Îngerii. O istorie vizibilă și invizibilă, de Peter Stanford – Editura For You –  recenzie

Titlu: Îngerii. O istorie vizibilă și invizibilă

Autor: Peter Stanford

Editura: For You

Anul publicării: 2020

Pagini: 336

Traducere: Bianca Savu

Fără îndoială, atât angelologia cât și demonologia au reprezentat dintotdeauna subiecte intrigante pentru omenire. Dincolo de temeri și speranțe legate de entitățile supraomenești, se pare că acestea au inspirat de-a lungul timpului numeroase opere literare, dar și teologice.

După „Numerele îngerilor” și „Conectarea cu îngerii”, de Kyle Gray publicate la editura For You, iată că acum am terminat de citit și „Îngerii”, de Peter Stanford.

Citisem acum doi ani într-o cronică literară, despre o carte care a stârnit controverse în întreaga lume: „Judas: The Most Hated Name in History”, scrisă Peter Stanford. Nu am găsit cartea în limba română, dar odată cu „Îngerii”, am descoperit complexitatea viziunii și temeinica cercetare pe care autorul o face în procesul de concepere a unei cărți.

Peter Stanford este scriitor și jurnalist britanic, renumit pentru biografiile sale, dar și pentru scrierile despre religie. Este autorul celebrei lucrări „50 de idei pe care trebuie să le cunoști. Religie”, apărută la editura Litera. Este pasionat de studiul istoriei, teologiei și semnificației culturale a ideilor religioase, fapt ce reiese din numeroase prelegeri, articole și cărți pe aceste teme. Se pare că Peter Stanford nu se ferește de ariile controversate ale religiei, ci se aruncă tocmai în mijlocul lor, folosind un adevărat arsenal de argumente studiate de-a lungul anilor. Așadar, subiecte precum moartea, diavolul, sexul, Papa, dar și personaje controversate din Biblie sunt doar câteva din subiectele pe care Stanford le abordează, în timp ce alți autori preferă să nu pătrundă în astfel de zone, considerându-le periculoase.

Cu siguranță, cei crescuți și educați în raționalismul științific sunt convinși că îngerii sunt elemente ale unei mitologii menite să ne elucideze misterul relaționării Dumnezeului transcendent cu oamenii. Pentru alții, îngerii sunt ființe spirituale reale, create de Dumnezeu pentru a facilita astfel, comunicarea cu oamenii.

Cartea lui Peter Stanford este un studiu aprofundat, bine documentat, dar scris pe înțelesul tuturor; este o amplă explorare în istoria îngerilor, din Orientul Antic, până la zona actuală, unde prezența îngerilor se regăsește în cărți, filme  sau artă.  Astfel, autorul amintește de filmul „ It’s a Wonderful Life” și „Wings of Desire”, de sculptura „Angel of the North” a lui Anthony Gormley, dar și de cărțile scrise de Lorne Byrne (pe care eu le-am citit în urmă cu vreo doi ani, cărți apărute la editura Rao: Îngeri în părul meu, De unde vine iubirea, etc).

Prima parte a cărții este un adevărat tur teologic prin diferite religii, de la Scripturile Ebraice, Noul Testament, învățăturile din Coran. Vedem aici legăturile dintre acestea și alte religii antice, printre care și zoroastrianismul. Autorul subliniază diferitele perspective din care oamenii proiectează imaginea îngerilor, în funcție de unghiul religios și de epocă.

Partea a doua a cărții este o amplă și bine documentată incursiune în rolul îngerilor de-a lungul perioadei medievale, în Renaștere, Reformă și Iluminism, explorându-se rolul și poziția îngerilor în teologie, artă religioasă, dar și în cultura populară.

Deși în perioadele menționate mai sus, îngerii ocupau un loc de cinste în rândul scrierilor teologice, astăzi se observă o diminuare a interesului pentru acest subiect în rândul teologilor, însă există o vădită tendință a publicului larg de a descoperi cine sunt îngerii și care este contribuția lor în evoluția omenirii. Sondaje efectuate în Marea Britanie în anul 2016 arată că unul din trei oameni cred că au un înger păzitor, iar mulți dintre aceștia susțin că au simțit nu doar ajutorul, ci și prezența angelică în diverse circumstanțe.

Dincolo de aceste aspecte… numeroase întrebări au persistat de-a lungul secolelor. Ce sunt îngerii? Cum se face că atât de mulți oameni, din epoci atât de diferite și din culturi atât de diferite cred în existența lor?

Și… te întreb acum și pe tine… tu crezi în îngeri?

„Am crescut cu îngeri în jur – își începe Peter Stanford cartea – Majoritatea îngeri păzitori, care sălășluiau în rugăciunile mele de seară, repetate lângă lumânare, pe cuvertura din casa mea catolică de lângă Liverpool”.

