Încuie toate ușile de Riley Sager - Editura Bestseller Chișinău - recenzie

Încuie toate ușile, de Riley Sager – Editura Bestseller Chișinău – recenzie

Încuie toate ușile

Riley Sager 

Editura: Bestseller Chișinău

An apariție: București 2021

Nr. Pagini: 462

  Am început săptămâna în forță cu un thriller de toată frumusețea, dinamic, construit cu atenție și dozat cu suspans din plin, care m-a ținut captivă între paginile sale până la final.

  Nu mai citisem nimic de acest autor. Ulterior am descoperit că mai are la activ încă două romane care au ocupat topul ca bestseller New York Times, respectiv Final Girls și The last time I lied.

  Povestea creează de la sfârșit o atmosferă tensionată fără un motiv palpabil. Jules este o tânără orfană, cu un trecut dureros și care duce în spate povara dispariției neelucidate a surorii sale mai mari – Jane, și care sub impulsul disperării provocat de pierderea jobului și destrămarea relației fade în care se afla, acceptă o provocare ciudată. Cum ar fi să locuiești temporar în cea mai elegantă și misterioasă clădire din Manhattan și să fii plătit pentru asta?

  “De-a lungul anilor, Bartholomeo și garguiele sale au apărut în mii de fotografii. L-am văzut pe cărți poștale, în reclame, ca fundal pentru ședințele foto de modă. L-am văzut în filme. La televizor. Și pe coperta celui mai bine vândut roman, publicat în anii 80 și anume Inima unui visător. Așa am aflat pentru prima dată despre această clădire. Jane avea un exemplar și obișnuia să-mi citească cu voce tare înainte de somn.”

   Deși instinctul îi dă semnale că oferta ciudată venită din partea lui Evelyn, administratorul clădirii Bartholomeo, poate aduce cu sine probleme, Jules nu are alte variante de care să se agațe, în plus clădirea reprezintă un reper din copilărie, asociat cu perioadele frumoase de mult pierdute.

  Regulile sunt stricte. Fără vizitatori și fără a lipsi noaptea de acasă. Fără poze, postări legate de ce se întâmplă.Totală discreție pornind de la ideea că rezidenții sunt persoane publice, cu statut social și material, majoritatea în etate, care își doresc liniște și confort.

  Situația devine ciudată când Jules descoperă că în clădire locuiesc încă doi rezidenți temporari, angajați să ocupe camerele goale, până la identificarea unui locatar potrivit. Acești rezidenți temporari sunt schimbați cu frecvență ridicată, întrebările stârnite vizând dispariția lor bruscă fără un motiv logic.

   “Mă alătur valului de oameni, după colț, la două străzi distanșă de Bartholomeo, așteptând să se schimbe culoarea semaforului. Pe felinarul de pe stradă este agățat un afiș. Desprins la o margine, fâlfâie ca un steag în bătaie vântului. Întrezăresc o femeie cu pielea palidă, ochii migdalați și cu o coamă de păr șaten, creț. Deasupra fotografiei sale, cu litere roșii aprinse, este scris un cuvânt îngrozitor de familiar. DISPĂRUTĂ.”

   Jules nesocotește indicațiile primite și începe să investigheze în secret situația, interacționând tot mai dezorganizat cu locatarii care par să ascundă ceva. Clădirea somptuoasă dar extrem de ciudată își pune amprenta, exacerbând temerile și frustrările personajului principal care rememorează în paralel scene din trecutul său dureros.

  Jumătate de carte am jonglat între senzația că explicația va fi de natură supranaturală și speranța că există o conspirație extrem de bine pusă la punct care justifică toate secretele, frustrările, ascunzișurile și regulile impuse. Că totul va căpăta un sens logic, justificat. Și capătă din ce în ce mai clar spre final, dar parcursul merită savurat.

   “Partea practică și rațională a creierului meu știe că este o iluzie optică. Totuși, după ce am observat-o nu pot să-mi impun imaginația să revină la modelul văzut inițial. Florile au dispărut. Tot ce pot vedea acum sunt aceste fețe. Cu nasurile deformate, buzele desfigurate și fălcile alungite, arată de parcă îmi vorbesc, într-un mod foarte sinistru. Dar pereții  nu vorbesc. Doar se uită la tine. Și totuși, ceva din interiorul acestui apartament face zgomot. Îl pot auzi din sufragerie – un scârțâit înăbușit.”

   De ce există nevoia ca toate camerele să fie mereu ocupate? Care este criteriul de selecție pentru locatarii temporari? Cum poți înțelege ce se întâmplă în realitate când nimeni nu este dispus să vorbească deoarece miza jocului este mult prea mare pentru a risca scurgerea de informații? Ce șanse are o tânără ca Jules să descopere secretul disparițiilor misterioase când la rândul său se luptă cu teama constantă de singurătate și inutilitate?

  O carte pe care o lași greu din mână. Capitole scurte, de impact. Personaje atent creionate care ascund povești interesante ce punctează, dincolo de toate acuzațiile și frustrările, nevoia de a supraviețui – cea mai mare nevoie a rasei umane de la începutul timpului.

Carte disponibilă pe site-ul Libris.ro

Recenzii cărți

Încuie toate ușile de Riley Sager – Editura Bestseller Chișinău – recenzie

***Dana Nichițelea (Dana)*** – sunt absolventă de studii psiho-sociale, mamă, devoratoare de cărți, pasionată de filme și cești de cafea aromată, îmi plac plimbările lungi și singuratice pe care le alternez cu reuniuni vesele între prieteni dragi, prăjiturile cu ciocolată și diminețile leneșe. Aleg să mă mențin mereu ocupată desfășurând simultan activități diverse. Mă relaxează conversațiile cu persoane lipsite de false pudori, pentru care sarcasmul, ironia si o doză de cinism, nu reprezintă un punct de cotitură. Am debutat în februarie 2020 la Editura Heyday Books, Bacău cu volumul de proză scurtă “Povestea funcționarului care a devenit cuier”, sunt co-autor în cadrul colecţiei de nuvele "Nuanţe de piper şi ciocolată" - Editura Siono, Bucuresti, lansată în septembrie 2020, iar în februarie 2021 am publicat primul meu roman – La răsărit e ceață – Editura Heyday Books, Bacău. Pentru mine, Literatura pe tocuri reprezintă o comunitate de prieteni, un spațiu în care libertatea și curiozitatea se întrepătrund și un nou început alături de oameni pasionați de lectură.

5 COMMENTS

Leave a Reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.