Ghid de vicii și virtuți pentru gentlemeni, de Mackenzi Lee – Leda Edge: Corint Books – review

The gentleman’s guide to vice and virtue

Editura: Leda Edge Corint Books

Traducere:  Carmen Ion

An apariție 2018

Număr pagini: 444

Ghid de vicii și virtuți pentru gentlemeni de Mackenzi Lee adolescenţi, aventuri.

Am fugit de cartea asta, citisem pe ici pe colo că este cu și despre gay, că nu este ceva cu care eu aș putea să empatizez, deși nu judec orientările sexuale ale nimănui. Cred că sunt mulți cei care, atunci când aud că subiectul unei cărți are în prim plan un cuplu gay, spun pas fără să dea o șansă cărții.

Eu am vrut să dau o șansă, din curiozitate, să văd cam despre ce este vorba, mai ales că merg pe principiul ,,nimic nu este ceea ce pare’’, nu judeca o carte după descriere că nu știi ce se ascunde între pagini sau printre rânduri. Și mai știu că dacă mie nu îmi place o carte din diverse ,,n’’ motive, asta nu înseamnă că nu sunt alți 10 cititori cărora să le placă, sau invers.

Așa că am luat cartea la citit și…..am avut o mare surpriză. Oameni buni, personajul Monty este fabulos, mi-a plăcut tipul ăsta maxim, felul lui de-a fi, dialogurile, tachinările, nebuniile și aroganţele lui, spiritul neîmblânzit. În plus, este o carte de aventuri. Seamănă cu un roman scris de un Jules Verne care se abate de la caracteristicile obișnuite, de la tipul comun. Suntem duși în eroare de chestia aia cu bisexual, încât ne ducem cu gândul la tot felul de chestii naşparlii.

Monty, Felicity și Percy sunt un trio fantastic. Cei trei vor trăi aventura vieții lor, trecând prin tot felul de situații colindând Europa, încercând să descopere secrete și să dejoace planuri.

Cei trei pornesc în Marele Tur al Continentului. Grand Tour înseamnă călătoria prin cele mai importante orașe ale Europei. Într-o astfel de călătorie erau trimiși tinerii din înalta societate sau clasa mijlocie superioară după terminarea studiilor. Un prim scop era de a își lărgi orizontul cultural, iar al doilea de a tempera nebuniile  vârstei, să le scoată din cap tinerilor petrecerile, jocurile de noroc, orgiile sexuale – asta se aplică foarte bine lui Henry Montague (Monty – bisexual) –  și să devină membrii onorabili ai comunității. Tinerii erau însoțiți de un ghid numit ursar sau cicerone. Un tip care îi supraveghea, îi monitoriza, le programa toate activitățile. Evident că cei trei reușesc să se piardă de ghid și se aruncă într-o aventură amețitoare.

Totul începe cu furtişagul unei cutiuțe de la curtea regală franceză. Monty, din teribilism sustrage cutiuţa de la  ducele de Burbon. Habar nu avea ce reprezintă cutiuță misterioasă, dar nu îl suferea pe om, așa că fără să se gândească acționează. Din acest moment începe vânătoarea ducelui și peripețiile celor trei, unde nu lipsesc tâlhării, pirații, secrete alchimice. Fug, se lupta, se ascund, dejoacă planuri, sunt luați prizonieri, joacă teatru, se deghizează, scufundă o insulă, descoperă cadavre. Sunt răniți, înfometați, și ticluiesc planuri de supraviețuire.

Da, există și situații în care Monty își lasă gândurile și gesturile să zburde libere vizavi de prietenul său. Da, este îndrăgostit de el, dar toate astea nu fac să urâţească povestea sau să ne oripileze. Felul celor doi de a fi și acțiunile lor, m-au făcut să trec peste acest aspect și să îmi placă de ei ca și oameni, mai presus de orientarea sexuală, să îmi placă partea de aventură.

Așa cum spune autoarea: Istoria sexualității este o treabă complicată în sine, și încă și mai dificil de explicat în scris, căci conceptul de sexualitate este unul modern. În secolul al XVIII-lea, nu exista un termen sau o înțelegere a identității sexuale în afara cisgender-ului (termen desemnând persoanele care se simt confortabil cu sexul cu care au fost încadrate la naștere) și al heterosexualității, dar chiar și acestea erau necunoscute ca atare, deoarece universalitatea lor era unanim acceptată.

Relațiile fizice apropiate dintre prieteni de același sex, de tipul celor dintre Monty și Percy, erau un lucru obișnuit în epocă, însă trecerea la un alt nivel necesita discreție și secretomanie, iar în cele mai multe cercuri ar fi fost de neacceptat.

Pe baza acestor informații – despre Grand Tour, politica anilor 1720, relaţiile rasiale ale sec.XVIII-lea, cultura gay – autoarea a creat o ficțiune, deși își pune întrebarea dacă ar fi fost posibilă o relație romantică pe termen lung între doi bărbați. POATE DA, POATE NU, POATE ASCUNSĂ, și așa a inventat o poveste de aventuri în care a cochetat și cu partea romantică interzisă.

Patru steluţe din partea mea pentru povestea lui Monty, și aștept povestea lui Felicity…pentru că avem aici o domnișorică cu o minte brici și extrem de aventuroasă.

Mackenzi Lee este autoare americană de cărți pentru copii și tineri. Ea scrie atât ficțiune cât și non-ficțiune despre subiecte precum sexualitatea și rolul femeilor în istorie.

Cel de-al doilea roman The Gentleman’s Guide to Vice și Virtute a fost declarat Bestseller New York Times și  a obținut Premiul Stonewall Book pentru portretizarea unui tânăr bisexual în Europa secolului al XVIII-lea.

Verifică disponibilitatea cărţii în librăriile online: , cartepedia, Divertalibrărie.net şi cărtureşti

evaluare carte

Sistem de evaluare propriu Literaturapetocuri.ro