Sugestii de promovare a cărților - sfaturi utile pentru autori debutanți

Sugestii de promovare a cărților – sfaturi utile pentru autori debutanți

   De-a lungul anilor ne-am străduit să facem cât mai multe pentru autorul român, indiferent dacă era debutant sau consacrat. Dovadă sunt numeroasele liste, recenzii, interviuri autori, evenimente la care am participat sau le-am promovat. Pentru a fi mult mai ușor, am pregătit o listă cu sugestii de promovare a cărților. Sperăm că aceste sfaturi să îi ajute.

  Dacă publicarea unei cărți este cea mai mare dorință, atunci trebuie să citiți aceste rânduri. Întotdeauna o perspectivă diferită poate aduce o lumină asupra realității. Nu este suficient să faceți o magie și să publicați, ci să creați un brand în jurul numelui pentru a aduce vânzări. Dacă nu  interesează acest aspect și ați scris din anumite considerente, atunci nu vă bateți capul cu detalii inutile.

Să trecem la treabă.

Sfaturi utile pentru autori debutanți

Promovarea cărților în mediul online este esențială, optați cu încredere la social media.

Puteți scrie minunat, însă astăzi foarte mulți oameni utilizează social media. Este la îndemână și este păcat să nu o folosiți.

Creați o pagină de autor pe facebook cu numele și prenumele sau pseudonimul

  O variantă accesibilă și ușor de moderat. Cititorii  pot găsi cu ușurință romanele, pot citi fragmente din cărți, pot afla opiniile altor cititori sau chiar recenzii de la bloggeri.

Materialele se pot programa sau le puteți posta în timp real. Dacă sunteți familiarizați cu camera puteți juca și cu funcția live, în felul acesta cititorii pot cunoaște omul din spatele cuvintelor.

Dacă aveți promoții la cărțile publicate sau alte oferte care stârnesc interesul, oricând le puteți aduce în atenția urmăritorilor.

De asemenea, aveți opțiunea să creați o pagină pentru fiecare roman publicat. În felul acesta audiența va fi împărțită în funcție de genul pe care îl abordați. Dezavantajul este că depuneți efort suplimentar și în timp activitatea va crește.

Fiecare autor își știe prioritățile și cu ajutorul acestor sugestii de promovare a cărților se pot adapta în funcție de intențiile viitoare.

Distribuirea materialelor în grupurile de carte de pe Facebook (imagini, recenzii  carte, fragmente, reduceri, noutăți etc.)

Nu lăsați pagina de autor să fie statică, aveți nevoie de interacțiune. Poate că nu se va face primăvară cu un like și share, însă ele în timp vor crește. Cititorii  vor cunoaște și vor păstra contactul cu ceea ce ați publicat sau urmează să apară pe piața de carte.

Dacă aveți un public constant de cititori atunci pasul imediat următor este crearea unui grup pentru fani. Sunt autori români care au ales să își dedice energia optând pentru serii care le-au adus notorietatea, însă nu este o condiție. Succesul nu vine peste noapte, bifați fiecare pas și vă va ajuta să aveți o viziune.

Creare pagină de autor pe Instagram

Fotografiile sunt la mare căutare și din ce în ce mai mulți oameni optează să se facă remarcați pe Instagram. Aici  puteți crea o pagină de autor cu numele și prenume/pseudonim lăsând cititorii să vă descopere. La descrierea personală, adăugați link către pagina de facebook sau către blog pentru a fi accesat oricând direct din profil.

Postați fotografii cu cărțile voastre sau de la cititori, citate scurte, evenimente (lansări de carte, cluburi de lectură etc.) sau imagini personale. Adăugați câteva hashtaguri și link către carte pentru a fi achiziționată.

Creare pagină de autor pe Pinterest

Foarte mulți utilizatori folosesc această aplicație, le este la îndemână și cuvintele cheie îi ajută. Creați câteva foldere/borduri și adăugați imagini cu link (cărțile publicate, fotografii de la cititori, citate scurte), aceste mici detalii  vor ajuta în timp să creșteți comunitatea și promovarea cărților pe un portal gratuit.

Promovați cărțile prin recenziile bloggerilor

Cercetați piața și alegeți un număr de “x” bloggeri de carte pentru a citi gratuit romanul. Urmăriți-le activitatea și în funcție de cine vă stârnește interesul, contactați-l pentru o eventuală recenzie. În prezent sunt foarte mulți bloggeri de carte, însă nu trebuie să alegeți întotdeauna “peștele cel mare” și nici pe cei care au trei articole publicate pe blog. Aici trebuie să aveți grijă pentru cine optați.

Trebuie să gândiți constructiv și să  alocați un anumit număr de cărți pentru a vă promova cartea. Dacă vă doriți ca cititorii să vă găsească, bloggerul poate adăuga sursa paginii de facebook sau link către magazinul virtual unde se comandă.

În momentul în care trimiteți cartea pentru recenzie (dacă este acceptată, pentru că trebuie să luați în calcul și refuzul bloggerului de a vă recenza cartea) ar trebui să  asumați părerile pozitive, dar și negative. După cum se știe, cititul este obiectiv și de multe ori opiniile nu concordă. Dacă vouă vă place ce ați creat, nu este o regulă să placă tuturor.

În cazul în care sunteți sensibili la acest punct, nu  aruncați în neant sau dacă o faceți, acceptați și reversul medaliei.

Vă invităm să citiți și articolul Vrei o recenzie pertinentă?

