Salvând-o pe Francesca, de Melina Marchetta-recenzie

Editura: Storia Books;

Număr de pagini: 248;

Traducere: Cristian Ionescu;

An apariţie: 2017;

Titlu orginal: “Saving Francesca”.

Francesca învață la St. Sebastian, o școală de băieți care se pretinde mixtă doar pentru că fetele au toaleta separată de cea a băieților. Singurele prietene ale acestei fete sunt o ultra-feministă, o tipă despre care umblă vorba că ar fi „ușoară” și o acordeonistă cam bătută în cap. Nici băieții nu sunt mai prejos, începând cu Thomas, care încearcă să se specializeze în râgâitul pe muzică, și continuând cu Will, un idiot veșnic încruntat și îngâmfat, la care Francesca se gândește mai tot timpul. Apoi mai este și mama Francescăi, care mereu are impresia că știe ce este mai bine pentru fata ei, până când intră subit într-o depresie acută, lăsând-o pe Francesca singură, deznădăjduită și fără cea mai mică idee despre cine este cu adevărat. Deopotrivă amuzantă, emoționantă și imposibil de lăsat din mână, „Salvând-o pe Francesca” este povestea unei fete care trebuie să-și găsească puterea pentru a-și salva familia, viața socială și, cel mai greu, pe sine.

Melina Marchetta s-a născut pe 25 martie 1965, în Australia. Este profesoară şi a devenit cunoscută după ce a scris romanele Looking for Alibrandi, Salvând-o pe Francesca şi On the Jellicoe Road. Consiliul australian al cărţilor pentru copii i-a decernat de două ori Premiul “Cartea anului”, în 1993 şi 2004.  Pentru On the Jellicoe Road a primit Premiul L. Printz din partea Asociaţiei Librarilor Americani pentru cea mai bună carte destinată adulţilor tineri. Looking for Alibrandi a fost ecranizat în 2000, iar scenariul, scris tot de Melina, a câştigat un premiu al Institutului Australian de Film, Premiul pentru literatură al prim-ministrului din New South Wales şi Premiul Asociaţiei criticilor de film din Australia.

“Salvând-o pe Francesca” este primul roman tradus în română al scriitoarei Melina Marchetta, fiind urmat, în 2017, în traducerea lui Bogdan Voiculescu, de romanul “Şoseaua Jellicoe”.

“Salvând-o pe Francesca” este o lectură ideală pentru tinerii care au probleme la şcoală. Cei care sunt marginalizaţi, cei care sunt luaţi în râs, cei care nu înţeleg de ce toată lumea are o problemă cu ei. De obicei, adolescenţii care nu fac probleme şi sunt calmi au astfel de problemă, cei retraşi, care au modalitaţi de a îşi petrece timpul liber diferit faţă de cel al majorităţii. Pentru ei, această carte este perfectă. De asemenea, “Salvând-o pe Francesca” poate fi citită de oricine, chiar şi de părinţii care nu cred că problemele adolescenţilor trebuie luate în seamă. Romanul acesta le va răspunde întrebărilor şi, poate, îi vor ajuta să-şi schimbe opiniile despre problemele din viaţa unui tânăr.

Familiile trec prin încercări care ori le întăreşte, ori le distruge. Conflicte pot apărea la tot pasul, iar de la conflict până la dezastru nu este mult. Părinţii ascund adevărul de copii, temându-se să nu fie prea greu pentru ei să-l accepte, aceştia află de cele mai multe ori din alte părţi şi astfel se declanşează o parte din certuri. Încrederea copiilor în părinţi se “şifonează” precum o foaie de hârtie, care după ce o îndoi, nu vei mai reuşi să o faci să arate ca la început, rămânând cute. Un adevăr spus la timpul lui şi nu “îngropat” pentru o perioadă de timp, va durea mai puţin. Nu va mai trebui să te îngrijorezi ce minciuni să mai inventezi, încât să se potrivească cu cele spuse anterior. Asta se întâmplă în acest roman.

