Fata din înregistrare de Javier Castillo – Editura Litera – recenzie

Fata din înregistrare de Javier Castillo – Editura Litera – recenzie

Fata din înregistrare de Javier Castillo - Editura Litera - recenzie

Fata din înregistrare, de Javier Castillo – Editura Litera – recenzie

Editura Litera 
Titlu original: La Chica de nieve
Traducere: Mioara Adelina Angheluță 
Număr pagini: 415
Colecția BUZZ BOOKS
  „Fata din înregistrare este un thriller trepidant, care reinventează regulile genului. Este, în egală măsură, un roman psihologic despre profunzimile insondabile și uneori întunecate ale instinctului matern.”

Javier Castillo este, fără îndoială, noul fenomen al literaturii europene.“ (Joël Dicker)

Cartea lui Javier Castillo captivează cititorul de la primele rânduri.“ (El Pais)

O desfășurare uimitoare de resurse narative de o calitate literară garantată.“ (Zenda Libros)

Un thriller cu nuanțe romantice care te subjugă din primul moment.“ (Elle)
  Javier Castillo (Malaga1987) a studiat științele economice și a absolvit un master la ESCP Europe. A lucrat în domeniul consultanței financiare pentru companii, dar a părăsit lumea cifrelor după succesul primului sau roman, El dia que se perdio la cordura, 2017, un fenomen editorial care a fost adoptat pentru un serial de televiziune. A publicat în continuare El dia que se perdio el amor – 2018, Todo lo que sucedio con Miranda Huff – 2019, Fata din înregistrare – 2020, adaptat de asemenea pentru un serial de televiziune, El juego del alma – 2021 și El cuco de cristal – 2023.
   Este căsătorit și locuiește în Fuengirola.
   O poveste dureroasă la fel ca alte zeci de povești de acest fel. O clipă de neatenție, o mulțime de oameni dezlănțuiți și viața fericită a familiei Templeton este distrusă pentru totdeauna. 
   În anul 1998, New York, parada de Ziua Recunoștinței se vrea a fi un eveniment gradios, dar o dramă se dezlănțuie. O familie fericită cu o fetiță de trei ani și un bebeluș pe drum sunt în mulțimea fericită nedându-și seama ce va urma.

,,Cineva l-a împins, făcându-l să se dea înapoi cu un pas și să se ciocnească de un gard de treizeci de centimetri înălțime din jurul unui copac aflat la intersecția dintre Strada 36 și Broadway. Acolo, chiar în clipa aceea, a fost ultima dată când a simțit contactul cu mânuța fetiței lui: temperatura, atingerea ei catifelată pe când strângea degetul arătător, mijlociul și inelar al tatălui său. Și-a desprins de el amandouă mâinile, fără ca Aron să-și dea seama atunci că avea să fie pentru totdeauna.
Lovit din toate părțile, după îndelungi încercări de a se ridica în picioare, și-a dat seama că fetița nu se mai află lângă Mary Poppins.
-Kiera! Kiera!
-Grace! Nu o găsesc pe Kiera, a spus el dintr-o suflare.
-Cum?
-Nu o găsesc pe Kiera. Am dat-o jos de pe umeri și am… am pierdut-o, a rostit Aron cu vocea tremurândă. Nu o găsesc.”

  Cu aceaste cuvinte, teroarea pură s-a instalat în cei doi părinți disperați să își găsească propria fetiță. Totul s-a pus în mișcare, oameni și-au dat seama că o fetiță s-a pierdut și au început și ei să o caute. Poliția a fost și ea alertată. Grace, mama fetiței a făcut un puternic atac de panică, care a necesitat îngrijire medicală.
  Cu cât orele se scurg cu atât disperarea crește. Descoperirea codi’elor tăiate și a hainelor purtate de copilă, abandonate, conduc la concluzia clară că fetița pierdută a fost răpită și că nimeni nu a găsit-o în paradă pentru a o preda autorităților.
  Se instalează vina profundă pentru Aron, țesând scenarii cu „dacă” și nu ar fi plecat cu fetița de lângă Grace, dacă ar fi mers el singur să îi ia un balon fetei, dacă… Fiecare din gândurile și regretele celor doi soți sunt tardive acum…
 Implicarea poliției, a mass-mediei este exemplară. Mediatizarea acestui caz va fi dezbătut pe larg în televiziune și în presă, iar la facultatea de jurnalism se va face analiză pe acest subiect.
  Miren Triggs a auzit pentru prima dată de dispariția fetiței de trei ani, Kiera, pe când era studentă la jurnalism, la Universitatea Columbia, când profesorul Schmoer a deschis subiectul, făcând analiză de caz pe articol și îndemnând studenții să își expună fiecare părerea. Miren, care instictiv se simte atrasă, oarecum conectată cu drama fetiței expuse în ziar, nu va ezita să se implice.

