Moartea unei călăuze

Moartea unei călăuze pe râu – Richard Flanagan – Litera – recenzie

Autor – Richard Flanagan

Titlul – Moartea unei călăuze pe râu

Editura – Litera – Clasici Contemporani, anul 2017

Traducere – Petru Iamandi

      Moartea unei călăuze pe râu – Richard Flanagan – Litera – recenzie carte

      Richard Flanagan, născut în anul 1961, Tasmania, romancier, jurnalist şi regizor de film, este considerat unul dintre cei mai buni scriitori australieni ai generaţiei sale. Descendent al unei familii irlandeze deportate în Tasmania, în secolului al XIX.lea, Flanagan, îşi încheie studiile cu o bursă la universitatea din Oxford. Pasionat de peisajele sălbatice ale ţării sale, participă la expediţii cu canoe pe râurile insulei natale, care vor deveni o importantă sursă de inspiraţie pentru romanele sale.

      Primul său roman devine cunoscut în 1994, Moartea unei călăuze pe râu ( Death of a River Guider) iar în 1997 cel de-al doilea roman, Să baţi din palme cu o singură mână (The Sound of One Hand Clapping) Este nominalizat la premiul Ursul de Aur la festivalul de la Berlin, şi cu continuu succes cu viitoarele sale romane. 

” El privește-n timp și peste;

În urechea lui grăit-a,

Sfânt, Cuvântul ce pășea

Printre pomii de poveste.”

William Blacke

     Aljaz Cosini îşi face intrarea în această lume nu întocmai aşa cum ar trebui, ci, fiind împresurat şi la propriu şi la figurat de uterul mamei şi apoi de nepăsarea ei. Relaţia lui cu cea care a ajutat-o pe mama lui să-l nască este una deosebită. Primii ani ai tinereții îi petrece în compania ei, a Mariei Magdalena, femeia cinică şi sinceră. Femeia care întotdeauna fuma ultima ţigară; la fabrica de gem, (ţigară care a luat traseul borcanului de gem) sau la înmormântarea mamei lui Aljaz. Fiecare trabuc avea o poveste.

       Moartea unei călăuze pe râu, surprinde moartea lui Aljaz care salvează un turist de la înec, fiind captiv în propriile lui viziuni înspăimântătoare şi fantastice, într-o ordine haotică şi fără a fi propriul protagonist, ci o entitate care îşi expune viaţa şi trăirile în ultima clipă.

– Ori, la Sydney, ori în ultima văgăună, replica ea, însoţindu-şi expresia cu un rotocol de fum întunecat.

Gemul pe care-l făceau ăia acolo era o porcărie. Dar oamenii sunt proşti şi-l cumpără. Ori faci un gem ca lumea, ori mai bine nu-l mânca. Ultimul meu trabuc a fost un avertisment pentru poporul australian.

      Ironia sorţii, când ultima sa suflare îi aduce amintiri care îl fac să se gândească la fiinţa pe care a apreciat-o cel mai mult, la copilărie, tinereţe şi toată existenţa sa până în acel moment. Este copleşit de naştere, de trecut, de oamenii care i-au marcat existenţa.

      Simte cum plămânii îi ard, iar odată cu valurile râului liniştea îl cuprinde, devenind o nălucă ce îşi urmăreşte trupul în timp şi spaţiu. Ştiind fiecare suflu, teamă, repulsie asupra propriului trup, trăire, dar acestea s-au evaporat odată cu ultima gură de aer. Rămânând cu imaginea omului, fiinţei care încearcă să arate celor din jur că este o persoană plină de încredere, siguranţă şi putere. Fiind de fapt omul slab plin de gânduri sumbre şi temeri. Soarta te surprinde în cele mai neaşteptate moduri, ca de  exemplu, să mori exact în termenii fricii tale.

