Dune - Romanul grafic - Cartea I - Brian Herbert și Kevin J. Anderson

Dune – Romanul grafic – Cartea I – Brian Herbert și Kevin J. Anderson – Editura Nemira – recenzie

Dune – Romanul grafic – Cartea I

Adaptare de Brian Herbert și Kevin J. Anderson

lustrații de Raúl Allén și Patricia Martin

Editura Nemira

Colectia: Armada

Titlu original: DUNE: The Graphic Novel, Book 1 (2020)

Traducere: Dan Doboș

Număr de pagini: 166

   Dune, extraordinara operă clasică a genului science fiction – publicată de Frank Herbert în 1965 – a depășit demult nișa SF și s-a impus, în timp, drept o capodoperă a literaturii universale.

  Ecologie, antropologie, psihologie, religie, politică și aventură sunt amalgamate perfect într-o carte care creează o lume a viitorului ce pare la fel de reală ca lumea noastră.

  Acest legendar volum de deschidere a unui întreg univers este adaptat în 2020 ca roman grafic de către Brian Herbert, fiul lui Frank Herbert, și de către Kevin J. Anderson, autor a numeroase bestselleruri SF.

  Sub coordonarea scriitorilor ce au urmărit cu atenție respectarea canonului original Dune, ilustratorii Raúl Allén și Patricia Martin au restaurat vizual fascinanta poveste a lui Paul Atreides, din momentul în care acesta și familia lui acceptă controlul asupra planetei-deșert Arrakis, unica sursă a celei mai importante și mai valoroase substanțe din univers, mirodenia.

  Coperta romanului grafic este realizată de Bill Sienkiewicz, artist premiat, foarte cunoscut pentru colaborările sale cu Marvel și DC Comics.Dune - Romanul grafic - Cartea I - Brian Herbert și Kevin J. Anderson

  Viziunea combinată literar-pictural, ce s-a dorit din start cât mai apropiată de cea herbertiană, a ieșit diferită de a tuturor adaptărilor cinematografice de până acum: filmul lui David Lynch din 1984, miniseria SciFi Channel și recenta ecranizare regizată de Denis Villeneuve.

  Într-o alternanță de culori specifice atmosferei fiecărei planete (albastru pentru lumea Atreides a apelor, Caladan, roșu pentru fieful Harkonenilor, Giedi Prime, portocaliu pentru deșertul de pe Arrakis) curge pe file fine, veline, în casete de benzi desenate, atât de complexa saga Dune.

  Arrakis (Dune, în denumire populară), este cea mai inospitalieră planetă locuită din galaxie. O nesfârșită întindere deșertică de rocă și nisip în care înoată, ca într-un ocean nesfârșit, viermi gigantici ce înghit tot ce mișcă. O lume bântuită de furtuni atât de cumplite, încât pot smulge carnea de pe ființele vii și măcina în timp orice construcție a lor. Dar pe suprafața acestei planete ucigașe se formează zăcămintele de melanj din care se extrage mirodenia – cea mai valoroasă substanță a universului. Ingerată constant, ea prelungește viața oamenilor, le augmentează capacitățile mintale, le permite să facă instantaneu atât de complicatele calcule astronomice care asigură deplasarea astronavelor prin spațiu, le deschide chiar posibilitatea de percepere a unor viziuni fulgurante din viitor. Mirodenia este magica ambrozie ce asigură stabilitatea Imperiului, schimburile comerciale și legăturile dintre planete, ungând toate rotițele unei organizări galactice de tip feudal, în care Marile Case nobiliare se luptă pentru supremație, sub autoritatea Împăratului Padișah.

  Principialului Duce Leto, din Casa Atreides, îi este oferită administrarea Arrakisului, după decenii în care planeta a fost un sub-fief al Casei Harkonnen. Aparent o victorie pentru Atreizi, acest cadou imperial este de fapt o elaborată capcană a Baronului Vladimir Harkonnen. Un plan inclus într-un plan inclus în alt plan, care la final este menit să aducă distrugerea completă a noilor conducători instalați pe Dune.

  Pe Duce îl însoțesc fiul său adolescent, Paul Atreides, și mama lui, concubina Ducelui, Doamna Jessica, membră a misterioasei confrerii feminine Bene Gesserit. Din perspectiva lor, cititorul descoperă ambientul Arrakisului, geografia, societatea, jocurile reprezentanțelor marilor companii interesate de mirodenie, obiceiurile populației locale, ale fremenilor purtători de distraiuri – costumele ce îi acoperă complet și reciclează fluidele pierdute de corpul lor. Pentru că în deșert, apa este valoarea supremă și numai într-o asemenea lume, o lacrimă vărsată capătă o importanță imensă, fiindcă se încarcă de semnificația renunțării la propriul lichid vital, din marea durere pentru pierderea suferită.

  Atunci când inevitabilul atac Harkonnen se declanșează, acesta va rupe definitiv fragilul echilibru de putere care asigura ordinea Imperiului și va însemna nu doar o capcană planetară ce se închide peste victimele sale, ci și trezirea la viață a unor forțe latente devastatoare, începutul unei înfruntări cosmice de proporții, al cărei sfârșit numai prevestirile făcute în transa produsă de mirodenie mai pot să-l contureze, în variantele sale probabile.

  Romanul grafic se încheie în momentul în care Paul Atreides devine Muad’Dib, acesta fiind și titlul următoarei părți din saga ilustrată: Muad’Dib.

Pentru că romanul original este structurat în trei părți, romanul grafic a fost împărțit și el în trei volume.

  Fiecare gen de artă oglindește altfel o istorisire. Volumele din ciclul literar Dune, filmele inspirate de ele și romanele grafice pot reprezenta alegeri prin care să fie descoperită capodopera lui Frank Herbert, dar eu aș spune că sunt, în chiar mai mare măsură, moduri complementare de a o savura și resavura.

Carte disponibilă pe site-ul Nemira

Verifică disponibilitatea cărții în librăriile online: libris, elefant, cartepedia, librărie.net şi cărtureşti

Recenzii cărți

 

 

 

7 COMMENTS

Leave a Reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.