A treia trădare - Michael Hartland - Editura Lider - recenzie

A treia trădare, de Michael Hartland -recenzie

A treia trădare  – Michael Hartland

Titlul original: The Third Betrayal
Traducere: Bogdan Oproiu
Editura: Lider

Cunoscutul scriitor britanic Michael Hartland s-a născut în Cronwall şi a absolvit cursurile Universităţii Cambridge. Înainte de a se lansa în literatură a lucrat ca diplomat douăzeci de ani, timp în care a călătorit foarte mult în lumea întreagă. De asemenea, a îndeplinit funcţia de director al Agenţiei de Antiterorism din cadrul O.N.U. Acumulând o asemenea experienţă, el reuşeşte să abordeze, cu uşurinţă şi profesionalism, în cărţile sale, teme din lumea secretă a spionajului şi contraspionajului, conferindu-le astfel, un caracter de mare autenticitate. Primul sau roman, intitulat ÎN IAD PRINTRE MORŢI, s-a bucurat de o primire entuziastă în rândul cititorilor din întreagă lume. Curând, Michael Hartland a devenit unul dintre cei mai mari scriitori contemporani ai genului thriller.

Scriitorul Michael Hartland propune cititorilor români o incursiune palpitantă, cu risc maxim, în lumea serviciilor secrete, a trădărilor şi a trădătorilor, a intereselor de stat şi a politicii crimelor. Războiul Rece a măcinat resursele materiale şi umane ale naţiunilor care trăiau iluzia perfectă a atotputerniciei şi a supremaţiei. După 13 ani de la moartea lui Şir Jack Carteret, director general al MI5, agentul secret David Nairn caută să dezlege misterul. Însă, fără să-şi dea seama, se vede aruncat în vârtejul celor mai aprige şi mai acute conflicte, aflate în spatele deciziilor care pot hotărî definitiv soarta lumii.

Cartea se desfăşoară pe două planuri: trecut şi prezent.
  Trecut, avem parte de povestea Sofiei, o spioană devenită celebră prin rolul său jucat de -a lungul timpului în problemele de securitate a diferitelor ţări. O viaţă în care idealurile ei au fost puse mai presus de iubire, familie, stabilitate…

,,Ruth se lasă uşor pe spate în balansoar şi îşi întinse picioarele. Erau lungi şi subţiri şi încheieturile îi trosniră. Aerul fierbinte şi umed o moleşea, dar nu mai avea nici o urmă de îndoială în care dintre lumi se potrivea cel mai bine.
În sufletul ei ştiuse lucrul ăsta de cel puţin zece ani.
-Şi eu sunt german. Şi tovarăş. Şi am nevoie de ajutor. Privirile li se întâlniră brusc. Eşti de acord să lucrezi cu mine, Ruth?
-Să lucrez cu ţine? Îmi cer scuze, spuse ea şoptit. Chiar nu înţeleg ce vrei să spui.
-Ai acceptat disciplina partidului, ştii chiar foarte bine ce vreau să spun.”

Astfel este recrutată Ruth, alias Sofia. Persoana de legătură este Richard Sorge, agent de bază al Biroului 4 din Armata Roşie. Autorul ne spune despre acest personaj că ar fi real, el a lucrat şi în Extremul Orient din 1929 până în 1944. După ce a lucrat în China, s-a infiltrat la ambasada germană din Tokio în anii de dinaintea celui de al doilea război mondial. Pozând drept ziarist german şi nazist, a devenit unul dintre cei mai importanţi spioni din timpul războiului. Sorge a fost capturat de japonezi şi executat în 1944. Relaţia dintre Sofia şi Sorge a fost şi de natură personală, iar moartea spionului i-a schimbat viaţa Sofiei.
A activat în Shanghai, Polonia, Germania, a avut şi alţi copii, iar acum este nevoită să se căsătorească cu Len, pentru a dobândi paşaport britanic.
Îşi va lua copii şi se va muta în Anglia, unde va continuă să transmită informaţii importante, dar va fi şi terorizată de ce i se va putea întâmpla dacă va fi prinsă.