Poate chiar m-aş obişnui cu locul în care mă aflu acum, învelit în apa care curge năvalnic , dacă nu m-ar durea atât de mult. Cu ce să încep? Poate cu ce văd în clipa asta. Fiincă ceea ce văd mă face să mă simt aiurea. Fiincă în viaţa mea nu am văzut asemenea lucruri, cel puţin nu aşa cum le văd acu. E ca un film, înţelegeţi?

      Cinci zile, două călăuze, zece clienţi, analogii şi trecut, ce-i îi definesc pe aceştia, sunt surprinse într-o poveste fascinantă între aceste pagini ale carţii. Reîntoarcere în timp, imagini succesive de ultima clipă, toate încadrate într-o naraţiune care îţi arată că tu ca om eşti ca un abur care se pierde la contactul cu elementele naturii, devenind doar o biată gânganie cu două picioare care nu are nicio putere asupra vieţii şi a modului în care moare. Viaţa şi visele sunt o iluzie cuprinse de eferveşcenţa neştiinţei şi iluzia puterii. Lăsându-te cuprins de simţăminte care nu au minte, logică şi inteligenţă, ele sunt cele care te fac să cazi sau să te ridici, te fac să supraviețuiești sau să te arunci în braţele morţii.

Băiatul acesta mărunt nu este un exemplu de eşec eroic, ca Slattery. El este unul dintre numeroasele eşecuri fără glorie de care şcoala deabia aşteaptă să se descotorosească la sfârşitul ultimului an de studiu.

Tânărul Aljaz, proaspăt absolvent şi fără slujbă ,se uită la fotografia cu Harry şi mătuşa Ellie de pe policioară. Nu înseamnă prea mult pentru el. Cum nu înseamnă nici un membru al familiei lui, nici un strămoş al lui. Mai mult, se mândreşte chiar cu cât de puţin ştie despre ei…

      În această carte veţi avea parte de momentele tragice ale călăuzei Aljaz, pe râul Franklin. O incursiune a poveştii în cele cinci zile în care devine călăuză a zece clienţi cu propriile lor temeri şi motive de a evada în acea expediţie. Cu o poveste despre tânărul Aljaz şi viaţa lui, cu dramele şi trăirile lui cele mai sumbre. Şi, nu în ultimul rând cu ultima lui clipă din viaţă, devenind din participant un privitor al vieţii lui. O carte care te ajută a vedea că omul este o fiinţă trecătoare, dar atunci când trăieşte, respiră,  poate fi în câte moduri vrea şi are puterea de a lua decizii bune sau rele, însă atunci când se aproprie momentul în care nu mai este cel care poate decide dacă trăieşte sau nu, realizează că s-a lovit de mult prea multe lucruri mărunte care l-au făcut să fie un om fără ţeluri şi fără scopul de a fi puternic. Lovindu-se de fiecare gest ce dovedea că este puternic în faţa celor din jurul său, de fiecare cuvânt care îi mângâia orgoliul de erou. Cine poate fi cu adevărat un erou? Acela care renunţă la propria lui viaţă pentru a salva o altă fiinţă sau acela care este preventiv cu acţiunile lui şi nu se aruncă în vâltoarea momentului expunându-se pericolului?

   Am avut parte de-o poveste captivantă în care am stat la taifas cu soarta, cu moartea, cu trecutul și cu viaţa lui Aljaz, cu deciziile şi modul în care hotărăşte să-şi trăiască viaţa  – a realităţii; de ce te fereşti nu scapi, de ce îţi este cel mai frică, de aia o să ai parte.

Cartea Moartea unei călăuze pe râu – Richard Flanagan poate fi comandată de pe site-ul Editura Litera

Verifică disponibilitatea cărţii Un bilet pentru Paris – Jojo Moyes – în librăriile online:libriselefant, cartepedia, Divertalibrărie.net şi cărtureşti

recenzii cărţi

 

6 COMMENTS

  1. O recenzie minunata!

    Daca nu ma insel, am citit o carte scrisa de Flanagan… acum 3 ani 😀

Leave a Reply

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.