Creați un blog de carte

Dacă  doriți mai mult, atunci acesta este pasul necesar pentru a vă promova. Țineți cont că implică timp și bani, nu vă pripiți cu decizia înainte de a vă lua acest angajament.

Sunt două variante și ele țin strict de buget și comoditate.

a) blogul gratuit – wordpress.com, blogspot.com

Sunt și alte platforme gratuite, dar nu le-am încercat și nu putem să le recomandăm. Cel mai ușor ni se pare Wordpress, îl folosim de aproape 7 ani și merge strună.

Avantajul la blogul gratuit este că vă puteți alege din temele gratuite și puteți schimba în funcție de listă. Actualizările se fac automat și nu este nevoie să folosiți foarte multe artificii. Țineți cont că și opțiunile sunt limitate, nu puteți face magie, dar  puteți prezenta activitatea.

b) domeniu plătit

Precizăm că trebuie să  achizionați domeniul (rotld.ro), de preferat numele și prenumele/pseudonimul vostru (taxa de deținere a domeniului se achită anual; nu o plătiți, îl pierdeți).

Adăugați la lista de plăți găzduirea domeniului (noi colaborăm excelent cu sitebunker.ro), crearea platformei și instalarea temei (de preferabil una mobile friendly) ar trebui să le execute un specialist (dacă nu dețineți cunoștințe suficiente).

Dacă optați pentru una din aceste variante atunci ar fi util să  promovați la fel ca pe social media cărțile care le-ați publicat sau intențiile viitoare, fragmente scurte și exclusive pentru cititori, eventual o secțiune dedicată părerilor bloggerilor (2 sau 3 fraze, nume blogger plus link) sau de la câțiva fani care au fost impresionați de carte. La lista sugestiilor de materiale, vă pot fi de folos – lansările de carte, cluburi de lectură, participările la târgurile de carte (eventual impresii, fotografii cu cititorii), interviuri, apariții în presa online/offline, reviste de profil.

Sunt autori care aleg să posteze și despre viața personală sau despre ceea ce citesc, în felul acesta își crează conținut pe blog și păstrează o constanță.

Este important să realizați articole de minim 300 de cuvinte și să postați periodic (săptămânal, bilunar sau lunar).

Pentru a avea credibilitate și flexibilitate blogului adăugați o secțiune cu o scurtă descriere (cine sunteți și ce faceți), dar și butoane vizibile. Cele mai importante sunt către social media (facebook, instagram, pinterest, youtube etc) și de abonare la newsletter.

Oferiți interviuri bloggerilor de carte sau revistelor online

Dacă ați reușit să intrați în legătură cu bloggerii pentru recenzii atunci încercați să obțineți un interviu. Poate fi unul general sau personalizat, scopul este să  pună în valoare. Indiferent de natura acestuia, se va găsi un context în care să menționați cărțile sau paginile unde sunteți activi.

 Promovați cărțile pe goodreads.com

Foarte mulți cititori preferă să dețină o listă virtuală cu cărțile citite sau să afle opiniile despre un anumit titlu. Adăugarea cărților voastre ar reprezenta o altă sursă de a intra în contact cu cititori din toată lumeaLa profilul de autor se va menționa biografia și link către blog/site și pagina de facebook. Cărțile publicate pot fi adăugate în lista de dorințe și cei care au citit pot scrie un scurt review.
Dacă doriți să încurajați alte persoane să  caute cărțile și să scrie despre ele, asigurați-vă că află de pe paginile de social media sau postând codul acesteia direct pe blogul personal.

 Crearea unui canal de youtube

Acest pas poate fi opțional, depinde de cât de curajoși sunteți. Nu toată lumea are trac să se filmeze în timp ce vorbește despre romanele publicate. În promovarea online fiecare aspect este importanttot ce trebuie să faceți este să știți cât de mult puteți investi din timp.
Puteți crea acest canal și să adăugați ocazional trailer pentru cărți sau scurte filmulețe în care bifați ce este esențial.

Promovați cărțile și creșteți  comunitatea prin organizarea de concursuri

Puneți la bătaie periodic câteva exemplare din cărțile publicate pentru organizarea de concursuri. Acestea se pot desfășura alternativ pe una din paginile ce intenționați să le dezvoltați. Dacă alegeți facebook, cele mai frecvente cerințe sunt like, share și particip, însă trebuie să experimentați și să vedeți cum funcționează.

În cazul în care doriți să  extindeți aria puteți organiza un concurs pe alte pagini (ex. bloggeri de carte sau în colaborare cu alți autori) și să oferiți un premiu câștigătorului (carte, semn de carte sau alt obiect personalizat). Sponsorizarea unui concurs vă va crește numărul de urmăritori, dar și de potențiali cititori.

Aceste sugestii de promovare a cărților nu  vor garanta succesul și nici nu vă va crește numărul vânzărilor, dar veți avea vizibilitate. Scopul nostru este de a vă deschide ochii pentru a vedea ce eforturi suplimentare implică. Dacă intenționați să vă creșteți un brand personal în jurul numelui și cărțile să ajungă la cât mai mulți oameni, atunci urmați pașii.

Piața de carte este schimbătoare și este destul de greu să facem presupuneri. Înainte de a fi scriitor, trebuie să gândiți ca un antreprenor și să vedeți realitatea.

Urmați- visul și promovați cărțile în mediul online, însă nu vă îmbătați cu apă rece. Creșterea unei comunități în mod organic implică timp și investiții, indiferent cum ați alege să procedați.

Fotografie creată de energepic.com, de la Pexels

1 COMMENT

Leave a Reply

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.