Crimă la Oxford - Ruth Ware - Editura Trei - recenzie

Titlu: Crimă la Oxford
Titlu original: The It Girl
Autor: Ruth Ware
Traducere de Monica Vlad
Nr. de pagini: 555
Anul apariției: 2023

“Ruth Ware (n. 1977) a crescut în Sussex, pe coasta de sud a Angliei. Înainte să se apuce de scris, a avut meserii dintre cele mai diverse: chelneriță, librăreasă, profesoară de engleză și PR manager. Romanul ei de debut, Într-o pădure întunecată, a fost publicat în peste 40 de țări și a devenit bestseller New York Times și Sunday Times. A fost nominalizat la British Book Industry Awards, secțiunea debut, și urmează să fie ecranizat de New Line Cinema.
  Drepturile de ecranizare pentru televiziune ale celui de-al doilea roman, Jocul minciunii, au fost achiziționate de Entertainment One în parteneriat cu Gotham Group, iar Femeia din cabina 10 a devenit bestseller Sunday Times și New York Times, drepturile de ecranizare fiind achiziționate de CBS Films.
  La Editura Trei au apărut romanele Într-o pădure întunecată, Jocul minciunii, Femeia din cabina 10, Moartea doamnei Westaway, Unul câte unul și Ușa ferecată.

“April Clarke-Cliveden a fost prima persoană pe care Hannah Jones a cunoscut-o la Oxford. Plină de viață, genială, uneori răutăcioasă și o adevărată mondenă, o atrage rapid pe Hannah pe orbită ei strălucitoare. În primul trimestru, își formează un grup de prieteni devotați și inseparabili – Will, Hugh, Ryan și Emily. Însă până la sfârșitul anului, April e moartă.
  Zece ani mai târziu, Hannah și Will așteaptă primul lor copil, iar John Neville, bărbatul condamnat pentru uciderea lui April și fost portar la Oxford, moare în închisoare. Ușurată că poate lăsa trecutul în urmă, Hannah își vede întreaga lume dată peste cap când află despre noi dovezi, potrivit cărora Neville ar putea fi nevinovat. Când reia legătura cu vechii prieteni și pătrunde mai adânc în misterul morții lui April, își dă seama că toți cei pe care credea că-i cunoaște au câte ceva de ascuns… inclusiv o crimă.

“Ca de obicei la Ware, romanul e bine construit – decorul, personajele și dialogul sunt toate atrăgătoare (…) Plăcut și ușor de citit.”( Kirkus Reviews)

Atâtea prietenii imperfecte, atâtea distrageri promițătoare… Paginile parcă se întorc singure.”( People Magazine)

Chiar așa este și dacă vrei să te oprești nu poți, îți spui: mai citesc o pagină, și încă una să văd ce se întâmplă, și ajungi la final. Povestea, spusă de Hannah Jones, este interesantă, cursivă, enigmatică pe alocuri, uneori cu amintiri din trecut, alteori cu evenimente din prezent.

Hannah Jones lucrează la o librărie din Edinburgh, este căsătorită cu Will Chastaigne și așteaptă un copil. Cu zece ani în urmă intra încrezătoare deși emoționată pe porțile colegiului Pelham din Oxford, hotărâtă să-și realizeze visele. O are colegă de apartament pe strălucitoarea April Clarke – Cliveden, o tipă extrem de bogată, răsfățată, aparent drăguță dar plină de răutate. Și totuși se înțeleg, devin chiar prietene, April o integrează în grupul ei de prieteni și adoratori. Așa îi cunoaște pe Will, Hugh, Ryan și Emily. Dar deși băieții sunt prieteni buni, April parcă ar încerca să-i provoace, se cuplează cu Will apoi cu Ryan, fără să-i pese de prietenia lui cu Emily, îl ține pe Hugh “în lesă” și face farse stupide tuturor. Singura care scapă oarecum este Hannah, dar când ceilalți văd atracția evidență dintre ea și Will soarta îi e pecetluită.

