Din suflet de Demi Moore - Editura Rao - recenzie

Din suflet, de Demi Moore – Editura Rao – recenzie

Titlul: Din suflet

Autor: Demi Moore

Editura: Rao

Genul : Autobiografie

Nr. de pagini: 283

Demi Moore – o prezența plăcută pe micile ecrane pe parcursul multor ani, cunoscută și îndrăgită de public pentru o gamă variată de filme, dintre care cele mai reprezentative sunt:  Fantoma mea iubita, G. I. Jane și Propunere indecentă.

Cartea Din suflet prezintă parcursul unei vieți dezgolite de secrete, debutând cu o prezentare emoționantă a unei copilării marcate, datorate imaturității și egoismului celor doi părinți pentru care sentimentele amestecate pe care le încearcă întreaga viață, pun o amprentă pe care o va resimți și va încerca, în timp, să o înțeleagă.

Vinovăția pe care am simțit-o ani de zile, că i-am rămas datoare cu acei bani e greu de exprimat. Era ceva ce ar fi făcut părinții mei: să apară la cineva acasă și pe urmă, în loc să mulțumească pentru ospitalitate, să le ceară bani. Era opusul omului care voiam să fiu.

Primele capitole vin cu amintiri despre familie, fiecare membru este prezentat, folosind parcă o tonalitate diferită și o grijă subtilă de a alege acele cuvinte care să te facă să înțelegi ceea ce a fost fără să judeci, fără să condamni. Un lucru greu de făcut, extremele la care au ajuns cei care trebuiau să îi formeze și să-i  îndrume primii pași, depășește pe alocuri toleranță admisă.

Următorul lucru pe care mi-l amintesc e că mi-am folosit degetele mici de copil, să-i scot pastilele din gură, în timp ce tata îi ținea gură deschisă și-mi spunea ce să fac. Ceva în adâncul meu s-a schimbat  atunci și nu a mai fost la fel. Copilăria mea se sfârșise. Orice gând că mă putea baza pe părinții mei s-a evaporat. În acel moment, cu degetele în gura mamei mele, care voia să se omoare și se zbătea că un animal sălbatic, și cu țipetele tatălui meu care îmi dădea indicații, am trecut de la a fi un om de care ei încercau să aibă grijă la un om de la care ei așteptau ajutor că să-și curețe propriul dezastru.”

Plecarea de acasă la o vârstă fragedă, 16 ani avea pe atunci, primele încercări care au urmat, primele eșecuri, prima căsătorie și motivele din spatele acesteia, schimbă la un anumit nivel registrul de până atunci al cărții.  Modul cum începe să se judece singură pentru multe dintre deciziile luate, pentru doza de nepăsare la adresa celor din jur, dar și conștientizarea faptului că acei pași pot fi definitorii în viața ei, aduce o introspectivă remarcabilă a autoarei.

Acum, patruzeci de ani mai târziu, nu mai gândesc la fel ca atunci. Mă iubeau. Dar mă iubeau așa cum se iubeau unul pe călălalt, în singurul mod pe care îl știau: inconstant și condiționat.  De la ei am învățat că iubirea este ceva pentru care trebuie să te zbați ca să o păstrezi. Putea să dispară în orice clipă, din motive pe care nu puteai să le înțelegi, pe care nu puteai să le controlezi. Era înfricoșător să ai nevoie de genul de iubire cu care am crescut eu, era dureros să o simți. Dacă nu aveam acea neliniște dureroasă, anxietatea aceea puternică în preajma cuiva, de unde să știu că era iubire?

Primi pași făcuți având ponderea de a o propulsa în cariera plină se succes care a urmat, au constat în demersurile întreprinse pentru a ocupa un loc printre actorii din serialul General Hospital. În multe feluri, General Hospital a fost ca o altă școală nouă pe care trebuia să o descifrez, dar miza era mult prea mareDeși vedeam telenovelele ca pe o punte, mi-am dat seama că serialul avea puterea să-mi schimbe viața în bine,  spune actrița câteva decenii mai târziu.

Relația cu actorul Bruce Willis ocupă, așa cum era de așteptat, un loc aparte în filele acestei cărții. Modul cu vorbește despre el și viața lor pe parcursul anilor, are o doză de duioșie, pe alocuri, o căldură care reiese din modul cum îl prezintă, cum l-a înțeles și iubit. Cererea în căsătorie, începutul remarcabil al succesului soțului ei cu filmul Die Hard, nașterea primului copil umple pagini memorabile dându-ți sentimentul că ești acolo, trăiești povestea o dată cu ei.

Când eu și Bruce am format un cuplu, traumele noastre ne-au unit. Bruce avusese o copilărie grea: era bâlbâit, ceea ce a avut un efect secundar pozitiv apropiindu-l de actorie. Nu știu din ce motiv, copii care se bâlbâie deseori scapă de dificultatea lor de vorbire când se află pe scenă, recitand versuri în loc să pronunțe cuvinte în timp real. Așa că eu și Bruce crescuseram amândoi dând reprezentații, jucând roluri pentru a supraviețui”.

Mi s-a părul absolut normal să fiu mamă. E unul dintre puținele lucruri la care pot să spun încrezătoare că sunt bună.”

Cartea continuă cu povești despre fiecare film important în care a jucat, peripețiile avute, sentimentele create de schimbările care au intervenit, toate într-o prezentare captivantă. Despre filmul G.I. Jane, actrița spune că este cea mai mândră, “ pentru că a fost cel mai greu de făcut pentru mine – emoțional, fizic și mental,”,  cu filmul Ghost, a interferat cel mai mult, filmările  pentru Striptease i-a oferit un timp mai lung cu fiica sa Rumer care avea 7 ani la vremea aceea. Fiecare film, fiecare etapă a vieții actriței vine cu o poveste. Despărțirea de Bruce, relația avută cu Ashton Kutcher aduc noi capitole care completează într-un mod elegant povestea vieții indragitei actrițe.

Știu că sună ca o viață perfectă. Dar după cum aveam să aflu curând, dacă ții înăuntrul tău un rezervor de rușine și traume nerezolvate, nicio suma de bani, nici succesul și nici celebritatea nu-l pot umple. “

O precizare pe care doresc să o fac, acum la final, este că această cartea nu se remarcă printr-o scriitură elevată, cursivă, care să creeze aceea lume nouă pe care abia aștepți să o cunoști, dar ajungi să o îndrăgești, să îți placă mult, prin sensibitatea, introspecția, sinceritatea, multitudinea de emoții și incertitudini cuprinse în povestea unui om al cărui suflet a fost de prea multe ori rănit. Impresia pe care lectura acesteia mi-a lăsat-o și care s-a menținut pe tot parcursul ei, a fost, că la un anumit nivel a considerat că este necesar să facă unele precizari, a vrut într-un fel sau altul să înțelegem și să acceptăm femeia din spatele rolulul jucat, propria viață.

“Știu că am trecut prin multe. Mai ales venind de unde vine eu. Adevărul este că singurul drum de ieșire este prin interior. “

Voi încheia această călătorie fascinantă și emoționantă  prin viața remarcabilei actrițe cu motto-ul după care s-a ghidat în multe dintre momentele de cumpănă, și anume: Să n-o dai în bară. Stai pe loc, privește și învață.

Carte disponibilă pe site-ul editura Rao

Din suflet de Demi Moore – Editura Rao – recenzie