,,Şi pe trădători îi spânzurau…iar ea era acum cetăţean britanic. Aşa reuşise să între în ţară. Faptul că era femeie nu avea să o ajute cu nimic, pentru că a fi trădător era mai rău decât spion. Dacă o prindeau, aveau să o spânzure cu siguranţă. Bineînţeles că ştiuse acest lucru dintotdeauna, Centrul o avertizase cu luni de zile în urmă, dar dintr-o dată totul părea îngrozitor de real. Şi ce avea să se întâmple cu aceşti doi copii nevinovaţi, Nina care dormea alături de ea şi Mişa care juca cărţi cu englezul, ca doi bătrâni într-o cafenea berlineză?Încerca să-şi domolească înţepăturile fricii şi privi extrem de concentrată la câmpurile verzi pe lângă care treceau.”

Aflăm despre viaţa trăită în Anglia, despre relaţiile pe care le-a avut, dar nu ştim numele persoanelor care lucrează cu ea pentru divulgarea de informaţii.

Prezent
Când unul din fiii Sofiei, încearcă să părăsească blocul comunist, cerând ajutor în schimbul informaţiilor, agenţii britanici se văd nevoiţi să intervină, mai ales pentru a descoperi “cârtiţa” din propriile rânduri. Înainte cu mulţi ani, au fost acuzaţi cei doi şefi de la M15: -Richard Fell, şeful F1(b), cel care se ocupă cu acţiunile fasciştilor, iar Jack Carter, şeful secţiunii F1(a), care se ocupă de acţiunile subersive a comuniştilor.

Cea care va fi trimisă să discute cu presupusul fiu este Sarah. Aceasta crescuse ca fiică a unui diplomat fără prea mult succes, iar în anii adolescenţei se revoltase împotriva şaradelor ambasadei şi a tot ce avea legătură cu serviciul în slujba guvernului.

Nairn, şeful său de la M15, şi o persoană importantă în agenţie o recrutase, când Sarah îşi cauta o slujbă şi încerca să pună ordine în viaţa ei haotică. Dintr-o dată, a descoperit un fel de a trăi care o fascina.
Acum avea acte austriece, era în vacanţă şi trebuia să între în Germania de Est pentru a discuta cu fiul Sofiei. Nairn, vrea să vină şi celebra spioană în Anglia, doar aşa crede el că va reuşi să afle numele cârtitei infiltrată în agenţie, şi care comunica toate planurile ruşilor. Se pare că, au existat şi mai există persoane la nivel înalt care trădează, discreditând M15 în ochii englezilor şi tuturor marilor puteri ale lumii.

Prima misiune în Germania de Est se încheie cu emoţii pentru ofiţerul de informaţii Sarah. Acum este nevoie de a doua misiune mult mai periculoasă-Să o convingă pe Sofia să fugă împreună cu fiul ei. Ca de obicei, informaţiile se scurg din M15, presupusul fiu este ucis. Ce se va întâmplă cu Sofia şi Sarah? Vor reuşi ele să scape cu viaţă şi să fugă sau vor fi ucise?
Cine este ,,cârtiţa”din M15?

“A treia trădare” este o reuşită carte de spionaj, în care suspansul situaţiilor, intrigile, trădările, violenţa, sunt perfect îmbinate, o poveste ce se întinde pe zeci de ani şi urmăreşte firul destinului unui om ce-şi respectă convingerile politice până la capăt, în ciuda greutăţilor prin care trece.

Cartea A treia trădare, de Michael Hartland a fost oferită pentu recenzie de Târgul Cărţii. Poate fi comandată de pe site-ul Târgul Cărţii.

4
***Nicoleta Zetoca (Nicol)***