Al cincilea risc, de Michael Lewis – Editura Rao – recenzie

Michael Lewis

The Fifth Risk

Editura Rao Distribuție, 2019/2020

Traducere din limba engleză LINGUA connexion

Număr pagini: 245

Despre autor

„Michael Lewis este un autor de succes, printre cărțile sale numărându-se The Undoing Project, Liar’s Poker, Flash Boys, Moneyball, The Blind Side, Home Game și The Big Short. A scris articole pentru Bloomberg View, Vanity Fair, The New York Times Magazin, The New Yorker, Gourmet, Slate, Sports Ilustrated, Foreign Affairs și Poetry Magazine.

A colaborat, de asemenea, cu rețelele TV ABC și BBC și cu radioul public american, De curând, și-a lansat și podcastul Against the Rules.”

Nu sunt o persoană politică și totuși am găsit acest volum foarte interesant. Al cincilea risc are ca subiect tranziția de la Administrația Obama la Administrația Trump, cuprinzând trei dintre cele mai importante departamente: Comerț, Agricultură și Energie.

Se știe că nu e ușor să administrezi o gospodărie, o mică întreprindere sau o țară. Diferența e că în primele două principalele persoane afectate sunt o mână de oameni. La scară largă pentru a conduce o țară e nevoie de responsabilitate și oameni competenți. Incompetența creează daune uriașe și iremediabile.

În această carte ne sunt prezentate întâmplări reale din „culisele” preluării Americii de către Trump și oamenii lui. Când ai ambiții mari e normal să te pregătești și să ai încredere că vei câștiga, indiferent de rezultatul final. Setea de putere și ambiția de a ajunge în funcții importante fără a fi pregătit, fără să știi în ce te bagi și fără să îți pese cine este afectat direct de deciziile tale, automat duce la o cădere economică masivă. Cei care o simt sunt oamenii și companiile mici.

Al cincilea risc ne face cunoscut cum oamenii desemnați de noul președinte preiau frâiele celor mai importante departamente. Problema la această tranziție sunt oamenii care ocupă locuri de muncă fără  calificare sau experiență. Timpul scurt de învățare a ceea ce trebuie să facă aduce greșeli aparent minore, dar care provoacă daune în cele mai importante ramuri ale unei țări. În haosul creat de preluarea guvernamentală de către oamenii lui Trump, printre persoanele nepregătite mai sunt și oameni care nu fac doar politică păstrându-și umanitatea și încearcă să facă tot ce pot pentru a remedia greșelile aduse de schimbarea președintelui și a celor care sunt desemnați să-l sfătuiască.

Tranziția Obama -Trump a presupus o schimbare importantă, iar această carte ne dezvăluie problemele apărute în comerț, agricultură, educație, sănătate.

„În posturile de la USDA, dintre care unele erau plătite cu 80.000 de dolari anual, echipa lui Trump băgase un camionagiu de cursă lungă, un recepționist de la AT&T, un cititor de contoare de la compania de gaz, un îngrijitor al unei cabane de la un country club, un voluntar al Comitetului Național Republican și proprietarul unei companii care făcea lumânări parfumate, iar în CV-urile lor apăreau aptitudini de genul ”atitudine pozitivă”. În multe cazuri, (cei proaspăt desemnați) dovedeau foarte puțină experiență sau chiar deloc în ceea ce privește politicile federale, lăsând la o parte rădăcinile lor adânci în agricultură, scria Hopkinsson. Unii dintre cei numiți păreau să nu aibă nici măcar diplome de genul bacalaureatului, necesare pentru a se califica pentru slujbele guvernamentale bine plătite.

Ceea ce aveau în comun acești oameni, sublinia ea, era loialitatea față de Trump.” Pag. 97

Toate informațiile din Al cincilea risc subliniază cât de important este un om de care depind atât de mulți alții.

Atunci când vrei să faci politică, să te implici în administrarea economico-socială a unei comunități trebuie să te pregătești, dar și să-ți alegi echipa cu mare atenție. Pe lângă politică trebuie să îți păstrezi umanitatea și cel mai important este să analizezi de două ori consecințele deciziilor tale. Funcția de conducere nu este una ușoară, necesită implicare 100%, prioritatea fiind progresul și binele cetățeanului pe termen lung.

Recomand această carte nu doar cititorilor pasionați de politică, ci tuturor acelora care aderă la funcții publice.

Verifică disponibilitatea cărții în librăriile online: libris, elefant, cartepedia, Divertalibrărie.net şi cărtureşti

***Vero Budea (Vero)***Iubesc viața și oamenii, sunt o fire sociabilă, deschisă, loială, apreciez persoanele sincere cu coloană vertebrală, pasiunile mele sunt scrisul și cititul, deși sunt încă o amatoare. Sunt deschisă la tot ce e nou și folositor. Familistă convinsă, soție, mamă, fiică, noră și prietenă. Nu suport minciuna și trădarea. Găsesc fericirea în lucrurile mărunte. Pentru mine nu există nu pot, numai nu vreau, iar eu vreau. Literatura pe tocuri e locul unde mă simt acasă, un loc unde prietenia și bunul simț mă îmbrățișează.