Simbolul pierdut – Dan Brown – Editura RAO – recenzie

Simbolul pierdut - Dan Brown - Editura RAO

Titlu: Simbolul pierdut

Titlu original: The lost symbol

Autor: Dan Brown

Editura RAO, 2023

Nr. pagini: 600

Romanul este rezultatul a cinci ani de cercetare și documentare, iar acțiunea se concentrează în douăsprezece ore, în care eroul de la Harvard, profesorul Robert Langdon, ne conduce alert și codificat în culisele tainice ale masoneriei.

”Am fost întotdeauna fascinat de puterile oculte, de societățile secrete. Am crescut într-un oraș din New England, unde există o lojă masonică deasupra teatrului local și voiam să aflu ce se întâmplă acolo. – declara Dan Brown cu prilejul lansării.

La numai o săptamână de la punerea sa în vânzare, „Simbolul pierdut” confirmă toate aşteptările specialiştilor: 2 milioane de exemplare vândute, după cum anunţă editura americană Doubleday. Editura RAO este iniţiatoarea Fenomenului Dan Brown în România şi a publicat seria completă de romane aparţinând autorului: Îngeri şi demoni (2014), Conspiraţia (2013), Fortăreaţa digitală (2013), Simbolul pierdut (2023), Inferno (2016), Codul lui Da Vinci (2023), Origini (2017), Simfonia sălbatică (2020).”

Urmând după “Codul lui Da Vinci” și “Îngeri și Demoni” ai zice că “Simbolul Pierdut” nu mai are mare lucru de oferit și totuși acesta este mai complex și mai surprinzător.

Robert Langdon este chemat, pe neașteptate și într-un timp foarte scurt, să țină o prelegere în clădirea Capitoliului din Washington. Este “cam din scurt”, dar acceptă pentru că este vorba de Peter Solomon, prietenul lui. Renumit ca istoric și filantrop acesta găzduia o seară de gală și avea nevoie de el. Toată discuția se desfășoară prin cel care se prezintă ca secretarul lui Solomon, lucru firesc la cât de multe lucruri avea acesta de rezolvat, i se asigură transportul cu avionul privat, apoi cu limuzina până la Capitoliu, în sala Statuilor având loc gala.

Dar totul este o minciună!

Când ajunge acolo Robert găsește o sală goală, îl sună pe Solomon și la telefonul acestuia îi răspunde o voce necunoscută, care-i cere să respecte intrucțiunile pe care le va primi, și să dezvăluie secretul păstrat atâția ani de masoni. Între timp în Rotonda Capitoliului se aud strigăte, în mijlocul sălii, pe un soclu, o mână de om cu un inel cu sigiliu, încă cu sângele curgând. Este mâna lui Solomon și inelul lui, pusă într-o poziție care dă indicii. Șocat, Langdon încearcă să asimileze ce vede când apare Sato, temuta directoare adjunctă de la C.I.A. cu agenții după ea, susținând că totul ține de Securitatea Națională. Langdon începe să se teamă de acțiunile agenților și pentru viața lui Solomon, dar și pentru că în rucsacul lui adusese pachețelul pe care acesta i-l încredințase cu ani în urmă. Solomon îi dăduse o cutiuță împachetată și sigilată cu ceară, care conținea un secret păstrat de sute de ani de familia lui. El, fiind Marele Maestru, trebuia să-l vegheze, îl primise de la tatăl său (nu deschisese nimeni cutia de o sută de ani) și urma să-l încredințeze fiului lui. Moștenitorul familiei primea la 18 ani sarcina de-a păstra în taină cutiuța și o mare parte de bani. Doar că, unicul fiu al lui Solomon, Zachary fusese preocupat doar de bani, refuzase moștenirea masonică, bătându-și joc de toate credințele tatălui său, luase averea și dispăruse într-o viață de destrăbălare și droguri. Ajunsese într-o închisoare turcească și, deși Solomon ar fi putut să-l scoată pentru o mare sumă de bani nu o făcuse. Voia să-i dea o lecție, să-l facă să înțeleagă responsabilitățile care vin cu moștenirea, dar la scurt timp primise acasă un sicriu cu corpul distrus în bătaie al fiului său.

Apoi, după ceva vreme, casa familiei fusese atacată, el era acolo cu mama și sora lui. În altercație mama lui fusese ucisă, și el credea că a reușit să-l omoare pe atacator. Dar se înșelase!

Acesta, dispunând de averea lui Zachary (acredita ideea că fuseseră colegi de celulă), dispăruse și se reinventase. Era acum un tânăr masiv, cu un corp tatuat, cu abilități de mistificare și cunoștințe în multe domenii. Își tatuase multe simboluri, mai avea doar un punct pe țeasta rasă în care urma să-și tatueze “cuvântul secret”. Credea că descoperirea acestuia îi va aduce puterea și nemurirea, dar voia totodată să-i dea în vileag pe masoni, cu toate ritualurile și secretele lor, și să distrugă toată familia Solomon, pe Peter și sora lui Katherine.
Aceasta studia noetica, într-un laborator secret, amenajat de fratele ei, în adâncurile Institutului Smithsonian. Condițiile de pază și urmărire erau de înaltă clasă, și totuși atacatorul, care se prezintă drept Dr. Abaddon, dar își spune Mal’akh, trecuse de ele.

Dar cine era el? De ce îi ura atât de mult pe masoni și familia Solomon?

Veți afla citind cartea.

Așa cum știa și Langdon și cum le spunea studenților: “Masoneria este un sistem de reguli morale, învăluit în alegorie și ilustrat prin simboluri”

Asta îl va determina ca în căutarea lui Solomon, să interpreteze simboluri, indicii, pătrunzând într-o lume ascunsă a secretelor, într-o lume ezoterică, în locuri niciodată văzute. Este însoțit de Katherine, al cărei laborator fusese distrus de intrus, ea scăpând ca prin urechile acului, și urmat pas cu pas de Sato.

Și totuși ce interes avea C.I.A. ? De ce era Sato atât de îndârjită?

Langdon este ajutat și de alți masoni de prim rang, și până la urmă, când credea că l-a găsit pe Solomon, este luat prizonier împreună cu Katherine de Mal’akh. Planurile demente ale acestuia sunt până la urmă dejucate de Sato și agenții ei.

Cum vor reuși? Ce se va întâmpla cu Mal’akh și cine este acesta? Ce se întâmplă cu Solomon? Ce se întâmplă cu Katherine și Langdon? Vor afla taina piramidei și cuvântul pierdut?

Citiți romanul și veți vedea.

După cum spun și părerile avizate:

Emoționantă și antrenantă, precum experiența într-un roller coaster.”(The Los Angeles Times)

”Cartea este plină de coduri și indicii, densă de exotice… imagini uimitoare… și continue provocări. Simbolul pierdut este imposibil să o lași deoparte. Splendidă… O nouă carte atrăgătoare despre Robert Langdon.”(Janet Măslin, The New York Times)

“Numiți-o mișcare browniană: o cometa cu coadă de dezvăluiri frumos distribuite și o dezvăluire a adevăratei identități a ucigașului.”(The Washington Post)

“O fascinantă plăcere… ce schimbă ipotezele noastre obișnuite despre lumea pe care credem că o cunoaștem.”(Newsweek)