The Leader In Me (Liderul din mine) – Stephen R. Covey –...

The Leader In Me (Liderul din mine) – Stephen R. Covey – Editura All

The Leader In Me

The Leader In Me (Liderul din mine) – Stephen R. Covey, Sean Covey, Muriel Summers, David K. Hatch – Editura All – recenzie

Titlu: The Leader In Me (Liderul din mine)

Autori: Stephen R. Covey, Sean Covey, Muriel Summers, David K. Hatch

Editura: All

Pagini: 200

Traducător: Diana Bădulescu

  The Leader In Me – Liderul din mine – Stephen R. Covey

   La prima vedere, conform titlului, am pus cartea de față în categoria dezvoltare personală, categorie pe care nu o îndrăgesc datorită afinității genului la tehnici precum efectul barnum, pentru a părea manuale atotcunoscătoare și universale. Am fost, însă, surprins plăcut să văd deschiderea cu care autorii întâmpină realitatea. Sumarizarea scopului acestei cărți este acceptarea calităților și defectelor personale, îmbunătățirea punctelor forte, a lucrului în echipă, și poate cel mai important, integrarea copilului, și inclusiv a adultului, într-un sistem educațional bazat pe practică, pe viață, și mai puțin pe metodologie pur scolastică.

“ […] cunoștințele factuale în sine nu mai reprezintă factorul decisiv care face diferența între cei care au succes și cei care nu au succes în noua realitate […] cei care au succes sunt cei care posedă o creativitate peste medie, abilități puternice în găsirea de soluții la probleme și capacitatea de a anticipa. ”

   Autorii nu încearcă să submineze în nici un fel necesitatea studiului, însă se pleacă de la accepțiunea că, cu suficient efort, orice poate fi memorat, dar ceea ce este stocat, este necesar să fie și prelucrat într-un mod adecvat.

   Pregătirea adulților de mâine stă în mâinile societății de azi, iar autorii scot în față, fără perdea și amăgeală politică, realitatea cu care se confruntă și sistemul nostru educațional în momentul de față.

“Ce școală nu are de-a face cu slaba colaborare între membrii personalului, slaba implicare a profesorilor, o lipsă de viziune comună, rezistența la schimbare, bârfa otrăvitoare sau părinți apatici ? ”

   Această replică nu are rol generalizator, ci considerent față de cei care se abat de la categoriile de mai sus, însă sunt absorbiți de sistem.

   Aceste accepțiuni, împreună cu teoria psihologului pozitivist Martin Seligman, de a aborda omul nu ca ceva ce trebuie reparat, ci ca ceva ce trebuie încurajat să se dezvolte, reprezintă temelia pe care autorii au elaborat cele 7 deprinderi ale persoanelor eficace.

“ […] calități precum orientarea spre viitor, aptitudinile de relaționare, curajul […] optimism și speranță. ”

   Astfel, un exemplu asupra auto-conștientizării scopului propus, cu care vine cartea de față, este identificarea problemelor într-un mod eficient cât și a acceptării propriilor limite de a le soluționa.

“ un elev cu nevoi speciale cu un IQ sub 70 […] Poate că el nu va conduce niciodată vreo mare companie, dar are niște abilități interpersonale incredibile și se va găsi undeva un loc de muncă pentru el […] progresează permanent. Se simte bine în pielea lui, în ciuda limitărilor […] ”

   Cartea nu promite lucruri imposibile în era noastră, însă încurajează progresul, încurajează atât individualitatea cât și colaborarea înspre acest scop. Aceste două dimensiuni se observă cel mai bine în comunicarea informală, profundă, care lipsește atât de profund în învățământul actual.

Cu cât elevii se maturizează mai mult, cu atât relațiile și problemele emoționale tind să aibă importanță pentru ei și ar trebui să cu atât mai mare îngrijorarea când elevii devin tăcuți. Când elevii nu simt nici o legătură cu școala – exprimată prin relația cu un coleg, cu un profesor […] ”

   Toate strategiile și deprinderile ar fi însă inutile dacă nu ar fi propuse pe termen lung și aplicabile în viața de adult, în timpul liber sau într-un job, astfel că autorii au cerut opinia părinților, profesorilor și  a diverși lideri în afaceri despre cerințele lor asupra copiilor și a abilităților pe care și-ar dori să le vadă îmbunătățite. Unul dintre exemplele care relevă tipul de maturitate dorită în mod unanim, cred că ar fi:

“Jocelyn, elevă în clasa a cincea, după vizita la școala ei a unor lideri în afaceri locali, i-a spus directoarei: Niciunul dintre ei nu a dat mâna cu mine în mod corect. Nu m-au privit în ochi. ”

   Nu pot decât să visez cu ochii deschiși la cum ar arăta un sistem de învățământ în care fiecare copil să aibă parte de atenția și îndrumarea pe care o necesită, la o cultivare optimă a valorilor sociale cât și a celor intrinseci, care să-l ghideze spre valorificarea propriului potențial și materializarea dorințelor. Poate că o astfel de schimbare e încă de neconceput, cartea de față fiind realizată după modelul altei culturi, însă oricine poate spera la un viitor, iar viitorul se construiește prin comunitate și educație, iar acesta e un început.

Cartea The Leader In Me – Stephen R. Covey poate fi comandată de pe site-ul Editura All

Verifică disponibilitatea cărţii ,,The Leader In Me” – în librăriile online: libris, elefant, cartepedia, Divertalibrărie.net şi cărtureşti

Recenzii cărţi

The Leader In Me – Liderul din mine – Stephen R. Covey – Editura All

***Brînzei Lucian (Lucian)***Spune-mi ce citesti, si ce iubesti, ca sa-ti spun cine esti. Iubesc ploaia si lumea pe care o contureaza in jur, atunci cand ma induc in universul unei carti. Genurile pe care le abordez cel mai des sunt psihologice, filosofice, science fiction, horror si aventura. Ceea ce ma mentine activ in cautarea viciului nu este o dependenta coroziva ci insasi nevoia interioara de a ma cunoaste mai bine pe mine insumi si pe cei din jurul meu. “Reading is the sole means by which we slip, involuntarily, often helplessly, into another’s skin, another’s voice, another’s soul.” - Joyce Carol Oates

3 COMMENTS

  1. Subscriu cuvintele Sorinei 🙂

    Imi plac lecturile abordate si recomandate de tine, Lucian!

Leave a Reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.