Cartea accidentelor - Chuck Wendig - Editura Litera - recenzie

Titlu: Cartea accidentelor
Titlu original: The book of accidents
Autor: Chuck Wendig
Traducător: Dana-Ligia Ilin
Editura Litera
Nr. pagini: 640

CHUCK WENDIG este autorul mai multor bestsellere New York Times, printre care Wanderers, Star Wars: Aftermath, dar și seriile Miriam Black și Atlanta Burn. A avut contributii și în alte domenii, cum ar fi benzile desenate, jocurile video, filmele etc. A fost finalist la Premiul John W. Campbell pentru Debut, este absolvent al Sundance Screenwriters Lab și a fost coautor al narațiunii digitale Collapsus, nominalizată la premiile Emmy. Mai este cunoscut și pentru popularul său blog, terribleminds.com, precum și pentru lucrările despre procesul scrierii creative, cum ar fi Damn Fine Story. Locuiește în Pennsylvania, împreună cu familia.

„Când tatăl său moare, Nate primește drept moștenire de la el un ultim dar: casa care a fost căminul copilăriei sale. Nate hotărăște să se mute acolo împreună cu soția sa, Maddie, și cu fiul lor, Oliver, căutând o evadare din tumultul orașului.

Dar în scurt timp, lucruri tot mai stranii încep să se petreacă, atât noaptea, cât și, mai cu seamă, pe timpul zilei.

Pentru că Nate a fost abuzat în copilărie de tatăl său, lucru pe care nu l-a mărturisit niciodată familiei sale. Pentru că atunci când Maddie era mică, a văzut ceva ce nu ar fi trebuit să vadă. Pentru că o făptură sinistră, înfometată bântuie prin tunelurile, munții și minele de cărbune ale micii localități rurale din Pennsylvania…

Iar acum, întâmplările petrecute cu ani în urmă se repetă, numai că, de data aceasta, Oliver va fi cel prins în vâltoarea lor. Când îl cunoaște pe Jake, un băiat cam ciudat, cu propriile-i secrete și o predilecție pentru magia neagră, Oliver nu-și închipuie nici o clipă că tot ceea ce va urma va arunca întreaga familie în miezul unei cumplite bătălii între bine și rău.”

Autorul recunoaște că a încercat de două ori, pe parcursul a câțiva ani, să scrie Cartea Accidentelor și abia a treia oară va reuși să o finalizeze. Fiecare versiune era total diferită, iar în a treia recunoaște ciclurile de abuz și alte versiuni ale oamenilor și digurile emoționale. Recunoaște că a scris despre  familii, greșeli, iubire, empatie, despre criminalii în serie, stafii care nu sunt stafii și viduri interstițiale.

Autorul mai recunoaște că această carte prezintă multe lucruri greșite, ceea ce îi dau dreptate. O lume atemporală, călătorii în spațiu și timp, criminali și sociopați care au incredibila putere de a călători între diferitele lumii ale galaxiei și puterea de a le distruge (cu ajutorul Diavolului bineînțeles). Nu avem plan celest, strict doar lumea întunecată care sălășluiește în ”Cartea Amintirilor”. O carte care prezintă toate tragediile petrecute de a lungul timpului și spațiului în Rambel Rocks. Mesagerul cărții este un anume Jake, sau cum îi place lui să spună că a fost în alt timp și loc un băiat numit Oliver.

”Jake ținea în mână o carte: un volum jerpelit legat în pânză. Vechi și ponosit, cu coperta de culoarea apei mocirloase. Abia după o vreme, Oliver a observat că vântul nu-i răsfoia paginile. Și nici zăpada nu i le atingea. Păreau că se mișcă într-un fel care sfida ceea ce știa el despre realitatea fizică.
După cum arată, era un jurnal-mai degrabă lat decât înalt; foaia pe orizontală, nu pe verticală. Și era, cu siguranță, o carte veche-nu făcută să pară veche, ci cu adevărat veche. De zeci de ani. Poate chiar de o sută de ani.
La pagina deschisă, se consemna ceea ce părea să fie un șir de accidente. Accidente de mînă. Un deget pierdut. Un braț rupt. Căderea unui bolovan. Un tunel prăbușit.
O moarte.
-Ce-i asta? a întrebat
-Cartea accidentelor, a zis Jack și i-a zâmbit lui Oliver. Ochiul cel ciudat părea să strălucească. Un jurnal al accidentelor dintr-o mînă de cărbuni. Accidente care nu-s accidente. Pentru că accidentele nu-s niciodată întâmplătoare, Olly. Sunt rezultatul final al unui soi de defecțiune.”

Trebuie să vă povestesc despre familia care a avut neșansa să se mute în mica localitate rurală din Pennsylvania. Nate, tatăl, polițist, un om cu un trecut foarte încărcat, cu abuzuri din partea tatălui cu traume trăite, dar care încearcă să dea tot ce e mai frumos din el familiei sale-soției Maddie și fiului Oliver. Întotdeauna a fost calm și l-a crescut foarte bine pe fiul său. Maddie, o soție devotată, o artistă, sculptoriță, creatoare de diverse lucruri, iubitoare cu familia sa, dar care ascunde secrete îngrozitoare și traume la fel de adânci ca soțul ei. Când a fost mică, ea a reușit să scape de criminal o fată. Acesta, care a măcelărit o grămadă de fete, a fost prins. Doar că, pe scaunul electric Edmund Walker Reese a dispărut. Dispariția celebrului criminal a fost ținută secrete, să fi știut că a fost electrocutat… sau nu! Unde a dispărut?

