Chinezii ciocnesc cu pahare mici și urează "cambei", adică "noroc". Paharul trebuie golit dintr-o dată.

China, jurnal în doi timpi de Andrei Bodiu-recenzie

Editura Tracus Arte
Colecția Memorii și jurnale
Anul apariției: 2013
Număr de pagini: 116

Andrei Bodiu s-a născut pe 27 aprilie 1965 în Baia Mare. A absolvit Facultatea de Filologie a Universității din Timișoara (1988). A fost decan și prof. dr. la Facultatea de Litere a Universității Transilvania din Brașov și redactor-șef al revistei Interval. Membru al Asociației Scriitorilor Profesioniști din România (ASPRO) și Uniunii Scriitorilor din România. Și-a început activitatea literară ca membru al grupului de la Brașov, grup format în anii ’80 împreună cu poeții Simona Popescu, Caius Dobrescu și Marius Oprea și fost membru al cenaclului Universitas. A debutat în 1991, în volumul colectiv Pauză de respirație, publicat în colaborare cu Simona Popescu, Caius Dobrescu și Marius Oprea. A decedat la data de 3 aprilie 2014 la Oradea.

Andrei BodiuSunt o persoană pasionată de călătorii, îmi place să cunosc culturi noi, oameni noi și ideea de a citi un jurnal de călătorie în China mi s-a părut interesantă. Cartea debutează cu următoarele afirmații ale autorului, pe care eu le susțin:
China este o țară impresionantă. Acum, peste tot, la TV, pe DVD-uri, în reviste și cărți obiectivele turistice majore ale țării sunt accesibile. De aceea acest jurnal nu va face decât vag descrierea acestora. Cred că e plicticos să insiști pe așa ceva, ele sunt ,,la un click distanță” de noi. Nu e suficient „să povestești” China, ea merită, din toate punctele de vedere, vizitată.
Personajul-narator este Andrei Bodiu ce călătorește pentru câteva zile în China, la Shenyang și apoi la Beijing, pentru a lua parte la o conferință a institutelor Confucius din întreaga lume. El reprezintă Institutul Confucius al Universității Transilvania din Brașov și în cuprinsul acestui jurnal prezintă în detaliu sejurul în țara asiatică. Deși se află acolo în interes de serviciu asta nu îl împiedică să se bucure de momentele petrecute într-o țară străină, cu o cultură mult diferită de cea a țării noastre. Se regăsește cu vechi cunoștințe, își face prieteni noi, totul într-o atmosferă încântătoare. China este o țară în care ierarhia contează extrem de mult, după cum menționează și autorul.
Am observat și din discuțiile cu mr. Yang că poziția în ierarhie este decisivă. Și produsele, toate produsele, au câte o valoare de top după care urmează celelalte. Când mr. Yang mi-a făcut cadou o sticlă de rachiu, mi-a spus că respectivul e ,,number 3” în China. Știam că Mao Tai e ,,number 1” încă de la prima vizită și apoi de la venirea în țară a lui Yang, care a adus cu el două sticle. […] Așa e cu toate funcțiile, cu toate produsele, toate sunt ordonate strict ierarhic. Sunt curios cum și când se trece de pe o poziție pe alta.
Românul remarcă și faptul că studenții chinezi învață pe rupte, chiar și în week-end, în ciuda temperaturilor scăzute. În China se muncește foarte mult pentru un loc la universitate și studenții n-au de gând să-și irosească reușita pentru care s-au chinuit atât de mult..
Acum doi ani, sâmbătă, am fost să vedem biblioteca. Ne-a însoțit, atunci, vicepreședintele Tiemao. Biblioteca e o clădire cu trei etaje. La toate nivelurile, sălile de lectură erau pline ochi. Nu aveai loc să arunci un ac. Noi, cei patru români, am schimbat, atunci, priviri pline de înțelesuri. I-am spus lui Tiemao Shi că e, totuși, sâmbătă. „Da, și? Ei sunt aici ca să învețe.”
Din această carte nu lipsesc și momentele amuzante și am să vă ofer un exemplu:
Chinezii ciocnesc cu pahare mici și urează „cambei”, adică „noroc”. Paharul trebuie golit dintr-o dată. Experiența lui „cambei” a tot fost descrisă de călătorii români în China. Cea mai simpatică întâmplare rămâne cea a poetului Alexandru Andrițoiu care, aflat în Coreea de Nord, s-a întrebat, după ce a fost îndemnat să ciocnească și să spună „cambei”, de unde știu coreenii „că eu cam beau”.
Jurnalul în doi timpi al lui Bodiu este perfect pentru a te destinde după o zi grea, pentru a evada pentru câteva clipe. Nu vreau să vă stric și mai mult suspansul și de aceea vă las pe voi să descoperiți cum se încheie această aventură. Sunt sigur că vă va plăcea, că vă veți dori să vizitați China (ca și mine 🙂 ), și de aceea vă urez:

LECTURĂ PLĂCUTĂ!

Editura Tracus Arte

Cartea China, jurnal în doi timpi de Andrei Bodiu fost oferită pentru recenzie de către Editura Tracus Arte. Poate fi comandată de pe site-ul Editura Tracus Arte. Pentru a fi la curent cu apariţiile şi reducerile de cărţi, puteţi urmări noutăţile editurii atât pe site, cât şi pe pagina de facebook.

Cartea poate fi achiziționată din librăriile online

Autor: Cosmin