April joacă într-o piesă de teatru și, deși toți aveau a două zi examene, îi obligă să meargă s-o vadă cum joacă. După spectacol se duc la bar unde Hannah îi organizase o petrecere surpriză, deși aștepta cu frică farsa pe care era sigură că i-o va face April, mai ales că deși nu mai era cu Will nici nu voia să-l lase altcuiva. April merge să se schimbe, locuința lor era aproape, dar nu mai revine. Cheful se sparge și Hannah, însoțită de Hugh merge s-o caute. Dar… April este moartă!

Încep cercetări, interogatorii, singura persoană văzută ieșind din cămin fusese John Neville și este arestat. Atârnă greu în balanță și modul lui de comportare cu fetele, hărțuirea lor, declarația lui Hannah și Hugh, care-l văzuseră ieșind din scara lor atunci seara. Așa că este arestat și condamnat deși făcea apel în fiecare an, susţinându-și nevinovăția.

Șocată, speriată, aproape amnezică Hannah nu mai rezistă și pleacă de la colegiu. Renuntă la studii și se angajază la librărie. Ceilalți își continuă studiile: Will-contabil, Hugh-medic estetician, Ryan are un accident, ajunge în scaunul cu rotile, are o familie frumoasă, iar Emily va fi profesoară la colegiu. Toți par să fi trecut peste moartea lui April prea ușor, mai ales Will, dar el fusese singurul care lipsise în acea seară, fusese plecat acasă la ai lui. Hannah rămâne de-a dreptul bântuită de evenimentele inexplicabile ale acelei nopți. Will îi scrie în fiecare lună și atunci când o vizitează dragostea lor reizbucnește și se căsătoresc. Așa că se stabilesc în Edinburgh, și Hugh se mută și el să fie cu ei.

Oare totul era așa cum credea Hannah? Oare își cunoștea prietenii atât de bine pe cât credea?

Moartea lui Neville în închisoare pornește din nou caruselul. Din nou telefoane, emailuri, cereri de interviu, toate lucrurile de care Hannah încercase să scape stabilindu-se în Scoția, schimbându-și des numărul de telefon. Dar acum, bulversată de moartea lui Neville și de mică ei îndoială, că ar fi greșit, Hannah, cu toată împotrivirea lui Will, caută răspunsuri, vrea să-și amintească ce s-a întâmplat în acea noapte, vrea adevărul.

Geraint, un ziarist, prieten cu Ryan i-o prezintă pe November Rain, sora mai mică a lui April. Și amândoua pornesc un carusel al căutărilor, al întrebărilor, al rememorărilor. Doar că pe drumul acesta apăreau uneori idei sau chiar potențiali vinovați, apoi ideile se schimbau, prietenii o sfătuiau să renunțe și să accepte evidența, mai ales că era și gravidă.

Numai că Hannah începe să-și amintească, să pună lucrurile cap la cap și află adevărul, ceea ce aproape o ucide.

Cine a ucis-o pe April? De ce? De ce Hugh era atât de supus, dar o și ura cu patimă? De ce acceptă tot grupul farsele și mizeriile lui April? Cum a fost ucisă? Cum a dispărut ucigașul din cameră și din cămin? E pedepsit criminalul? Ce se întâmplă cu protagoniștii? Ce se întâmplă cu Will și Hannah? Vor reuși să afle întregul adevăr?

Veți înțelege totul și veți vedea multe întâmplări și evenimente dacă veți citi cartea. Veți parcurge cu Hannah toate etapele, amintirile, greșelile, farsele, motivațiile, momentele, flashurile de memorie și deducțiile. Așa veți afla adevărul.

Iată și păreri avizate:

“E minunat de întunecată și creează dependență – e favorita mea dintre cărțile lui Ruth Ware.”( Lucy Foley)
Excepțional (…) demonstrează enormul talent al lui Ruth Ware.”( Publishers Weekly)