Cântecul lacului, de Dan Bițuică – LiterPress Publishing – recenzie

Autor: Dan Bițuică

Editura: LiterPress Publishing

Colecția: Foxglove

Număr pagini: 318

An apariție: 2020

Gen: Polițist, Mister

Cântecul lacului este un roman cu narator subiectiv și prezintă trăirile interioare, frământările și întâmplările prin care trece Josh Diker, un tânăr scriitor, autorul unui roman de succes, aflat într-un impas al vieții. Acțiunea se desfășoară în SUA, în statul Dakota de Sud, orășelul Sioux Falls, situat la poalele munților, în inima cărora bunicul lui Josh avea o cabană. Revenirea la cabana unde își petrecuse copilăria îi trezește amintiri dragi, dar și triste. Lacul de lângă cabană a rămas la fel, enigmatic și parcă viu, fiind cel care luase viața unchiului său, Joshua, și a bunicii sale, care își pierduse mințile după moartea fiului ei. Misterul din zonă crește când în pădure își face apariția un indian-spirit care pigmentează povestea cu groază și necunoscut. Un jurnal misterios, un criminal la care nici nu te aștepți, FBI, secrete, un lac enigmatic, desene rupestre și multe întâmplări ciudate.

Mi s-a întâmplat de multe ori să fiu profund uimită și plăcut surprinsă de scriitorii români contemporani. Imaginația debordantă, originalitatea, conținutul, dar și modul în care stăpânesc scrisul cu măiestrie, folosindu-se de metafore, epitete și descrieri ample, m-au făcut să-mi dau seama că pot rivaliza oricând cu cei din străinătate. Unii dintre ei au darul de a crea intrigi originale, au un talent aparte de a făuri povești atât de emoționante și intense, încât cititorul nu-și poate stăpânii lacrimile, pentru că farmecul, puterea cuvântului, emoția transmisă  îi taie răsuflarea. Exact asta mi s-a întâmplat mie în timp ce lecturam Cântecul lacului.

,,După astfel de povești cu greu poți privi viața în ochi, căci visurile ți se transformă în scrum și povestea ta devine doar o altă himeră cu care te învelești să te aperi de frigul lumii.“

Autorul Dan Bițuică a reușit să mă surprindă cu o poveste captivantă, complexă și complicată, plină de emoții și tensiune, prezentată printr-o scriitură limpede, cursivă, frumos șlefuită. Iar faptul că a știut să îmbine armonios elementele de suspans și mister cu cele romantice, m-a făcut să îi apreciez și mai mult lucrarea. De altfel, stilul de scriere, amestecul irezistibil de genuri, sensibilitatea, imaginația fantastică, toate acestea nu le-am mai regăsit decât la alți doi mari scriitori, Nicholas Sparks și Guillaume Musso.

,,Tot timpul crezusem că dragostea pură trebuie șlefuită, educată, însă viața îmi demonstrase că suntem prea mici pentru a înțelege exact cum se petrec lucrurile cu destinul.”

,,Cântecul lacului” este în același timp un thriller polițist, un roman inițiatic și o poveste de dragoste. Situațiile neprevăzute și dramatice prin care trece personajul central al romanului, Josh Diker, mi-au dat o stare de neliniște și m-au ținut cu sufletul la gură în așteptarea deznodământului. Latura mistică, apariția unui enigmatic indian-spirit, misterele pe care le ascunde lacul de lângă cabană, au exercitat asupra mea o fascinație deosebită. Povestea tandră de iubirea dintre Josh și Luana, o frumoasă metisă, modul înduioșător în care au fost descrise sentimentele lautrice le lui Josh, emoțiile pe care autorul a reușit să mi le transmită, m-au făcut să parcurg romanul cu un imens nod în gât.

,,Cât de nedreaptă poate fi viața, îți ia întotdeauna exact persoana pe care o iubești cel mai mult și de care ai nevoie cel mai tare! Un singur lucru nu-ți poate lua: amintirile de care vei scăpa doar atunci când vei pleca, inevitabil, cu ele spre ceruri, căutând printre stele persoana iubită.”

Acțiunea romanului are loc în orășelul Sioux Fall din Dakota de Sud, povestea fiind narată de Josh Diker, un tânăr autor care s-a bucurat de un real succes după ce a scos primul lui roman. De atunci au trecut cinci ani și în tot acest timp nu a mai scris nimic, iar editura cu care avea contract și pentru al doilea roman îl atenționează că trebuie să predea manuscrisul cât mai curând.

Din nefericire, și acest nou manuscris este doar maculatură, așa că el se vede nevoit să întreprindă ceva acțiuni care să îl scoată din starea nefastă în care se afla. Altă șansă nu are decât să meargă la cabana bunicului Morgan, situată la poalele munților, convins fiind că aerul curat și natura înconjurătoare, îl vor ajuta să scrie ceva calitativ. Însă mai avea și un alt scop: să-și regăsească liniștea interioară.

