Poveste dintr-o sticlă de parfum de Adrian Petru Stepan - Editura Lebăda Neagră - recenzie

Poveste dintr-o sticlă de parfum, de Adrian Petru Stepan – Editura Lebăda Neagră – recenzie

Poveste dintr-o sticlă de parfum

Autor: Adrian Petru Stepan

Editura Lebăda Neagră – 2023

Număr pagini: 189

“Adrian Petru Stepan (n. 1978 la Timișoara) a absolvit Colegiul Național Bănățean (1997), a urmat cursurile Facultății de Drept din cadrul Universității de Vest (1997‑2001) și a studiat civilizația Europei Centrale în cadrul Fundației „A Treia Europă”. Lucrează de cincisprezece ani în consultanță, fiind specializat în drept fiscal și dreptul muncii. A susținut conferințe și cursuri pe teme juridice și a scris despre cultura și civilizația Orientului Mijlociu pentru Historia și Republica. În 2015 a publicat prima carte – ,,Fiecare zi e uimitoare”, iar în 2019, a apărut cel mai recent roman al său, inspirat de evenimentele Revoluției din 1989, ,,Ziua în care Dumnezeu a fost prin oraș”. Din 2020 este membru al Uniunii Scriitorilor din România, Filiala Timișoara.”

“Un tânăr află că o comoară este ascunsă în catacombele orașului. Singura persoană care îl poate ajuta să o găsească este Gal, provenită dintr-o bogată familie de evrei, o femeie enigmatică și inteligentă ce refuzase să plece în Israel împreună cu părinții săi. În apartamentul ei magic, ascuns într-unul dintre palatele cartierului vechi, începe povestea unei iubiri și a unei aventuri în care tragediile și fericirea bunicilor sunt cheia destinului celor doi îndrăgostiți. Un destin care se împlinește târziu, într-un fel neașteptat, menit să aducă pacea în Țara Sfântă.”

“Amintește-mi ziua și anul,

Amintește-mi timpul ce s-a dus!

Și dacă l-am uitat.

Zguduie-mi sufletul.”(Zaz)

Cartea lui Adrian Petru Stepan, scrisă la persoana întîia, este compusă din poveștile oamenilor pe care personajul principal i-a întâlnit de-a lungul vieții, dar și propria lui poveste. Poveste spălată de valurile Mediteranei, dar și stropită cu parfumul Orientului.

Întâlnirea cu emirul Zayed, un om deosebit, respectat de toți cei din țările Orientului,  care vrea să-l ajute să înfăptuiască pacea între turci, sirieni și israelini, este întotdeauna o seară cu povești și schimburi de idei. Diplomat din generațiile vechi, personajul este reprezentant O.N.U. și negociator pentru pace. Este găzduit de emir și urmează o seară a discuțiilor sincere, a destainuirilor și amintirilor.

Aflăm povestea familiei diplomatului, începând cu strămoșii, cum s-au stabilit în Timișoara, necazurile prin care au trecut, reușitele dar și pierderile, cum au rezistat, sau nu, de-a lungul perioadelor istorice, până în prezent, când tânăr fiind locuise cu părinții într-un apartament nou și frumos.Tatăl lucra în structurile de securitate. Mama lui insistă să plece la vreo ambasadă în străinătate, pentru a avea un viitor mai bun, mai ales copilul. Dar, deși tatăl lui “era dintre băieții buni” nu era atât de ușor, așa cum mărturisea el însuși: “Erau ani încă frumoși, fără paranoia deceniului 9, însă comunismul era construit pe suspiciuni, lupta împotriva mentalităților occidentale și obediența față de cei ajunși în funcții înalte, așa că un ofițer care ieșea din rând risca multe.

