Recenzie carte | Jaf cu elicopterul de Jonas Bonnier | Editura Litera

Jaf cu elicopterul – Jonas Bonnier-Editura Litera-recenzie carte

Jaf cu elicopterul

Autor – Jonas Bonnier

Traducere: Ciprian Șiulea

Număr Pagini: 477

Patru bărbați, un singur vis, furtul secolului.

Jaf cu elicopterul – o carte adaptată după un caz real, fiind numit la acea perioadă de Time, (cel mai mare jaf). Când m-am interesat de autor și am citit că romanul polițist, ,,Jaf cu elicopterul” este primul roman al autorului de acest gen, am rămas puțin surprinsă. Modul în care a fost scris nu-ți arătă deloc că autorul abordează pentru prima dată această scriitură. Însă, dacă stăm să ne gândim și luăm în considerare faptul că este scenarist și jurnalist, era de așteptat să iasă o asemenea capodoperă. M-am bucurat de fiecare filă a cărții. Stilul scriitorului te face să iei parte la acțiune, îți dă emoții, și te face să îți dorești ca personajele cărții să reușească în planul lor, de a duce jaful la bun-sfârșit. În condițiile în care nu sunt deloc o susținătoare a acestor acțiuni, din contră, iritabilitatea este mare când văd așa ceva. Pătrunzi în lumea oamenilor ce duc o luptă constată cu viața și cu modul în care au învățat să supraviețuiască, făcând tot felul de lucruri pentru a-și procura banii.

Cartea ,, Jaf cu elicopterul ” este scrisă cu foarte mare atenție pentru detalii, dar are și acel ingredient de puzzle, unde trebuie să fii atent la detalii, astfel rămâi în urmă și nu mai înțelegi nimic. Te debusolează, îți lasă un indiciu aici și apoi îl pune în practică în alt loc, dacă l-ai pierdut, clar ești și tu pierdut, îți ține mintea într-o activitate continuă. Cartea este scrisă pe scenarii, cu mulți actori, intriga se desfășoară odată cu profilarea protagoniștilor, totul se află într-un vals senzual, cu toate că scenele sunt separate ele au o legătură ori vor avea într-un final sau pot fi chiar punctul culminant al acțiunii.

Personajele sunt atât de diferite încât te întrebi ,,ce legătură au cei patru tineri?”, dar în același timp și asemănătoare, fiecare cu gânduri, dorințe și vise proprii. Un grup atât de pestriț în domeniile de activitate, dar atât de comun în trecut și planurile de viitor. Pe 3 dintre personaje îi leagă mult mai multe lucruri decât dorința lor de a face rost de bani. După ce ai făcut cunoștință cu ei, poți afirma cu lejeritate că îi unesc activitățile din trecut, cât și clasa socială din care provin.

Autorul a combinat infractori cu criminali, acțiunea cu iubirea, planul cu dorințele, eșecurile cu determinarea, un balans ce se sincronizează până la ultima secundă.

Într-o zi friguroasă într-un loc izolat de civilizație un bătrân crescător de câini îi invită pe Sami și Michel pentru a le propune un plan, acesta având un as în mânecă, cucerirea domnișoarei Alexandra, care lucrează în cel mai mare depozit de bani, depozitul aflându-se chiar lângă secția de poliție, dar și cu o securitate strictă și foarte bine pusă la punct.

Întâlnirea celor trei nu se termină cu concretizarea planului, cei doi, Sami Farhan și Michel Maloof, sunt sceptici că ar putea să ducă o astfel de misiune până la capăt. Și astfel planul este uitat și cei doi își continuă viața în stilul caracteristic. Asta până când cei doi dau greș în planurile lor de afaceri. Sami este convins să intre într-o afacere cu creveți congelați, dar este înșelat și cel care i-a propus afacerea dispare cu tot cu bani, el rămânând cu datorii mari la frați și prieteni, și unde mai pui responsabilitatea de tată a unui copil mic și încă unul nenăscut, iar salariu de bucătar chiar și cu ture duble nu-l ajută foarte mult, astfel i-a decizia de a intra în afacerea propusă de bătrân. Michel împreună cu Petrovic vor să vândă o nouă invenție a unui sac special făcut să poți transporta valori în cantități mari cu o siguranță mai mare, toate tratativele eșuează, aceasta fiind o afacere ce necesită ani de răbdare și multă muncă de convingere.

Pe cei doi eșecurile îi motivează să încerce planul bărbatului crescător de câini. Michel dă peste nota ce conținea numele și date despre Alexandra, propunându-și că este timpul să treacă la planul de seducere a femeii, astfel aflând informații din interior, unde sunt amplasate toate dispozitivele de securitate, care sunt punctele slabe ale clădirii, și tot ce implică informații ce ar putea să-i ajute la săvârșirea infracțiunii.

Planul seducerii dă roade și Alexandra le dă o informație vitală care va ușura toată treaba. În acest grup se alătură și Ezra Ray, cel care va face rost de planul clădirii. Intriga devine și mai palpitantă odată cu apariția procurorului, o arestare, o crimă, un om important în lumea afacerilor și nu numai, și încăpățânarea lui Thurn, aceasta lucrând cu ceva timp în urmă în Departamentul de Anchete Criminalistice al Autorității Naționale a Poliției.

Cum se desfășoară planul tinerilor deciși de a da ultima lovitura din viața lor, fiind pentru ultima dată când mai fac infracțiuni, cu gândul că după această lovitură vor deveni oameni ce vor respecta regulile, vor fi părinți și oameni de afaceri cinstiți, vor fi prinși sau planul lor va da rezultate.

Toate acestea le aflați în carte. Cartea- Jaf cu elicopterul – este un thriller, adaptată după povestea adevărată a patru tineri din suburbiile Stockholmului, antrenantă, amuzantă și cu o frumoasă poveste de dragoste.

Nu sunt lipsite fazele amuzante a celor patru tineri, pline de umor și inspirate, iar sfârșitul cărții e ia prin surprindere, asta dacă te axezi doar pe anumiți protagoniști uitând de cei care la început par total nefolositori și ușor nevăzuți. Am luat deja în calcul ca pe viitor să mai achiziționez câteva cărți ale autorului pentru a mă bucura și de îndeletnicirea lui în genul romantic.

Recenzii cărţi Editura Litera

Cartea Jaf cu elicopterul – Jonas Bonnier poate fi comandată de pe site-ul Editura Litera

Verifică disponibilitatea cărţii în librăriile online: libris, elefant, cartepedia, Divertalibrărie.net şi cărtureşti