Adversarul secret, de Agatha Christie – Editura Litera – recenzie

Autor: Agatha Christie

Seria: Tommy și Tuppence

Titlu original: The secret adversary

Anul apariției: 1922 / 2018

Editura: Litera

Traducere: Bianca Paulevici

Agatha Christie este cel mai vândut scriitor al tuturor timpurilor. Este supranumită „Regina crimei”. A scris 80 de romane polițiste și volume de povestiri, 19 piese de teatru și 6 romane publicate sub pseudonimul Mary Westmacott. A reușit să creeze două personaje care au ajuns celebre: Hercule Poirot și Miss Marple. Tommy și Tuppence sunt și ei personaje ale unei serii de cărți ale autoarei, dar nu au reușit să obțină aceeași faimă ca personajele menționate anterior.

Cred că „Adversarul secret” este prima carte pe care am citit-o cu acești doi protagoniști: Tommy și Tuppence. Dar, trebuie să vă spun că i-am îndrăgit din prima clipă! Tommy și Tuppence sunt doi tineri, amici din copilărie. Se reîntâlnesc după război și, fiind amândoi fără bani, decid să își înființeze un „parteneriat comercial”, sub denumirea de Tinerii Aventurieri.

Aproape imediat după înființarea noii lor echipe, cei doi găsesc un caz pe care decid să îl rezolve. Este vorba despre dispariția unei anume Jane Finn, care nu a mai fost găsită după ce a fost salvată de pe vasul Lusitania. De curiozitate și din dorința de a câștiga un ban, cei doi prieteni se avântă în această aventură.

Cei doi pornesc doar de la un nume pe care l-au auzit – Jane Finn – dar reușesc să ajungă exact la persoana care știe despre Jane Finn. Domnul Whittington pare implicat în povestea dispariției lui Jane Finn. Pentru a reuși să dea de urma dispărutei, cei doi dau un anunț în ziar. În urma anunțului, primesc o scrisoare de la un anume domn Carter. Acesta îi angajează să o găsească pe Jane Finn.

Aparent, înainte ca persoanele de pe vasul Lusitania să fie salvate cu bărcile, Jane Finn a primit un pachet de o importanță extraordinară, de la un bărbat de pe vas. Acesta i-a spus că pachetul conține documente care i-ar putea ajuta pe Aliați în război. Însă din momentul în care a fost salvată, i s-a pierdut urma. Două organizații o caută. De o parte, sunt cei din partea Guvernului, prin intermediul domnului Carter, care vor să se asigure că documentele nu ajung pe mâinile cui nu trebuie. De cealaltă parte, este organizația condusă de domnul Brown, care vrea cu orice preț să pună mâna pe documentele primite de Jane Finn pe vas.

„Am niște documente foarte importante. Contează enorm pentru Aliați în război. Înțelegi? Aceste documente trebuie să fie salvate! Au mai multe șanse cu tine, decât cu mine. Vrei să le iei?

Fata întinse mâna.

– Așteaptă. Trebuie să te avertizez. S-ar putea să existe riscuri – dacă am fost urmărit. Nu cred că am fost, dar nu se știe niciodată. Dacă am fost, vor exista pericole. Ai curajul necesar ca să mergi până la capăt?

Fata zâmbi.

– Sigur că merg până la capăt. Și sunt foarte mândră că am fost aleasă!”

Tommy și Tuppence ajung să îl cunoască pe Julius P. Hersheimmer, tot în urma anunțului pe care l-au dat în ziar. Acesta le povestește că este vărul lui Jane Finn și a venit din America să o găsească și să o ducă acasă. Așadar, cei doi tineri mai primesc un aliat de partea lor. Și nu orice aliat, ci unul extrem de înstărit.

Pe măsură ce se adâncesc în această poveste, Tommy și Tuppence încep să fie în pericol. Întâi, dispare Tommy, în încercarea de a-i urmări pe cei din organizația domnului Brown. Acesta este un personaj misterios. Aparent, nimeni din organizația lui nu știe cine este. Toți sunt convinși că s-ar putea să îl fi văzut, dar să nu știe că era el. Însă Tommy și Tuppence încearcă să descopere cine este acest domn Brown, pentru că au convingerea că, dacă l-ar găsi, ar găsi-o și pe Jane Finn.

Atunci când nu mai primește nicio veste de la Tommy, Tuppence începe să devină din ce în ce mai îngrijorată. Totuși, nici ea nu pierde vremea degeaba, ci continuă cu ancheta ei, ajutată de Julius. Cum se va termina totul și dacă vor reuși Tommy și Tuppence să scape cu bine din această aventură, veți descoperi doar citind cartea.

Mai multe detalii despre poveste nu vă ofer, pentru că nu vreau să vă stric plăcerea lecturii. Agatha Christie este una dintre autoarele mele preferate. Citind-o din nou, am văzut cât de bine creează personajele și poveștile. Pe parcursul întregii lecturi, am încercat să dezleg și eu ițele încurcate ale poveștii, alături de cei doi parteneri. Credeți că am reușit să ghicesc cine este în spatele organizației? Nu, deși am avut bănuieli în continuu. Agatha Christie nu are nevoie să reconfirme talentul scriitoricesc, dar totuși, a reușit din nou să mă surprindă.

Cât despre cei doi protagoniști – Tommy și Tuppence, pot să vă spun că sunt adorabili! Datorită descrierilor autoarei, am reușit să îmi creionez în imaginație cum arată cei doi. În plus, dialogurile dintre ei și gândurile pe care le are fiecare dau un plus de strălucire cărții. Fiecare dintre ei are un farmec aparte și o inteligență deosebită. Sunt capabili să creeze planuri și să iasă din cele mai încurcate și mai periculoase situații. Iar faptul că au încredere unul în celălalt și că se bazează fiecare pe judecata celuilalt le este de mare ajutor în aventura pe care o trăiesc.

Așadar, dacă vă place Agatha Christie și nu ați reușit să citiți cartea „Adversarul secret” încă, atunci vă recomand să o faceți. Vă asigur că veți avea parte de o lectură palpitantă, încărcată de mister și emoția aventurii.

Cartea Adversarul secret, de Agatha Christie o găsiţi pe site-ul Editura Litera

Recenzii cărţi poliţiste