Oliver, cu doi părinți iubitori, pare ieșit din comun. Este prea empatic, mult prea empatic ceea ce îi aduce o mulțime de necazuri. Firea lui nu îl va lăsa să aibă o viață liniștită. Toată furia, durerea, umilința oameniilor se revarsă asupra sa. Parcă ar fi un receptacul de emoții umane. După simularea unui atac la școală Oliver a cedat, udându-și pantalonii. Atunci familia a decis să se mute la țară, în casa părintească a lui Nate. Mai exact în casa coșmarurilor sale. Dacă nu s-ar fi întâmplat ce s-a întâmplat cu Oliver, Nate nu ar mai fi revenit niciodată în așezarea rurală de lângă tunelul minier Rambel Rocks. Acesta este celebru prin crimele pe care le-a săvârșit aici Reese, dar și prin alte dispariții și accidente misterioase.

Nate va începe serviciul ca paznic forestier în zonă alături de colegul său Fig. Lucrurile stranii continuă să își facă prezența; furnici care se învârt în cerc, un cerb rănit și agresiv care se învârte în cerc, iar după moartea lui prin împușcare, vor curge viermi care încep să se învârtă și ei în cerc.

Nate este convins că cineva se găsește pe proprietatea sa și îl urmărește noaptea. Aparițiile acestea își vor găsi rezolvare mult, mult prea târziu pentru Nate.

Nate va face cunoștință cu vecinul său scriitorul Jed. Acesta și-a pierdut soția și fiica într-un accident de mașină, din vina sa. El, la fel ca mulți alții, au o strânsă legătură cu enigmaticul Jack, cel cu un ochi în frunte.

Oliver la noua școală va fi agresat de doi colegi cărora le plac scandalul. Totul a degenerat, tatăl a rezolvat situația nedreaptă în care era fiul său față de direcțiune. Cei doi scandalagii au devenit dușmani de moarte pentru Oliver. Agresiunile continuă și în afara școlii unde Oliver era cât pe ce să fie omorât prin înecare, dar un anume Jack îl va salva.

Maddie va încerca să sculpteze cu drujba ei nou nouță o bufniță în lemn, dar pe parcursul procesului de creare și-a pierdut conștiința, iar când și-a revenit, resturile de lemn erau peste tot, dar bufnița creată nu mai era, de parcă și-a luat zborul. Scluptorita noastră își dă seama că pierderea conștiinței s-a mai întâmplat și altă dată. De aceea acum refuză să mai lucreze… până când brusc cuprinsă de agitație va crea un cap uman și o mână care va prinde viață și va încerca să o zugrume. Chipul nu era altceva decât criminalul care a omorât mai multe fetițe. Ce se întâmplă cu ea și creațiile ei? De ce Nate se comportă ciudat de când a revenit în locul natal?

Când Oliver va fi salvat de către Jack, se va lega o legătură stranie. Oliver care simte durerea și furia fiecărei persoane, la Jack nu poate descifra nimic. În schimb Jack, cel care în trecut a fost și el un Oliver chinuit în familie, acum este în posesia Diavolului și are misiunea de a face a nouăzeci și noua victimă, necesară distrugerii Lumii acesteia. Cine este următoarea victimă? Nimeni altul decât Oliver (toate victimele din diferite timpuri s-au numit Oliver), doar că acesta are o familie iubitoare, nu e deloc maltratat și în ciuda empatiei de care dă dovadă este un băiat puternic care rezistă numeroaselor capcane întinse de presupusul prieten Jack.

Nate, trădat de către Jade, va dispare în mina de la Rock Rambel, și va fi pierdut între lumi. Aici îl va găși pe ucigașul fetițelor, și va afla povestea adevărată. La fel ca Jack, Edmund avea însărcinarea de a ucide nouăzeci și nouă de fetițe, dar Maddie îi va întrerupe cursul, iar acesta va cădea în lumile pierdute, unde chinuie alte personaje.

Oliver își va da seama că poate să manipuleze răul din oameni și durerea și să le elimine în mare parte din organismul lor.

Va reuși Oliver să scape cu viață de terifiantul Jack și capcanele sale îngrozitoare? Își va da seama cum îl poate învinge sau va fi prea târziu? Va dori să se sinucidă pe altarul lui Jack în schimbul întoarcerii acasă a tatălui său? Va reuși Nate să supraviețuiască și să își dea seama cum poate călători în timp cu ajutorul fulgerelor? Va reuși să stârpească răul înainte de a își face apariția în lumea lui? Va reuși să își găsească drumul spre familia sa? Ce se va întâmpla cu Maddie când va afla că și Oliver este pe cale să își piardă viața, iar Nate este dispărut, probabil mort? Va reuși darul său de creatoare de animale vii să îi folosească la ceva?

O carte cu foarte multă acțiune, foarte multe neprevăzute ciudate, dar care își găsesc înțelesul până la final.

Cu o poveste deopotrivă universal înfricoșătoare și intim viscerală, Wendig folosește magistral romanul său, Cartea accidentelor, pentru a explora un adevăr dureros: în cele din urmă, cu toții ne bântuim pe noi înșine. L-am citit pe nerăsuflate.” Kiersten White