Să vorbim despre teatrul românesc cu regizorul Alexandru Nica la Întâlnirile Yorick

Joi, 21 aprilie, de la ora 19.30, invitatul Întâlnirilor Yorick este regizorul Radu-Alexandru Nica, care va deschide o dezbatere cu publicul pe tema: ”De ce nu se mai vorbește despre teatrul românesc decât în România?”. Evenimentul are loc la Cafe Verona. 

Cât de cunoscut mai este astăzi teatrul românesc în străinătate? Care sunt principalele probleme ale școlii și ale sistemului teatral? Cât de conectați suntem la fenomenul teatral internațional? Vă invităm la o discuție cu cărțile pe față despre valoare și inovație în teatrul contemporan, despre tendințe și direcții noi.

„Am constatat în drumurile destul de numeroase pe care le-am făcut în străinătate, că teatrul românesc e o cvasi-enigmă pentru mai toată lumea, integrabilă oarecum mișcării teatrale est-europene, în care Polonia sau Rusia se detașează încă foarte mult. Câteva nume de regizori români, unele reprezentative pentru secolul trecut, două trei companii de teatru despre care există informații foarte vagi și cam atât. De ce nu se mai vorbește despre teatrul românesc decât în România? Un posibil răspuns ar fi că teatrul românesc nu mai beneficiază de ceea ce psihologii numesc <bonusul de exotism> ca în epoca dinainte de căderea comunismului…” Radu-Alexandru Nica

Radu-Alexandru Nica este unul dintre cei mai cunoscuți regizori ai noii generații în România, ale cărui spectacole au șocat încă de la Debut, când a și obținut un premiu UNITER, în 2005, pentru „Nora”. A absolvit secția de regie a  Universității „Babeş-Bolyai” din Cluj-Napoca, după ce a studiat teatrologia la Ludwig-Maximiliams-Universität din München şi regia la Bayerische Theaterakademie „August Everding”. Este doctor în teatru al Universităţii de Arte din Târgu-Mureş. A fost director artistic la Teatrul German de Stat din Timișoara şi în prezent este lector la Facultatea de Teatru şi Televiziune din Cluj-Napoca. În 2013, Radu-Alexandru Nica a publicat volumul „Nostalgia Mitteleuropei. O istorie a Teatrului German din Sibiu”, la Editura Eikon.

A montat pe scena Teatrului Naţional „Radu Stanca” din Sibiu numeroase spectacole, printre care „Nora” (Henrik Ibsen), „Vremea dragostei, vremea morţii” (Fritz Kater), „Balul” (după o idee a Theatre du Compagnol), „Hamlet” (W. Shakespeare) și „Breaking the waves” după Lars von Trier Spectacolele lui s-au jucat pe scene din Chicago, Liverpool, München, Gdansk, Essen, Heidelberg, Ulm ş.a. Pentru regia spectacolelor „Mountainbikerii” de Volker Schmidt, la Teatrul German de Stat din Timişoara, și „Incendii” de Wajdi Mouawad, la Teatrul Maghiar din Timișoara, a fost nominalizat la categoria Cel mai bun regizor la Gala Premiilor UNITER.

„Nu cred că trebuie nici să ne plecăm în fața lui Stanislavski, dar nici să ne facem idoli din tot ce se întâmplă în Vest și să îngurgităm tot ce este acolo, fără o prelucrare prealabilă, fără să trecem un pic prin filtrul a ceea ce se întâmplă la noi.” Radu Alexandru Nica

2 COMMENTS

  1. Chiar asa: cat de cunoscut este teatrul romanesc in strainatate? De fapt, rectific: este cunoscut teatrul
    romanesc in strainatate?

  2. Teatrul românesc trebuie susținut. Să nu uităm marile valori ale teatrului românesc care și-au dedicat întreaga viață scenei!

Leave a Reply

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.