It’s So Easy… și alte minciuni, de Duff McKagan-Editura Casa-recenzie

Editura: CASA, 2017

Număr Pagini: 366

Autobiografie, rock

„O relatare lucidă despre infernul din spatele strălucirii rock-ului”
      -David Fricke, revista Rolling Stone

Aproape toată lumea a auzit de Guns N’ Roses. Am auzit și eu. Singura melodie pe care o reținusem era November Rain.

Când am început această carte nu aveam așteptări foarte mari. O carte autobiografică poate fi de multe ori plictisitoare sau să nu fie chiar pe gustul tuturor. Ceea ce nu știam eu este că autorul, Duff McKagan, nu doar a cântat la chitară bass în formația Guns N’ Roses, ci a fost și compozitor. Acest lucru se cunoaște în alegerea cuvintelor în povestirea captivantă și interesantă a vieții lui și a istoriei formației remarcabile, premiați cu discuri de platină. Formație recunoscută mondial, care a ținut concerte cu casa închisă, biletele fiind epuizate.

Duff McKagan, basist-ul formației Guns N’Roses, fondatorul Velvet Revolver și Loaded, autor și coautor, câteodată și solist. Provenit dintr-o familie care asculta rock și majoritatea cânta la un anumit instrument. Dintr-o familie destrămată, având încă opt frați/surori, un cântăreț multifuncțional, reușind să înlocuiască pe oricine în orice formație la orice instrument.

După părerea mea, Duff este un supraviețuitor norocos (și cred cu tărie că această carte este mai ales despre supraviețuire) al unor ani în care nu foarte mulți muzicieni din generația lui au reușit să meargă înainte (el fiind unul dintre ultimii oameni care s-au întâlnit cu Kurt Cobain în aprilie 1994, cu doar câteva zile înainte de dispariția solistului Nirvana). “

Câteva din cuvintele lui RADU ALMĂȘAN, solist și compozitor, membru al formației Bosquito, care l-a întâlnit pe Duff când locuia în L.A.

Ei, abia acum încep să vorbesc despre carte. Una dintre puținele cărți autobiografice care m-a impresionat și care m-a captivat cu totul într-o lume pe care nu o cunosc. O lume de care păstrăm distanța fără măcar să știm ce se ascunde în spatele ei.

Subiectul acestei cărți nu se învârte doar în jurul vieții autorului. It’s so easy te poartă în istorisiri din perspectiva autorului, dar care include atât de multe alte relatări din viața vedetelor și nu numai.

Încă de tânăr Duff este nevoit să încerce să muncească în diferite locuri, la bucătărie, la spălat de vase, pe unde apucă. Chiar dacă învață la un moment dat să gătească, chiar bine, ca ajutor de bucătar, adevărata lui pasiune este muzica. Cântă pentru început în diferite formații, unele destrămându-se înainte de a se consolida. Pleacă din Seattle, locul său natal, în L.A., apoi la Hollywood, încercând să evadeze dintr-un anturaj în care heroina era rutină. Drog care-i distruge încet pe cei din jurul lui, pierzând prieteni, colegi, iubită.

Calea unui star rock, viața unei vedete nu este exact cum o vedem noi, cei care privim. Din acest motiv am încercat pe parcursul lecturii să ascult mai multe melodii despre care am citit în It’s so easy, poate mai cu atenție cunoscând detalii din culise. Surprinzător cât de mult mi-au plăcut.

Shadow of your love

Think about you

Anything Goes

Despre ce este cu adevărat această carte?

Despre scara socială pe care urci și cazi, despre droguri, alcoolism, în definitiv despre supraviețuire și supraviețuitori.

Duff McKagan este un supraviețuitor. Începutul unui tânăr rocker, care este nevoit să doarmă de multe ori în mașină sau în locuințe pline de gândaci. De multe ori cu stomacul gol și fără un ban în buzunar. Care e dispus la orice sacrificiu pentru a face ceea ce-i place – MUZICĂ. Continuă să schimbe colegi de trupă, astfel drumul său prin diferite locații, în căutarea afirmării, întâlnește diferiți oameni. Deși de multe ori încearcă să se țină departe de droguri, nu întotdeauna reușește. În această încercare înlocuiește drogurile cu alcoolul, care se dovedește la fel de dăunător, Duff ajungând să bea și câte zece sticle de vin pe zi.

… M-am îndepărtat de lucrurile pe care le credeam importante în viață, chiar de pe când Guns N’Roses  începea să capete importanță în ochii altora. Pe atunci, în puținele ocazii când reflectam la asta, găseam un milion de motive pentru a sări calul. Dar, în cele din urmă, totul pare să se lege de incapacitatea de a înțelege câteva elemente esențiale – ce înseamnă să ai succes, ce-nseamnă să fii adult, ce-nseamnă să fii bărbat. Îmi plăcea să mă definesc într-un mod  care s-a îndepărtat de acțiunile care mă defineau de fapt. Iar această deconectare s-a dovedit o formă aproape fatală de autoamăgire.

Ce fac drogurile de fapt, e să te amorțească. Îți creează o falsă stare de bine, având consecințe infernal de dureroase la propriu și la figurat. Autorul de fapt trage un semnal de alarmă către cei care-i citesc cartea, în care viața lui personală să fie un exemplu de AȘA NU. Sau în caz că deja s-a ales acest drum, să ofere un exemplu de reușită, o șansă care pare imposibilă.

Ascensiunea lui Duff spre celebritate. Drumul lung și deloc ușor în care luptă cu dependența de alcool sau de droguri. Dezamăgirea proprie, durerea sufletească care i-au descompus trupul la propriu în interior și exterior. După toate aceste etape autorul, cântărețul reușește să renască din cea mai critică stare posibilă, într-atât încât să atingă culmile succesului și în viața personală, căsătorindu-se și având două fete, crescându-le cu emoție și teama de a fi mereu acolo să le îndrume spre o altă cale, una mai „ușoară”.

It’s So Easy o carte scrisă de un om inteligent, plină de învățături. Mai mult, această carte este ISTORIA TRUPEI GUNS N’ ROSES, exact așa cum a fost. Prezentată în momentele cele mai de succes, dar și în momentele în care au fost nevoiți să vândă bere la doză pentru a își plăti chiria depozitului în care repetau, dormeau, trăiau.

Pozele din interiorul cărții sunt superbe. Duff McKagan, pe lângă timbrul special cu care s-a născut, a fost un tânăr frumos. Scrie bine, nu doar această carte, ci scrie pentru mai multe site-uri. Un om inteligent care a câștigat în lupta cu destinul.

„Cu numai un deceniu înainte, nu știam cum să-ncep un eseu pentru admitere, iar acum scriam în mod regulat pe platforme publice.”

Am devenit un mic fan al formației Guns N’ Roses după ce am citit această carte și am ascultat melodii cărora nu le-am acordat atenție înainte.

P.S. Detaliile pe care nu le-am menționat sunt mult mai interesante. Pot spune că nu o să vă pară rău dacă citiți cartea!