prilejul să citesc ,,Într-o gară mică”, romanul de debut al Sidoniei Drăgușanu, și am avut parte de o surpriză plăcută, întrucât mi s-a permis să pătrund în mintea adolescentei Sidonia, o tânără educată în înfloritoarea perioadă interbelică, un suflet sensibil de artist.

Nici nu cred că este nevoie să menționez faptul că romanul are o grafică excepțională, coperta fiind bine aleasă și reprezentativă pentru atmosfera de epocă evocată între paginile volumului. Am citit destul de repede ,,Într-o gară mică”, am căzut în mrejele unei povești fermecătoare, în care se resimte influența marii literaturi interbelice ce suscită și astăzi interesul cititorilor.

Mi-a plăcut mult cartea de debut a Sidoniei Drăgușanu, deși, trebuie să recunosc, se remarcă printr-un stil de scriere pueril. Chiar și așa, încă de la primele pagini se dezvăluie talentul autoarei, un talent pe care îl putem compara cu o piatră neșlefuită. Nu mă îndoiesc că în scrierile ulterioare se evidențiază o evoluție semnificativă și că Sidonia își pune în valoare toate atuurile scriitoricești.

,,Într-o gară mică” prezintă povestea a două adolescente, Luiza și Dudu (Denisa), ale căror destine se intersectează într-o zi de la sfârșitul vacanței de vară, așa cum spune și titlul, într-o gară mică, din care se îmbarcă în tren Luiza. Dudu este fiica unui avocat bogat din București și călătorește spre casă cu trenul la clasa I. Întâmplarea face s-o cunoască pe Luiza, pasageră la clasa a treia, și s-o salveze dintr-o situație complicată.

Pe neașteptate, ia naștere o strânsă prietenie între cele două tinere, cu firi total opuse: Luiza – introvertită, tăcută, empatică, respectiv Dudu – o ființă ce iese în evidență prin caracterul zglobiu, prin momentele în care trece de la o stare de spirit la alta, prin ușurința cu care vorbește aproape despre orice și oricine, fiind însoțită de o aură copilărească, imatură.

,,Ah, cum cucerește tristețea, părticică cu părticică, inima mea. O simt deodată pe Luiza străină, cu viața ei, din care eu nu știu nimic, cu trecutul ei, din care nu știu decât atât cât se scrie pe o foaie de abonament, numele și adresa, cu gândurile ei, pe care și le ține ascunse, lipite de ea și în care eu nu mi-am putut croi nici un drum. Ce știu eu despre Luiza? Nimic!”

Luiza vine dintr-o familie săracă de la țară și ajunge să fie găzduită de Dudu în casa sa din București. Treptat, devine prietena ei cea mai bună, confidenta sa, o persoană căreia Dudu îi împărtășește orice (nu este reciproc) și de care simte că nu se poate despărți, de a cărei prezență are nevoie în fiecare moment al existenței sale. Cele două prietene termină împreună școala, duc o viață destul de fericită, zguduită din când în când de scrisorile pe care Luiza le primește de acasă, de dorința părinților ei (neîmpărtășită) de a o mărita cu un bărbat din sat.

,,În duhoarea din casă, în care doar perdelele din borangic zâmbeau, singura oază senină e sufletul Luizei. Cred că Luiza s-a născut în casa aceea din greșeală, că alta era destinația ei… nu, nu se poate să fie locul ei în casa aceea.

Ne-am urcat în tren. Până la București, am dormit cu capul pe umărul mic al Luizei și am ținut-o de mână și n-au vorbit decât inimile noastre, mai surori, mai apropiate, prin mărturisirea pe care mi-a făcut-o crâmpeiul de viață petrecut sub ochii mei. Altfel o văd și o înțeleg acum pe Luiza.”

Situația se complică în momentul în care Luiza se îmbolnăvește. Doctorul, vecinul de vis-a-vis, este adus s-o îngrijească pe tânăra suferindă, însă aceasta ajunge să se îndrăgostească de el. În același timp, Dudu și medicul încep să nutrească sentimente unul față de celălalt. Nu doar o dată, Dudu are impresia că prietena sa o trădează, pe când aceasta se luptă din răsputeri să-și înfrâneze glasul inimii, așternându-și și cele mai ascunse gânduri în jurnalul personal.

Cum se va sfârși această poveste a unor adolescente atinse de fiorii primei iubiri? Va trebui să renunțe Dudu la dragostea sa, ea pe care viața pare să o fi binecuvântat aproape cu tot ceea se poate? Ori se va sacrifica Luiza, cu care destinul pare să nu fi fost în niciun caz darnic? Prietenia lor mai are vreo șansă?

,,Ne-am oprit apoi la toate vitrinele cu jucării. Era în apropierea Crăciunului. Toate vitrinele erau luminate. La Socec, un moș Crăciun mare de tot făcea ghidușii, scoțând cu un gest măsurat la distanțe egale, jucării, dintr-un coș fără fund. L-am privit și am făcut haz, alături de o droaie de copii de școală, care se înghesuiau să vadă mai de aproape.

Am ajuns la poștă. Am scos scrisoarea din geantă, puțin mototolită, și am împins-o în cutie. Am bătut apoi cu pumnul de trei ori. Petru și-a trecut iar brațul după al meu și mi-a sărutat, pe furiș, o șuviță de păr.

Și am plecat mai departe.”

În rândurile acestui roman ce surprinde trăirile, emoțiile specifice adolescenței se evidențiază o frumoasă portretizare a societății interbelice românești, învăluite în magia epocii, pe fundalul căreia se ivește povestea lui Dudu și a Luizei, două personaje feminine remarcabile, pe care orice cititor le-ar îndrăgi și le-ar privi cu îngăduința pe care se cuvine să le-o arătăm unor ființe neinițiate, ce se confruntă cu primele provocări ale vieții de adult.

Personal, vă recomand să citiți romanul ,,Într-o gară mică” și să o cunoașteți pe scriitoarea Sidonia Drăgușanu, un om de litere admirabil, pe care ar fi păcat să-l lăsăm uitat în sipetul literar al interbelicului românesc…

LECTURĂ PLĂCUTĂ!

Verifică disponibilitatea cărţii în librăriile online: libris, elefant, cartepedia, Divertalibrărie.net şi cărtureşti

***Lazăr Cosmin Ionuţ (Cosmin)***Pasionat de lectură (șoricel de bibliotecă), de Turcia și serialele ei. În timpul liber citesc, scriu, ascult muzică, urmăresc filme și seriale, dansez și gătesc. Iubitor de artă (deși nu sunt artist) și de rafinament. În momentul actual sunt licean și autor al volumului "Maktub. Ce a fost scris”. Din noiembrie 2013 scriu pe blogul personal, din aprilie 2015 am început colaborările cu diverse edituri, apoi în mai am devenit unul din cronicarii revistei "Ordinul Povestitorilor". Din august am intrat în comunitatea "Literatură pe tocuri" :)