,,-Din știrea pe care am citit-o, fetița a dispărut acum o săptămână la un colț de stradă, pe Herald Square. Oamenii au strigat după ea imediat, și la puțină vreme după ce s-a încheiat parada o caută deja tot orașul. În articol se spune că fotografia i-a fost difuzată în timpul știrilor din seară paradei și a apărut chiar și a doua zi la jurnalul de la CBS. Peste două zile, pe felinarele din centrul Manhattan-ului erau lipite foi cu chipul ei. I-au publicat figura acum, la o săptămână de la dispariție, nu ca să fie de ajutor, ci să profite de valul de curiozitate morbidă pe care pare să-l fi generat știrea.’

  Când profesorul le va indica să își aleagă un subiect publicat în ziar și să dezvolte pentru notă, Miren va alege subiectul Kiera, chiar dacă știe că lipsa informațiilor îi va aduce notă mică, ea este hotărâtă să caute fetița. Știe că poliția nu poate să îi aloce timp suficent, mai sunt zeci de cazuri în așteptare.
  Arestarea unui presupus răpitor al altei fetițe, îi va convinge că acesta este și răpitorul fetiței lor. Poliția nu va avea nici o dovadă în privința lui James Foster, îl va elibera, dar la ieșire mulțimea strânsă îl va stropi cu benzină, îi va da foc și va arde. Se crede că datorită informațiilor relatare în ziar a murit un om nevinovat însă, Miren împreună cu profesorul ei de jurnalism descoperă la casa suspectului, casete înregistrate cu minori care nu sunt legale, și care erau vândute doritorilor, pe piață. Se pare că nevinovatul nu era așa de curat cum se crede. Miren va avea o șansă unică să prezinte prima această știre unui ziar de succes. Va fi angajată și cariera ei va avea succes.
  Când după cinci ani de la răpire, familia Templeton va primi o casetă VSH, cu o înregistrare de un minut în care Kiera acum în vârstă de opt ani se joacă într-o cameră închisă, totul se va redeschide, speranțele vor reapare, iar Miren nu va înceta să caute noi și noi piste.
  Conectarea pe care o simte cu fetița dispărută apare în coșmarurile lui Miren din noaptea când a fost violată de trei indivizi într-un parc. Băiatul care a acostat-o la o petrecere, a îmbătat-o sau drogat-o, cert este că o Miren amețită se va trezi în parc pe cale de a avea relații neconsimțite, va striga după ajutor, dar va sfârși mult mai rău. Tânărul va fugi, iar cei trei indivizi o vor viola.
  În cazul Kierei vor mai apărea pe parcursul anilor, la intervale scurte, trei casete în care apare Kiera, iar a patra casetă va fi goală. Speranțele părinților, acum divorțați, și care se luptă separat să treacă peste această traumă, dar și peste pierderea celui de al doilea copil nenăscut, vor fi semnalate în carte. Traumele care lasă urme ireversibile imposibil de gestionat, vor face din această carte un subiect foarte sensibil pentru cititor.
  Miren va încerca să își descopere singură agresorii, după ce poliția nu a gestionat deloc bine situația. Va încerca să își învingă frica de întuneric, frica de necunoscuți. Cariera ei jurnalistică este foarte îmbucurătoare pentru ea, dar viața personală este ca și inexistentă. Singura motivație pentru Miren este căutarea de dovezi în cazul Kierei. Nu vrea să se dea bătută. Știe că trăiește, dar nu reușește să descopere nimic.
  Se va da bătută Miren? Îi vor fi răsplătiți anii de căutări? Ce se va întâmpla cu viața părinților fetiței pierdute?  Ce se va întâmpla cu fetița dispărută? Cum se comportă răpitorii cu ea și care au fost motivele care au dus la răpirea ei?
Cartea este disponibilă în librăria online libris.ro

2 COMMENTS

Leave a Reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.