Cuplul din vecini de Shari Lapena-Editura Trei-recenzie
„- Poate ar trebui să vă informați puțin mai bine despre depresia postnatală, domnule detectiv. Depresia postnatală nu este același lucru cu psihoza postnatală. În mod sigur eu nu sunt psihotică, domnule detectiv.”
Cuplul din vecini de Shari Lapena-Editura Trei-recenzie
Titlul original: The Couple Next Door
Editura: Trei
Colecția Fiction Connection
Colecție coordonată de Magdalena Mărculescu
Anul apariţiei: 2016, 2017
Traducere din engleză de: Mihaela Buruiană
Număr pagini: 339
Gen: Thriller psihologic, Polițist
Cotație Goodreads: 3,76
Am fost curioasă cu privire la această carte încă de la apariție. Iubesc thrillerele, sunt obsedată de colecția Fiction Connection a Editurii Trei, așa că n-o puteam rata.
Anne și Marco sunt părinții unei fetițe de 6 luni, Cora. Într-o seară, sunt invitați la o petrecere a cuplului vecin, Cynthia și Graham. Li se sugerează să lase copilul acasă; urma o seară între adulți, fără grijile aferente, mai ales că Cynthia nu suporta plânsetele copilului, iar Cora era foarte sensibilă.
Totul pare în regulă, numai că bona îi sună cu puțin înainte de a pleca, să-i anunțe că nu mai poate veni. Anne vrea să rămână acasă, cu fetița, dar soțul ei insistă să meargă. Casele făceau parte din același duplex, erau lipite perete în perete, așa că hotărăsc s-o lase pe Cora în pătuț și s-o verifice la fiecare jumătate de oră, cu rândul. Iau monitorul de supraveghere cu ei, așa că ce poate merge rău?
Romanul începe cu scena de la petrecere: Anne vrea să se întoarcă acasă, să fie alături de fiica ei. Încearcă să-l convingă pe Marco să plece, dar el se simte bine. Poate prea bine… O enervează și Cynthia, vecina insuportabil de sexy, genul femme-fatale, care flirtează cu Marco în fața ei și a propriului soț.
Când, în sfârșit, ajung acasă, găsesc ușa de la intrare deschisă și copilul lipsă. Anne este sigură că a încuiat ușa, atunci când a fost ultima dată la Cora. Marco a văzut-o ultimul, fiind rândul lui s-o verifice și potrivit spuselor sale, la momentul respectiv era totul în ordine.
Cheamă poliția și prima variantă este o răpire. Părinții lui Anne au foarte mulți bani, răpitorii probabil au aflat și au pus la cale acest plan. Numai că apelul răpitorilor nu mai vine… Ce s-a întâmplat cu Cora? Cine a luat-o și de ce, dacă nu pentru bani?
Detectivul Rasbach, ce se ocupă de caz, îi bănuiește de la început pe Anne și Marco. Crede că unul din ei sau amândoi au omorât fetița și acum pozează în nevinovați. Sau că Anne, ca o consecință a depresiei postnatale de care suferă, și-a omorât fiica, iar Marco a scăpat de cadavru.
Încep investigațiile, însă nu se găsește nicio dovadă în acest sens.
„- Poate ar trebui să vă informați puțin mai bine despre depresia postnatală, domnule detectiv. Depresia postnatală nu este același lucru cu psihoza postnatală. În mod sigur eu nu sunt psihotică, domnule detectiv.”
Părinții lui Anne le acordă sprijin, susținând că vor plăti orice recompensă. Situația familială este una tensionată, întrucât Marco și Richard, tatăl lui Anne (de fapt tatăl vitreg, tatăl ei biologic murise de mult) nu se înțeleg. Richard a fost dintotdeauna nemulțumit de ginerele său, iar Marco știe acest lucru, motiv pentru care nu-l suportă. Urăște modul în care acesta își etalează superioritatea și bunăstarea, umilindu-l cu fiecare ocazie.
În alt plan, se pare că Cynthia și Graham au descoperit ceva, însă din anumite motive, nu vor să dezvăluie nimic.
Cum se va termina totul? Mai este Cora în viață? Va fi găsită?
Subtext
Romanul vorbește despre o problemă frecventă în ziua de azi, și anume, depresia postnatală și cum aceasta afectează mai multe aspecte: viața de cuplu, raportarea la copil, la alte persoane. După naștere, Anne nu și-a revenit prea bine: se consideră grasă, neatrăgătoare (aceasta, de fapt, ține de o problemă mai veche a ei, după cum veți afla) și privește neputincioasă la flirtul Cynthiei cu soțul său. Cynthia este, după părerea ei, exact ceea ce ea nu va putea redeveni: frumoasă, cu un corp superb, admirată.
