Biroul de premoniții de Sam Knight – Editura Rao – recenzie

Titlu: Biroul de premoniții

Autor: Sam Knight

Traducător: Ovidiu-Andrei Madin

Editura: Rao

Anul: 2022

Număr pagini: 240

Suntem, fără îndoială, atât de bine ancorați în fragmentul acesta îngust pe care-l numim realitate, încât ne scapă din vedere lucruri subtile și atât de importante, pe care strămoșii noștri puneau mare preț. Ne-am îndepărtat de noi înșine, ne-am înstrăinat, nu mai știm să ne citim sufletul, nu mai ascultăm muzica acestuia. Ceea ce noi am pierdut odată cu amploarea erei tehnologice este armonia… cea pe care strămoșii noștri o aveau în raport cu tot ceea ce era în jurul lor. Numai așa, în deplină stare de tihnă cu tine și cu mediul, poți comunica la alt nivel. Desigur, viața pare mai condimentată atunci când este total imprevizibilă, dar există și momente în care primești indicii despre ceea ce va urma. Întrebarea este dacă ești suficient de atent, încât să le interpretezi, dacă ai liniștea și echilibrul mental pentru a simți dincolo de evidențe.

Despre premoniție, dicționarul spune că este „presimțire, fără un motiv rațional, a unui fapt viitor și care, uneori, se realizează prin intermediul viselor”.

La începutul anului 1967, doi oameni din sudul Țării Galilor deschid Biroul de Premoniții, unde oamenii își pot trimite visele și presimțirile, care apoi vor fi monitorizate pentru verificare. Așadar, oameni cu puteri extrasenzoriale.

Sunt analizate o serie de aventuri uluitoare ale precogniției. Spre exemplu, pe 20 octombrie 1966, Eryl Mai Jones, în vârstă de 10 ani, din sudul Țării Galilor, i-a povestit mamei sale un vis pe care l-a avut cu o noapte înainte: „Am visat că merg la școală și nu era școală acolo”, a spus ea. „Ceva negru coborâse peste tot.” A doua zi, la ora 9.14, un mal de pământ s-a prăbușit de pe versantul dealului, acoperind școala din sat și casele din jur. Eryl Mai a fost printre cei 144 de morți.

Desigur, subiectul acesta, al premonițiilor, al evenimentelor care se întâmplă dincolo de legile firescului, este unul delicat și a stărnit valuri de controverse de-a lingul timpului. Autorul cărții, Sam Knight, este jurnalist britanic. A câștigat două premii Foreign Press Association și a fost nominalizat la Orwell Prize, pentru contribuții jurnalistice care acoperă subiecte politice. Scrie articole de presă ample, de tip feature. Timp de zece ani a semnat în The Financial Times, The New York Times, Harper’s, Grantland  și The Guardian. Trăiește în Londra, împreună cu familia și, din anul 2018 scrie pentru revista săptămânală americană The New Yorker.

„Biroul de premoniții” este prima sa carte și este catalogată de criticii literari drept „elegantă și excentrică”, „un debut hipnotizant”. Cartea este foarte bine documentată, informațiile sunt susținute și de fotografii elocvente.

Așadar, în anul 1960, medicul psihiatru John Barker și Peter Fairley, ziarist la Evening Standard, inițiază „Biroul de premoniții”. Oamenii care aveau vise premonitorii sau stări pe care le percepeau ca fiind premoniții, puteau împărtăși toate acestea cu Biroul de premoniții, urmând ca medicul Barker și jurnalistul Fairley să analizeze informațiile primite. Este important de precizat faptul că Barker nu era un medic traditional, ci avea o viziune diferită asupra psihiatriei. Era membru al Society of Psychical Researsch din Marea Britanie și avea convingerea fermă că anumite fenomene psihice au legătură cu lumi și energii care se află dincolo de normalitate. De altfel, nenumăratele eșecuri întâmpinate în demersul său, nu-l descurajează, ci îl determină să investigheze în continuare. Desigur, din 1960 până astăzi, medicina a evoluat, s-au făcut și se mai fac studii ample despre captarea unor informații care vin din viitor. La aceste studii participă, desigur, nu doar medici psihiatri, ci și fizicieni care încearcă să demonstreze caracteristici ale timpului pe care omenirea nu le știe încă.

Despre toate acestea, despre dezamăgirile și succesul Biroului de premoniții, veți afla citind cartea. Pentru cei pasionați de paranormal, cartea va fi o lectură minunată.

Iată un fragment din carte:

„După ce scrisese despre Biroul de Premoniții, pentru Medical News cu un an înainte, declanșase o avalanșă de reacții. Cititorii comentaseră că proiectul era neștiințific și părtinitor. Barker nu ignorase scrisorile, ci răspunsese tot prin intermediul ziarului, apparent calm, în următoarea săptămână. „Teoriile științifice existente trebuie transformate sau ignorate dacă nu pot explica toate faptele”, scria el. Deși greu de digerat pentru mulți, această atitudine este în mod clar esențială pentru orice progres științific”.

Recomand cartea celor pasionați de paranormal, de psihiatrie, dar și celor care vor să descopere începuturile unor studii care au contribuit într-o oarecare măsură la stabilirea unor noi perspective ale minții umane.

Verifică disponibilitatea cărţii în librăriile online: libriscartepedia şi cărtureşti, librărie.net