Cât e ceasul la tine-n suflet? – Livia Stoica – Volum de poezii – recenzie
Cât e ceasul la tine-n suflet?, de Livia Stoica – Volum de poezii -recenzie
Cât e ceasul la tine-n suflet?
Livia Stoica
Titlu: Cât e ceasul la tine-n suflet (sau timpul lui ne)
Autor: Livia Stoica
Anul apariției: 2018
Număr pagini: 104
Livia Stoica este absolventă a Facultății de Teatru și Sociologie din Anglia. De asemenea, a absolvit Teatrologie în cadrul Facultății de Teatru și Film din București și a urmat un master de scriere dramatică. A scris șapte piese de teatru: „Atenție se-nchid ușile”, „Shakespeare control alt delete”, „Sophia, exploratoarea neumbrită”, „Manifest”, „Hârtie Mestecată”, „Copilul nenăscut sau Minunata lume nouă” și „Omul-insulă”. Piesa „Omul-insulă” a fost semifinalist în cadrul Concursului Național de Monodramă din Bacău în 2018.
Volumul de poezii „Cât e ceasul la tine-n suflet?” conține poezii atipice, în general fără rimă și ritm. Cartea cuprinde șapte părți distincte, ca și cum ar avea o prefață cu poezii, cinci capitole și o postfață sau un epilog. Aceste „capitole” sunt fiecare denumite cu numărul lor și un subtitlu. Astfel, regăsim în carte capitolele: unu (I), două (inimi), trei (tăceri), patru (singurătăți) și cinci.
Fiecare dintre părțile despre care vă spuneam conține câteva poezii, toate scurte. Astfel, întâlnim de la poezii cu un singur vers, până la poezii puțin mai lungi. Fiecare poezie reflectă gânduri și sentimente, în principal cu privire la existență sau la iubire.
Vă spun sincer că m-a atras titlul acestui volum de poezii. Mă așteptam să găsesc poezii despre timp, poezii profunde și care să îți rămână în suflet. Cu dezamăgire, vă spun că nu a fost deloc așa. Au fost câteva poezii care mi-au plăcut, dar pe majoritatea nu am reușit să le înțeleg. Într-adevăr, câteva dintre poeziile din acest volum dezbat, într-un fel sau altul, subiectul timpului.
Cartea se citește foarte repede, nu numai datorită numărului redus de pagini, ci și a faptului că majoritatea poeziilor sunt foarte scurte. Însă, din păcate, după ce închizi cartea, nu rămâi cu prea multe. Poeziile nu sunt genul acela de poezii care să îți rămână în memorie.
Unele dintre ele îți trezesc anumite sentimente pe măsură ce le citești. Pentru mine, cele mai frumoase poezii din acest volum au fost cele în care am reușit să regăsesc prezentată tema timpului și a ființei sau neființei. Subtitlul volumului este „sau timpul lui ne” și mi s-a părut mai aproape de conținutul volumului, decât titlul în sine. Asta deoarece numeroase poezii din această carte par să aibă mai degrabă legătură cu o filosofie a ființei și neființei. De exemplu, una dintre poezii dezbate chiar ideea nașterii, a modului cum apărem în lume:
„Unul: 30
Nu, nu m-am născut
Nu m-am născut
Nu m-am născut
Pentru că nu a existat niciun moment
în care să zic
nu!
Chiar și ca o glumă proastă
Nu, nu m-am născut
Fiindcă dacă mă nășteam
Nu mă mai nășteam
Din memoria unui turist avid de destinații exotice
m-am născut
cuvintele erau deja aruncate
ca zarurile
când m-am născut
iar eu nu aveam ce să mai zic”
Alte poezii vorbesc despre cum viața noastră prezintă o anumită ciclicitate zi-noapte, somn-trezire, pe care autoarea o asociază chiar cu ideea de naștere și moarte:
„Unul: 20
din doi în doi pași mă nasc
în fiecare dimineață
și mor
în fiecare seară
telenovelă proastă pusă pe repeat”
„Unul: 40
Mă nasc în fiecare zi
Și mor în fiecare seară
Nu știu dacă și cui ar trebui să mulțumesc pentru asta
Mama spune că m-a născut
Dar nu cred că e adevărat
Pentru că ea vorbește la trecut
Și eu văd că mă tot nasc
Mă nasc ieri
Mă nasc azi
Și cel mai probabil mă nasc și mâine
Cineva mă tot naște în fiecare dimineață
Cred că e același care mă omoară în fiecare seară
Sau poate sunt doi
Unul care mă naște
și altul care mă ucide
cu ceva fin de tot
ca-n romanele polițiste bune
nu simt nimic
poate m-am obișnuit
de atâția ani de când tot mor
cred că-i place comedia,
altfel nu se explică cum mă trezesc să mor și mor ca să mă
trezesc
Ca un fluture pe care-l păcălești cu lumina
ca apoi să-l învelești în întuneric
Sau poate e doar cineva care mă iubește
pe ascuns
ca-n liceu
când primeai scrisori de dragoste nesemnate în bancă
și nu conta de la cine erau
ci că aveai un admirator secret
doar că acum în loc de scrisori primesc secunde
milioane de secunde
atât de multe că am început să le înghit
le mestec bine
până rămâne doar un colț mic și uscat
pe care-l păstrez pentru diminețile de mâine
în caz că se vor termina
dar până mâine
deschid fiecare secundă
cu sufletul la gură
ca-n liceu
când nu conta
cine te iubește
ci că te iubește
cineva”
Vă las aici și două dintre poeziile care mi-au plăcut:
„00. 00 (am așteptat să te ne-aștept)
În după amiaza aceea am stat
Am stat și-am așteptat
Am așteptat și m-am întrebat ce rost are
Ce rost are să te aștept
dacă tu nu vii
Și atunci am stat
Am stat și m-am gândit
ce pot să fac ca să nu te mai aștept
Ca să nu te mai aștept niciodată
Am stat și m-am întrebat cum să fac să nu te mai aștept
Nici măcar ipotetic
Sau abstract
În ziua aceea am stat
Am stat și am așteptat să nu te mai aștept vreodată am
așteptat
am așteptat
Iar tu
Tu ai stat.”
„Cinci: 20
O dungă incompletă
Natură statică infectă
De ce natura stă
când totul moare
De ce dacă moartea doare
nimeni nu moare când altcineva doare
Nu mai moare nimeni cu adevărat
Suntem morți de mult
și-am și înviat”
Felicitari Eva!Felicitari autoarei
Multumesc, Arci!
Unii poeți sunt foarte atenți la construcția literară căutând perfecțiunea. Altii transforma imperfecțiunea in versuri . Fiecare are viziunea lui despre poezie. Asta face , de fapt, poezia originală. Felicitări autoarei pentru originalitate si tie pentru sinceritate.
Multumesc, Vero!
Par poezii postmoderniste și cred că îți trebuie o anumită stare pentru ele. Nu știam volumul, dar m-ai făcut curioasă acum