Poate într-o altă viaţă de Taylor Jenkins Reid-recenzie

Titlu original : Maybe In Another Life

Editura: LEDA

Colecţie: Leda Edge

Nr. pagini: 334

Traducător: Ioana Filat

Taylor Jenkins Reid este o proaspătă autoare de succes, cu trecut în televiziune, originară din Massachusetts (Statele Unite ale Americii), locuind acum în Los Angeles. Sunt la a doua carte citită  a ei  şi dacă se poate trage o concluzie după două creaţii ale aceluiași autor, aş spune că are o înclinaţie spre reînceputuri, restartări, reluarea vieţii privită printr-o nouă prismă în urma unei schimbări traumatice.

În “Poate într-o altă viaţă” există o foarte mică latură… nu i-aş zice nici paranormală, nici fantasy (pentru că ni se dă la un moment dat chiar o explicaţie cvasi-ştiinţifică despre originea ei, preluată de pe canalele TV de popularizare a felului în care funcționează universul),… oricum, o alunecare în lumi paralele. Nu e totuşi o carte SF, mai mult un Young Adult Romance (dacă personajul cu comportament adolescentin nu ar avea 29 de ani) înspre chick-lit (dar nici tocmai asta pentru că apar nişte reflecţii şi situaţii chiar dramatice). O întrepătrundere de genuri, reţeta cea mai bună cu care un roman te poate surprinde.Poate intr-o alta viata de Taylor Jenkins Reid (4)

Folosindu-se de acest gilssando existenţial pentru a îşi dubla povestea cu încă o variantă a destinului eroinei ei, autoarea ne introduce în viaţa unei femei revenită pe plaiuri natale, după o zbuciumată perioadă sentimentală şi itinerantă. La vârsta de 29 de ani, Hannah Martin încă nu are idee de ce ar putea face cu viaţa ei. A locuit în şase orașe după ce şi-a terminat studiile universitare şi a avut o mulţime de slujbe neînsemnate. În ultima sa escală, cea de la New York, a fost implicată ca amantă într-o relaţie cu Michael, un bărbat căsătorit şi tată, despre a cărui viaţă familială nu ştiuse chiar de la început. Trezită cumva din existența-i nomadă şi nu tocmai morală ori principială, Hannah încearcă să se regăsească în locurile copilăriei, cele pe care le consideră acasă. Dar aflăm că încă din adolescenţă are probleme chiar cu acest termen localizator fizico-sufletesc. Acasă-ul ei e Los Angeles, dar e legat mai mult de familia prietenei ei cele mai bune, decât de propria familie. Asta pentru că părinţii săi au însoţit-o la un moment dat pe Sarah, sora mai mică în Anglia, unde intrase la Şcoala Regală de Balet, alegând să o ajute pe ea în carieră şi lăsând-o pe Hannah la colega de şcoală, Gabby. Prietenia dintre fete s-a menţinut şi a crescut odată cu ele, la fel ca dragostea pentru familia adoptivă,  pe când sentimentele faţă de propria familie au devenit mai confuze, mai şterse întrucâtva.

Imediat după întoarcerea în L A, Hannei îi este organizată o petrecere de bun venit, avându-i ca amfitrioni pe amica adorată, Gabby şi pe soţul său, Mark. Reapare în peisaj și iubitul din şcoală al fetei, Ethan, care în mod evident a păstrat ceva din vechile rezonări sufleteşti. El încearcă o tatonare a posibilităţii refacerii legăturii dintre ei, ba chiar lansează o invitaţie de a mai petrece timp împreună în seara aceea … dar … aici consideră autoarea că trebuie să îşi plaseze momentul de cumpăna. Cel când o decizie sau alta vor înclina balanţa înspre o variantă ori alta a destinului. Alegerea Hannei de a refuza invitaţia fostului iubit şi a îşi însoţi prietenii într-o plimbare nocturnă, creează o realitate alternativă (sau poate o lasă nemodificată pe cea sortită să se întâmple şi cealaltă devine creaţia paralelă).  În acest moment traseele vieţii ei se divid într-un înainte şi după, iar cititorul o va urmări de acum evoluând în ambele variante.

