Iartă-mă că te-am iubit, de Ela E.H. – Libris Editorial – recenzie

Iartă-mă că te-am iubit

Ela E.H.

Anul: 2020

Număr pagini:256

Editura: Libris Editorial

Iartă-mă că te-am iubit de Ela E.H. autori români.

Mă întrebam… citind această carte, dacă sunt doar martora unei povești halucinante sau devin cititorul care trece – inevitabil – din postura de observator, în cea de parte implicată emoțional. La final, am constatat că am fost în ambele posturi.

Cei care mi-au citit recenziile știu că – de cele mai multe ori – îmi aleg cărțile intuitiv, simțind că în spatele titlului se ascunde o poveste care mă va fascina.

„Iartă-mă că te-am iubitare alura unui romance... titlul îți insuflă această idee, coperta te duce cu gândul la o iubire imposibilă, însă citind, descoperi că ai în față o carte complexă, care poate fi citită în funcție de nivelul de înțelegere al fiecăruia. Poți citi receptând doar partea de romance, însă poți citi și având percepția vie a elementelor subtile, dar atât de armonic țesute în poveste.

Cum poți reliefa atât de fin aspecte ale unei personalități vulnerabile, cu accente patologice, creionând în același timp o poveste despre iubire care să servească nu doar de lectură de relaxare, ci și de lecție de viață? Ei bine, „Iartă-mă că te-am iubit” cuprinde toate aceste aspecte și nu numai. Cartea este o incursiune profundă în iureșul trăirilor unei femei care pășește în lumea iubirii, aruncându-se într-un abis necunoscut și periculos.

Sub aparența simplității unei povești desprinse din realitatea zilelor noastre, cartea aceasta scoate la suprafață fațete ale unei societăți în cadrul căreia șansa de a deveni instabil emoțional este foarte mare.

Subiectul cărții. Punctul de atenție maximă este povestea de dragoste neîmpărtășită dintre Feli și Petru Alexandru. Feli este în căutarea unui loc de muncă care s-o plaseze în rândurile adulților responsabili. Petru Alexandru este managerul unei firme de organizări evenimente. Chiar din prima clipă în care destinul i-a adus împreună, atracția fizică a fost foarte puternică. În ceea ce o privește pe Feli, în sufletul ei se instalau deja coordonatele unei iubiri demne de așteptările sale, însă pentru Petru Alexandru, lucrurile stau diferit. El percepe doar semnalele fizice și le traduce ca stimuli pentru a iniția o relație bazată exclusiv pe contactul sexual. Ce se va întâmpla cu cei doi, veți afla, cu suguranță, citind cartea!

Personajele. Feli este fructul unei iubiri șubrede desfășurate pe când mama sa avea 18 ani. Necunoscându-și tatăl niciodată, căutatea instinctuală a unei figuri masculine s-a transformat într-o vulnerabilitate de proporții uriașe. Astfel, ea trece de la o fire răzbătătoare, de la un caracter plăcut și puternic, într-o extremă care o ține într-o perpetuă umilință. Iubirea sa pentru Petru Alexandru o determină să își calce pe principii și să nu se mai recunoască. Ceea ce i se întâmplă este mai presus de propria putere. În scurt timp, totul din jurul ei capătă alura unor nuanțe sumbre, nimic nu mai pare să aibă sens, atâta timp cât Alexandru nu îi răspunde trăirilor. Ce se va întâmpla cu Feli? Îl va convinge ea pe Alexandru că iubirea sa merită o șansă? Nu vreau să vă dezvălui aceste lucruri… dar vreau să vă spun câte ceva despre Petru Alexandru. Conștient de atu-urile sale fizice, acesta manipulează (poate că nu întotdeauna conștient) femeile din jurul său. În ceea ce o privește pe Feli, acesta o face să creadă că o relație bazată doar pe sex face parte din sfera normalității, alimentându-i, de fapt, iubirea devenită deja obsesie. Personaj arogant, lui Petru Alexandru nu i se poate reproșa, totuși, nimic… E adevărat că, în calitate de cititor, există impulsul de a-i spune vreo două și speranța că autoarea îl va da pe mâna unui destin sumbru… însă Petru Alexandru e mereu sincer cu ceilalți. El nu se ascunde, ci se expune exact așa cum este. Urăște minciuna și nu vrea angajamente. Cu siguranță, cea mai mare parte dintre cititoare îl vor considera ostil… deși, la o analiză drastică al jocului vieții, ptem considera că Petru Alexandru nu joacă murdar, el joacă… și atât.