Băiatul de 17 ani, cât avea povestitorul atunci, mergea des la bunica lui în cartierul vechi, ascultăndu-i cu nesaț poveștile  despre viață și despre bunicul lui,  care fusese un renumit istoric și arheolog. Ziua, în vacanță fiind, lucra la un depozit de lemne, mai mult că să dovedească colegilor și familiei că e un tip care se descurcă. Aici este ajutat de la început de Sașa, un fost sportiv, care-și dorea să plece, și care-i povestește despre zvonurile referitoare la existența unei vechi comori în catacombele orașului. Tânărul începe și el să viseze ascultând poveștile, și se hotărăște să vorbească cu bunica lui, să vadă dacă bunicul aflase ceva. Îi spune și ea câteva lucruri și, misterioasă, îl trimite la fata din clădirea vecină, Gal,  nepoata  prietenei ei din tinerețe. Gal locuia într-un apartament amenajat în fostul magazin al părinților ei, unde mai exista o intrare ascunsă în tuneluri. Toată familia ei era în Israel, ea ezita încă, ca și cum ar fi așteptat ceva sau pe cineva. Gal îl va duce în tuneluri, dar mai important îl va primi în viața ei. Sigur că nu găsesc nimic, comoara, dacă va fi fost, dispăruse de mult timp. Băiatului îi place cum este amenajat apartamentul, îi plac lucrurile vechi de acolo, printre care o sticluță de parfum vechi, cu o formă deosebită, despre care Gal îi spune că de câte ori o deschide se transpune în epoca și poveștile bunicilor ei.

Abia mai târziu băiatul își va da seama că bunica l-a îndrumat spre comoara iubirii, pe care o găsește alături de Gal.

Dar încrederea arătată lui Sașa îl costă. În fierberea căutărilor de comori acesta se asociază cu doi delicvenți și chiar cu milițieni corupți, cărora le spune despre bunica și prietena băiatului. Și de aici urmează atacuri, urmăriri, împușcături, norocul băiatului fiind tatăl său, care cu echipa lui rezolvă problemele.Tot el este cel care-i înlesnește lui Gal plecarea la familie în Israel. La plecare ea îi lasă omului iubit o scrisoare și ca amintire sticluța de parfum.

Băiatul pleacă cu familia în Cipru, anii trec cu școala, cu munca, cu mici aventuri, și acum e aici cu emirul încercând să fie un bun negociator. Pe Gal nu o mai căutase, o ținea într-o cămăruță a sufletului și a minții, ca pe o comoară, deschizând din când în când sticluța de parfum și amintindu-și povestea lor și cuvintele ei: “Niciun mare scriitor nu a reușit să își imagineze o dragoste care să dureze decenii. Dar o femeie știe că ea poate trăi la nesfârșit atunci când se transformă într-o mare și unică amintire.”

Și totuși graba lui de-a încheia pacea se datora și singurului telefon primit de la Gal, cu câteva zile în urmă, care-l ruga să se întâlnească cu tânărul premier israelian și să încheie pacea. Apoi a închis,și, deși a încercat s-o mai sune pe acel număr, nu a reușit.

Cu ajutorul emirului va încheia pacea, dar viața își are meandrele și surprizele ei

Ce s-a întâmplat cu Gal?

Care este povestea ei după despărțire?

Ce surprize dezvăluie jurnalul ei?

Ce va afla diplomatul?

Ce surpriză îi rezervă viața?

Veți afla citind cartea.

Adrian Petru Stepan ne vorbește (la fel ca în celelalte cărți ale lui) despre epoci și timpuri fără încrâncenare, ne prezintă fiecare personaj cu părțile lui bune și rele, așa ca în realitate, tratând totul cu calm și seriozitate.

O poveste despre vieți, întâmplări și iubiri, o poveste de o frumusețe deosebită cu miros de parfum vechi.

Și nu pot să nu fiu de acord cu Adrian Christescu ( scriitor) când spune: ,,Ca într-una dintre poveștile Șeherezadei, Adrian Stepan te așază în fotoliu și îți pune în mână un pahar. Scoate dopul, îți toarnă licoarea și povesteşte. Camera e inundată de lumina asfințitului, miroase a casă, a Timișoara, a Orient. Se aud valurile Mediteranei și curgerea Begăi. ‘Degustă! Acum știi: cândva am iubit. Și mai iubesc.”

Carte disponibilă pe site-ul Lebăda Neagră

recenzii cărți