Patio view from Orange Hill.

Deşi pare că am dezvăluit mult, toate astea se întâmplă la începutul romanului, am vrut doar să conturez o idee despre ce urmează să savurați dacă vă va atrage povestea, şi oricum aţi simţi dinainte că urmează să aibă loc ceva straniu, pentru că stilul lui Reid este unul prevestitor, parcă toată atmosfera se chirceşte în așteptarea incidentului care va da dramatism şi importanță schimbărilor determinate de alegerea originară.

E interesant de urmărit cât din realitatea vieţii din ambele variante se păstrează în fiecare dintre ele. Singurul destin cu adevărat schimbat pare cel al Hannei, deci o putem identifica drept matrice absolută a celor două realităţi alternative. În varianta de accidentată şi cu sarcină pierdută sau în cea nebifată de revenită în braţele iubitului din tinereţe, ea păstrează cel mai puţin din sine. În rest, Gabby, Mark, părinţii săi şi ai lui Gabby, Sarah – sora britanizato-mondenizată, ba chiar şi cei trei bărbaţi din viaţa lui  Hannah : Mike – căsătoritul, Ethan – fostul iubit din şcoală şi titularul uneia dintre variante, Henry – asistentul cel sexy şi pivotul altei variante, rămân cam la fel, comportamental. Concluzia pe care o putem trage e că micile gesturi au urmări personale chiar mai destabilizatoare decât cele din Teoria Haosului în care o zbatere a aripii unui fluture în Amazon provoacă un uragan în Florida. Aici sunt descrise cel mai teribil soi de uragane, cele sentimentale care vor influenţa alegerile sufletului între un iubit sau un altul, precum și identificarea sufletului-pereche. Faptul că în fiecare variantă acest rol este jucat de altcineva cu destul de mult succes, să însemne oare că decizia de la care a pornit totul şi care ne e descrisă ca aleatoriul monedei de a cădea pe o anumită faţă, poate pătrunde până în suflet, asigurându-i contextul în care să îşi găsească fericirea spre care tânjea, chiar în variante interschimbabile? O să trageţi şi voi propriile concluzii, nu vreau să vă sperii cu filozofia.Poate intr-o alta viata de Taylor Jenkins Reid (3)

Mai întâi de orice cartea este o lectură plăcută despre viaţă, relaţii, feminitate, schimbări spectaculoase şi un strop mic-mic de supranatural. Ah! şi despre o adorabilă căţeluşa salvată de pe stradă, numită pompos Charlemagne, ce ia apărarea fetelor făcând pipi pe tipul care le-a supărat. Şi foarte mult despre rulourile cu scorțișoară preferate atât de crâncen de Hannah încât apar, cred, în fiecare capitol şi te stârnesc şi pe tine să îți vină o poftă zdravănă să le deguști.

Un roman sentimental recreativ care te poate trece prin toate stările, de la bună dispoziţie la implicare sufletească îndurerată, cu influenţe din mai multe genuri, dar ale cărui efecte sunt în concordanţă cu ceea ce te-ai aştepta de la oglindirea romantică a lumii și a dragostei care o iluminează.Poate intr-o alta viata de Taylor Jenkins Reid (2)

Surse imagini: pinterest.com

editura-corintCartea   Poate într-o altă viaţă de Taylor Jenkins Reid  a fost oferită pentru recenzie de către Editura Corint. Poate fi comandată de pe site-ul Editura Corint. Pentru a fi la curent cu apariţiile şi reducerile de cărţi, puteţi urmări noutăţile editurii atât pe site, cât şi pe pagina de facebook.

Verifică disponibilitatea cărţii în librăriile online: libris, elefant şi cărtureşti

evaluare-carte-4

Citiţi cartea şi poate veţi avea o altă părere. Aşteptăm evaluarea voastră.