Francesca Spinelli este o fată destul de timidă, care învaţă la o şcoală mixtă, numită St. Sebastian. Ea păstrează încă legătura cu vechile ei prietene de la şcoala anterioară, dar relaţiile dintre ele s-au cam răcit, iar vechile prietene nu suportă noii prieteni ai Francescăi. Mutarea la St. Sebastian a însemnat pentru Francesca un pas enorm, fiind împinsă de părinţii ei să facă alegerea de a merge la St. Sebastian. Cu greu se acomodează, abia-abia făcându-şi noi prieteni. Însă, pe lângă problema prietenilor, mai are o problemă mult mai mare: mama ei suferă de depresie. Într-o zi, înainte de a pleca la şcoală, Francesca observă că nu se mai aude niciun cântec motivaţional, dintre cele pe care mama ei obişnuia să le pună în fiecare dimineaţă, pentru a o încuraja pe fata ei şi pentru a-i da putere pentru o nouă zi. Mama ei era în pat, pradă unei depresii urâte, care afectează uşor-uşor toţi membrii familiei Spinelli. La început Francesca nu înţelege ce se întâmplă cu mama ei şi nu poate să-şi explice unde a dispărut femeia veselă şi sociabilă. Cu speranţa că depresia va dispărea în curând şi doamna Spinelli îşi va recăpăta pofta de viaţă, Francesca intră într-o anumită rutină: se trezeşte, pleacă la şcoală, se întoarce de la şcoală şi se culcă. Strălucirea zilelor când mama ei nu suferea, nu mai exista, însă la capătul tunelului tot trebuie să fie o luminiţă. Cu mai multă sau mai puţină speranţă, fata îşi împarte timpul între şcoală şi casă, ajungând să considere venirea acasă ca pe ceva îngrozitor. Să-ţi vezi mama chinuită de boală, vomitând aproape în fiecare zi, pierindu-i poftă de mâncare, e dificil şi numai cei care au trecut prin aşa ceva se pot pune în pielea Francescăi. De asemenea, Francesca simte că ceva nu e în regulă. Tatăl ei refuză să-i spună adevărul.

După câteva zile în care Francesca îşi vede mama în pat, aceasta este trimisă la bunici. Perioada în care stă la bunici nu este lungă, Francesca convingându-şi tatăl să o aducă acasă, căci doar dacă se va întoarce acasă se vor putea uni şi îi vor da putere mamei pentru a lupta cu boala.

La şcoală, fata îl vede pe Will Trombal, un băiat autoritar şi hotărât de care se îndrăgosteşte. Relaţia dintre ei este pusă în pericol când Francesca Spinelli află că Trombal are prietenă şi ea flirtrează cu el, fără ruşine. Francesca primeşte lovitura pe nepregătite, însă iubirea dintre ea şi tânăr este una solidă şi capabilă să depăşească momentele dificile.

Doamna Spinelli dă semne că îşi revine, ajutată de fiica ei, Francesca, care depune efort pentru a îi readuce mamei cheful de viaţă. Pas cu pas şi zi după zi, mama începe să mănânce şi să vorbească, spărgând bula care o separa de lumea normală. Dar chiar va reuşi? Se va însănătoşi mama Francescăi? Cine o va salva pe Francesca? Cum se termină romanul?

“Salvând-o pe Francesca” este un roman cu şi despre adolescenţi, care poate fi citit în câteva ore, fiind un roman simplu şi uşor de lecturat. Îl recomand tinerilor în special, dar şi adulţilor care nu cred că adolescenţii au probleme. Lectură plăcută!

Cartea Salvând-o pe Francesca, de Melina Marchetta poate fi comandată de pe site-ul Storia Books

Robert Bădică (Robertt)-Colaborator special/ Numele meu e Robert şi îţi propun să devenim prieteni. Eu sunt o fire curiosă şi pasionată de lectură. Îmi plac mult călătoriile şi să gătesc. Îmi place să cred că pe unde calc, las o urmă. Acum, sunt în clasa a X-a şi iubesc limba franceză. O ador pe Celine Dion şi pe Rebeca Ferguson. Nu prea mă uit la filme, dar îmi plac. Autoarea mea preferată e Parinoush Saniee şi filmul meu preferat este „The book thief”. Îmi place, de asemenea să citesc cărţi de Agatha Christie şi de Khaled Hosseini. Zâmbesc foarte des. Cu fiecare carte citită, descoper o nouă viaţă, un nou ţinut şi noi prieteni. Sper să ne înţelegem frumos.