Anne are grijă zi și noapte de Cora și acest lucru o obosește mai mult decât ar fi crezut. Ar dori un moment de respiro și se simte vinovată pentru asta, crezând că nu e o mamă bună.
„Cu toate acestea, epuizarea chiar o copleșea. Cora era un copil plângăcios, care avea mereu colici, mai pretențioasă ca majoritatea. Când Marco s-a întors la serviciu, lui Anne zilele au început să i se pară insuportabil de lungi. Își umplea orele cum putea mai bine, dar tot se simțea singură. Toate zilele au ajuns să i se pară la fel. Nu putea să-și închipuie că altădată fuseseră altfel. În ceața cauzată de lipsa somnului, nu-și amintea de ea însăși, femeia de dinainte, care lucra în galeria de artă. Abia dacă mai ținea minte cum era când își ajuta clienții să-și adauge piese noi la colecții sau cât era de încântată când găsea un artist nou promițător. De fapt, abia dacă își amintea cum era viața ei înainte să aibă copilul și să rămână acasă să-l crească.”
„Depresia a făcut-o să-și piardă interesul față de orice. La început, Marco îi aducea flori, ciocolată, făcea gesturi mici ca să-i ridice moralul, dar nimic nu funcționa, în nici un fel. Nu i-a mai povestit ce făcea el în ziua respectivă și cum îi mergea afacerea. Ea nu putea să vorbească despre munca ei, pentru că nu se mai ducea la muncă. Nu prea mai aveau subiecte de conversație în afară de copil. Poate că Marco avea dreptate. Poate că ar fi trebuit să-și reia serviciul după naștere.”
Mi-a plăcut documentarea asupra acestui subiect, precum și suspansul, faptul că la un moment dat, chiar nu mai știi în cine să ai încredere. Acum ai încredere în cineva, în următorul minut îl bănuiești. Ar putea ieși o adaptare cinematografică bunicică.
Este foarte bine redată reacția mulțimii: opinia generală îi condamnă pe cei doi pentru că au lăsat copilul singur și au plecat la petrecere. Aceste ocazii sunt ca niște supape pentru societate, care abia așteaptă un țap ispășitor, asupra căruia să-și proiecteze furia.
Ce nu mi-a plăcut: aș fi dorit personaje mai bine conturate. Personajul cel mai bine dezvoltat este Anne. Richard este tipul omului bogat, ce consideră că banii înseamnă putere. Cynthia este tipul femeii cinice, rece, conștiente de efectul avut asupra bărbaților, dar cam atât. Sunt tipologii schițate doar, nu le percepi ca personaje reale. Totodată, acțiunea este destul de previzibilă și simplă, cel puțin pentru mine, obișnuită cu lecturile de acest gen.
Așteptam mai multe de la final: a fost prea brusc, fără explicații, ne-a lăsat în pom, cum s-ar spune. De regulă, când se întâmplă așa, urmează o continuare. Nu știu dacă este cazul și aici.
Oricum, autoarea este promițătoare, sunt convinsă că scriitura ei va deveni mai complexă odată cu experiența acumulată.
Se pare că drepturile de ecranizare au fost achiziționate de Paramount, Anonymous Content și Sugar 23, în vederea realizării unei serii televizate.
Despre autoare:
Shari Lapena este, la bază, avocat și profesoară de engleză. „Cuplul din vecini” este romanul său de debut, bestseller New York Times și Sunday Times. Cel mai recent roman al său este „Stranger in the House”.
Sorina, sa incerci si „Când vina ne desparte” (aceeasi editura). Tot o poveste cu un copil si niste vecini cu secrete.
Bine de stiut! Merci de recomandare!
Pare o poveste interesantă!
Pe mine m-ai convins sa o citesc.
Este :). Lectura placuta, Vero!
Ce bine suna! Sa ne grabim sa o citim inainte sa vina ecranizarea peste noi! 😀 Multumim de tentanta recomandare, Sorina! 🙂
Da, ca bine zici! Lectura placuta!
Imi place subiectul. Multumesc pentru impresii!
Si mie! Merci si eu!
Sorinache, m-ai convins. Trebuie sa citesc cartea. Chiar daca personajele nu sunt prea bine conturate, si finalul prea brusc, simt ca acest thriller e de mine. Clar! 😀
Orice thriller e de tine! Ca si de mine, de altfel :))
O recenzie sinceră, complexă, în stilul caracteristic Sorinei 🙂
Felicitări!
Merci, Cos!
O carte care ma tenteaza si pe mine.Multumim Sorina!Super prezentare!
Pai da, doar esti cu thrillerele, ca mine! :)) Merci!
foarte frumoasa recenzie!felicitari
Merci, Nicol!
[…] Shari Lapena este autoarea bestsellerurilor Cuplul din vecini, Străinul de acasă (apărute la editura Trei), An Unwanted Guest și Someone We Know. Înainte […]