Pe Feli, în schimb, jocul vieții o copleșește.

Alte personaje. Max este unul din personajele cele mai complexe ale acestei cărți. El este fratele de suflet al lui Feli și protectorul acesteia. Caracterul său este total opus lui Petru Alexandru. Max este blând, grijuliu, iubitor, protector… și nu e doar un personaj fictiv (dar despre asta veți descoperi citind cartea). Dia este prietena cea mai bună a lui Feli. Caracterul Diei și viziunea sa asupra vieții este complet diferită față de cea a Feliciei. Cu toate acestea, în ciuda caracterului vulcanic și a stilului direct, Dia nu îi vrea decât binele prietenei sale și face eforturi să o ajute.

Pe parcursul acțiunii apar și alte personaje menite să îi clarifice Feliciei starea sufletească, să o ajute să vadă cu o claritate mai mare ceea ce se întâmplă.

Femeia din tren este un personaj de o rară înțelepciune. Ea intuiește calvarul prin care trece Feli și îi spune: „Atât dragostea, cât și războiul au o lege nescrisă comună. Lupți până la ultima suflare, dar niciodată nu întorci armele către oamenii tăi. La fel se întâmplă și cu propriul suflet. Poți lupta oricât ai putere pentru sufletul lui, atâta timp cât nu îl pierzi pe al tău.”

Obsesia. Depresia. Așa cum am menționat mai sus, dincolo de povestea de dragoste, cartea este o etalare a fenomenelor psihologice care transformă o simplă apropiere, într-o iubire unică, apoi într-o obsesie. De aici, de la obsesia de a nu înțelege cum este posibil să nu i se răspundă, totul capătă dimensiunile uriașe ale unei depresii gestionată cu greu de Feli. Unul din mesajuele subtile ale cărții este acela că depresia nu se vindecă de la sine, nu e un moft, nu trece odată cu sosirea verii sau cu ocazia călătoriilor în alte localități (așa cum spun unele mituri). E nevoie de conștientizarea faptului că nu ești bine, de sprijinul familiei sau a celor apropiați și de un specialist care să pună sub lupă întreg spectrul de trăiri pe care le ai.

„Iartă-mă că te-am iubit” este o carte profundă, o carte despre cum să te redescoperi după ce ai căzut în prăpastia unei iubiri neîmpărtășite.

Ce mi-a plăcut. Mi-a plăcut foarte mult povestea, stilul narativ, incursiunea în gândurile personajelor, finalul, modalitatea atât de sublimă de a le da curaj celorlalți care au mai trecut prin asta (și, cu siguranță, sunt foarte mulți). Mi-a plăcut scrisoarea terapeutică de final, mesajul adresat cititorului și consider că acestea sunt elemente care dau un plus de savoare cărții.

„De multe ori, oamenii cred că iubesc doar pentru că sunt fericiți ei înșiși, nu pentru faptul că reușesc să facă fericiți pe alții.”

„Cel mai complex și ciudat fenomen al creierului unui om e îndrăgosteala. E ciudat cum creierul ajunge cumva să fie hipnotizat de un străin și brusc nu te mai ascultă.”

Cartea Iartă-mă că te-am iubit, de Ela E.H. o găsiți pe Libris.ro