Adevărul e că Josh decăzuse mult în ultimul timp. După doar patru ani de căsnicie, divorțase de soția lui, Emma, motivul fiind acela că îl înșelase chiar cu avocatul ei. După ce Emma îl golise de tot ce deținea, bărbatul ajunsese să locuiască cu chirie și, mai mult de atât, alcoolul pusese stăpânire pe el.

,,Viața mă făcuse prizonier al unei perioade nefaste cu care mă confruntam de ceva timp, neglijasem munca de birou și totul devenise tern și sumbru și se năruia vizibil în jurul meu, părând că mă prăbușisem într-o gaură neagră, din care nu mai puteam ieși singur. Ca să fiu cinstit, avusesem o căsnicie jalnică, o relație fără niciun sens, o relație căreia nici cel mai mare psihanalist nu i-ar fi găsit mobilul.“

Reîntoarcerea la cabana unde își trăise clipele magice ale copilăriei, revederea lacului de lângă cabană, îi trezește amintiri, unele frumoase, altele extrem de duroase.

,,Acest loc părea rupt din tărâmurile unde sunt spuse cele mai frumoase povești. Aici era ținutul dintre real și ireal. Am ieșit să privesc lacul în razele lunii, era mirific. Aveam senzația că am ajuns pe altă planetă. Îmi era teamă, o teamă nedefinită, că părul mi s-a ridicat pe mâini.”

Josh își amintește de moartea unchiului său, care murise înecat la doar treisprezece ani, chiar pe lacul în care bunica se scălda aproape în fiecare seară de vară, de starea de depresie accentuată în care intrase aceasta, perioadă în care ,,începuse să viseze și să vadă tot felul de lucruri ciudate și ființe supranaturale cu care se certa în orice moment al zilei”. Mintea ei avusese de suferit –   vorbea nopțile singură pe lac, cânta un cântec înfricoșător – și, într-un final, își găsise și ea sfârșitul tot în lacul de lângă cabană.

,,Odată, îmi povestise cum o găsise pe bunica mult în inima pădurii, într-o grotă, care părea a fi fost un loc sacru al indienilor sioux. Ceva inexplicabil o atrăgea spre acest loc. O găsise întinsă cu fața în sus, bolborosind cuvinte și incantații nemaiauzite. Pusese totul pe seama minții ei rătăcite și o dusese grijuliu înapoi la cabană. După acest episod tulburător, bunica fusese multe zile absentă, și doar din când în când mormăia cuvinte greu de înțeles.,,

Odată cu revenirea lui Josh la cabană, lucruri misterioase încep să se petreacă în jurul lacului. În pădurea din apropiere își face apariția un indian-spirit care se deplasează cu o viteză uimitoare dintr-o parte într-alta a drumului ce străbăte pădurea. Apoi, în timpul unei drumeții, Josh descoperă o grotă, pe a cărei pereți erau desenate scene de luptă și de vânătoare de bizoni, totul în jur dându-i impresia că nimerise într-un loc sacru al vechilor triburi indiene. Nu mai departe de această peripeție, Josh este atacat de urs, fiind salvat într-un final de o frumoasă metisă, Luana. Cei doi tineri ajung mai tărziu să împărtășească o frumoasă poveste de dragoste.

Misterul începe să-și facă simțită prezența din momentul în care Josh descoperă un pachet dubios cu câteva foi rupte dintr-un jurnal și, la o citire amănunțită, descoperă că atât moartea unchiului, cât și cea a bunicii, nu au fost simple accidente, ci au fost uciși chiar de autorul acelui jurnal. Tot din întâmplare, Josh descoperă o scrisoare de la bunicul Morgan, iar cele scrise acolo îi năucesc complet. Practic, tot trecutul lui devine incert, nu mai știe nici cine este cu adevarat.

După ce cântărește bine lucrurile, Josh se hotărăște să descifreze misterul acelui jurnal. Un criminal se plimba liber fără să plătească pentru faptele sale, dar el avea de gând să îl descopere.

Însă, în scurt timp, Josh își dă seama că se află într-un mare pericol, criminalul fiind pe urmele lui. Cine este personajul care scrisese acele foi? Va reuși Josh să descurce misterul jurnalului?

,,Eram șocat de atâtea fărădelegi, paradoxal, comise de un singur om. Aveam o dovadă clară, scrisă chiar de criminal. Cu toate că citisem în grabă acele foi care, practic, îmi dezvăluiseră secrete și adevăruri despre familia mea, nu-mi puteam lua gândul de la ele.”

,,Cântecul lacului” este o poveste captivantă care dă fiori pe șira spinării. În mod sigur va fi pe placul tuturor fanilor care îndrăgesc genul thriller.

,,– Să nu-ți fie rușine să plângi, rușine să-ți fie când nu o poți face, băiete! Omul care nu plânge nu este sensibil, iar un om insensibil nu are un suflet chiar bun.

Sunt momente pe care nu le pot uita nicicând, sunt clipe pe care le pot trăi mereu în mintea mea. Bunicul fusese atât de înțelept, încât eram sigur că și acum putea face o magie, ca să-mi apară printre gânduri.”

Carte disponibilă pe site-ul Literpress Publishing