Colivia de aur – Camilla Lackberg – Editura Trei – recenzie

Autor: Camilla Lackberg

Colecția: Fiction Connection

Data apariției: 2019

Traducător: Laura von Weissenberg

Număr de pagini: 416

Colivia de aur – Camilla Lackberg roman literatură universală.

Camilla Lackberg este cea mai prolifică autoare suedeză de romane polițiste. Seria Fjällbacka a cunoscut un real succes, unele din cărți fiind și ecranizate. Camilla este numită și Agatha Christie a Suediei, cărțile sale fiind traduse în peste 33 de limbi. În cele mai multe din romanele sale se desfășoară simultan câte două povești a căror fir narativ se întrepătrunde. Are un stil de a exploata psihicul uman și se joacă cu imaginația cititorilor, fiind destul de dificil să anticipezi finalurile. Are trei copii și o căsnicie fericită, acest lucru completând trendul ascendent al vieții profesionale.

Cartea Colivia de aur este complet diferită față de ce am citit până acum. Camilla disecă o căsnicie și viața unei femei într-un mod în care nu credeai că e posibil. Ea transmite un mesaj feminist extraordinar și cred că a câștigat respectul doamnelor și domnișoarelor din întreaga lume. Povestea este despre o femeie ce se dedică în întregime soțului și care nu își recunoaște propria valoare. Până în momentul în care află că Jack o înșală și o dă afară din casă. Abia în acest moment, Faye își dă seama că nu e nimic mai important decât răzbunarea.

”Majoritatea femeilor – indiferent cât de bogate și de succes sunt – au fost înșelate de un bărbat. Majoritatea au un fost iubit, un ticălos care le-a înșelat, un mincinos, un trădător care le-a frânt inima și le-a călcat-o în picioare. Un șef care a preferat să-l promoveze pe colegul de lângă doar pentru că e bărbat, deși avea calificări mai slabe și era mai puțin competent. Ca să nu mai vorbim de comentariile și mâinile plimbărețe de la petrecerea de Crăciun a firmei. Majoritatea femeilor au răni de război. Într-un fel sau altul.”

Camilla Lackberg o ia pe Faye și o transformă în modelul femeilor înșelate din întreaga lume. Pur și simplu e un exemplu de câte poate face o femeie pentru a-și recâștiga demnitatea. Cu o tenacitate de admirat și o perseverență dincolo de limite, personajul feminin din Colivia de aur reușește să scape, paradoxal, din colivia ei, și să întoarcă situația tragică în care se afla în favoarea sa. Soțul infidel, firma pe care aceasta a ridicat-o cu ajutorul său, lipsa unei slujbe și amanta care îi râde în nas, toate acestea sunt imbolduri pentru Faye. Ea refuză să se lase călcată în picioare. Faye este bună, acceptă toanele soțului, îl admiră și ajunge să-l divinizeze, fapt care îi aduce și sfârșitul.

”Și totuși tac. Lasă de la ele. Sunt mărinimoase. Dau dovadă de înțelegere și iartă. Îi consolează pe copii când el nu apare, așa cum a promis. Trec peste insulte. Continuă să-i invite pe părinții lui la aniversările copiilor, deși i-au ținut partea la divorț și mai și comentează jovial că noua lui parteneră e fantastică. Pentru că așa sunt femeile. Întorc furia înăuntru. Spre ele însele. Nu se lăfăie în prim-plan și nici nu cer să li se facă dreptate. Fetele bine-crescute nu se bat. Fetele bine-crescute nu ridică vocea. Sunt lucruri care le sunt inoculate femeilor din fragedă pruncie. Femeile primesc, acceptă, poartă răspunderea tuturor relațiilor, își înghit mândria și se subapreciază până la limita distrugerii.

Faye nu era prima femeie din istoria lumii care fusese înjosită de soțul ei, tratată ca o idioată, înlocuită cu o versiune mai tânără.

Până aici v-a fost, își zise Faye. Împreună suntem puternice și nu mai vrem să ne ținem gura.”

Pur și simplu, Camilla pune pe masă un manifest pentru femei. Le încurajează și scoate la iveală latura sa răzbunătoare. Poate că și ea are la rândul ei rănile sale. Nu degeaba are un divorț la activ. Poate că unele lucruri nu sunt făcute să funcționeze din prima. Un lucru e cert – femeile nu trebuie să stea și să rabde. De cele mai multe ori avem tendința asta, să lăsăm de la noi doar pentru a fi bine. Dar asta nu e o soluție. Dacă vrem respect și să fim tratate cum merităm, trebuie să ne impunem.

Colivia de aur este o carte ce îți deschide ochii. Ce nu te lasă să mai tolerezi greșelile celor din jurul tău. Mai ales a bărbaților din viața ta. Este o carte ce te îndeamnă să fii ambițioasă. Pentru că succesul e al celor care îl câștigă și îl merită. Nu trebuie să ne lăsăm călcate în picioare, ci să devenim femei independente. Părerea mea e că oricum întotdeauna e bine să fim pe picioarele noastre și să nu mai depindem de altcineva.

Faye reușește, pentru ea și copilul ei, să deschidă o afacere care va răsuna în mintea tuturor. Este vorba de răzbunarea ei, lecția pe care o dă soțului infidel și tuturor celor din jurul ei, care nu o vedeau mai mult decât un accesoriu. Comparativ cu romanele polițiste scrise de Camilla Lackberg de până acum, Colivia de aur nu are nimic dintr-un thriller. Mai degrabă este o lecție de viață pentru orice femeie care citește romanul. Și fiecare femeie ar trebui să îl citească! Are ce învăța!

Cartea Colivia de aur – Camilla Lackberg o găsiţi pe site-ul Libris.ro