Astăzi, după numeroasele publicații și conferințe pe această temă, Peter Stanford este adesea întrebat dacă crede în îngeri. În cartea aceasta el subliniază faptul că îngerilor, asemenea lui Dumnezeu, nu li se poate detecta existența prin mijloace științifice, însă crede în prezența lor metafizică și spirituală și mai ales în importanța și rolul lor.

Cine l-a citit pe C. S. Lewis este familiarizat cu noțiunea de „snobism cronologic”. Omul modern este conștient de paleta amplă de informații la care are acces, față de omul din alte epoci… și de aceea a căpătat mândria că știe mai bine… dar, a avea la îndemână un șuvoi de informații, nu ne face superiori oamenilor din alte epoci ale căror percepții asupra îngerilor aveau, cu siguranță, un grad mai mare de implicare emotivă și nu numai.

Faptul că există librării și biblioteci în lume care acum au rafturi special dedicate acestui subiect este un fapt minunat, dar nu reflectă neapărat gradul de relaționare actuală dintre om și aceste entități. Fără îndoială, vrem să știm… sau poate că mai mult vorbește speranța din noi.

Revin acum la întrebarea cu care este asaltat Peter Stanford de către publicul larg… dacă crede în îngeri, iar el răspunde cu o altă întrebare: Ce înseamnă să crezi? Făcând referire la vorbele pline de înțelepciune a poetului englez Alfred Tennyson, Peter Stanford adaugă: „cleave ever to the sunnier side of doubt” adică „înclină mereu spre partea mai însorită a îndoielii”.

Mi s-a părut intersantă introducerea glosarului de la A la Z ca separatoare între capitole, glosar în care Stanford explică nume de îngeri și referirile acestora de-a lungul istoriei, în opere literare, picturi sau sculpturi celebre.

Așa cum vă spuneam mai sus, cartea lui Stanford este foarte bine documentată, dar asta nu face din text unul greoi, dificil de parcurs și înțeles. Dimpotrivă, stilul lejer de redare a informației, presărat adesea cu umor, citate celebre și imagini alb-negru fac din această carte una accesibilă tuturor. Mai mult decât atât, citind cartea lui Stanford și referirile pe care le face la autori celebri veți dori, cu siguranță, să citiți sau să recitiți acești autori.

Acest complex tur teologic pe care Stanford în etalează prin Zoroastrianism, Islam, Iudaism și Creștinism, demonstrează faptul că îngerii au reprezentat dintotdeauna o interfață a ideilor pe care omenirea le-a proiectat, în funcție de epocă și cultură. Astfel, unii au proiectat imaginea unor ființe de o rară frumusețe și bunătate, gata să ajute mereu, mai ales în situații limită. Unii i-au proiectat ca pe niște entități situate în spatiul dintre Rai și Pământ, ca pe niște gardieni care acționează atunci când sunt solicitați.

Iată ce scrie pe coperta cărții: „În lumea seculară, sceptică, postcreștină a Occidentului, continuitatea credinței în îngeri pare nefirească, însă se manifestă la fel de puternică precum întotdeauna.

Dar ce sunt îngerii, mai exact? Și de ce au crezut și cred în ei atât de mulți oameni, în diferite epoci și în diverse locuri din întreaga lume? Care este istoria lor și ce rol au avut în marile credințe – și dincolo de zidurile lor? Sunt îngerii ceva real, o manifestare a Grijii Divine? Sau sunt o parte din poezia religiei, creați pentru a ne aduce la lumină un adevăr profund despre existența umană și despre cosmos?

Acestea nu sunt întrebări noi. Sunt adresate întruna de milenii – și cu atât mai acut în zilele noastre, așa cum demonstrează autorul Peter Stanford. Cartea sa Îngerii analizează istoria și semnificația prezenței îngerilor dintr-o perspectivă complexă și fascinantă, îmbogățită cu informații pierdute sau uitate în negura vremurilor.”

Câteva citate:

„Creștinismul începe cu un înger. „Eu sunt Gavriil, cel ce stă înaintea lui Dumnezeu”, spune el, arătându-se la începutul Evangheliei lui Luca, în Noul Testament. Sarcina lui e de a vesti venirea lui Iisus, Fiul lui Dumnezeu, rolul ce l-a făcut cel mai faimos înger din cultura vestică.”

„Așa cum arată Caesarius, unii dintre membrii Bisericii medievale nu au rămas la stadiul de a se uita mirați la picturile și sculpturile reprezentând îngeri. Ei relatează că i-ar fi întâlnit față în față. Hildegard din Bingen era un asemenea personaj. Pentru această stareță germană benedictină din secolul al XII-lea, diferitele fire ce-i aduceau pe îngeri în viața de zi cu zi a Europei medievale formau un întreg extraordinar.”

Pe mine mă fascinează acest subiect, așadar recomand cartea tuturor celor care vor să descopere o minunată călătorie între vizibil și invizibil prin istoria îngerilor, de la origini până în prezent.

carte disponibilă pe site-ul For You

Verifică disponibilitatea cărții în librăriile online: libris, elefant, cartepedia, librărie.net şi cărtureşti