Experienţe de moarte iminentă, de Daniel Mauer – recenzie

Experienţe de moarte iminentă

Autor: Daniel Mauer

Editura: Pro Editură și Tipografie

Număr pagini: 350

Anul: 2007

Moartea… acest mare mister care devine și mai adânc pe măsură ce știința descoperă piese dintr-un puzzle care pare să fie infinit! Încă din cele mai vechi timpuri, omul a fost conștient de faptul că două certitudini ne coordonează existența: viața și moartea. De la prima secundă când aerul intră în plămâni, ba mai mult, începând cu primele clipe petrecute în pântecul mamei, începe o cursă care duce, inevitabil, spre moarte. Oricât de implacabil ar părea, omul are capacitatea incredibilă de a gusta din clipa prezentă a vieții, uitând de efemeritatea sa. Și cum să fie altfel, dacă viața noastră, acest dar sublime, ne desfată clipele cu experiențe minunate?!

Dacă până acum un secol, știința nu avea foarte multe detalii despre fenomenul morții, ei bine, ultimii ani au reprezentat o adevărată explozie în materie de experimente și studii pe tema acestui misterios fenomen. Ceea ce s-a demonstrat în ultimii ani – o descoperire revoluționară în acest domeniu și greu de acceptat pentru unii – este faptul că oameni din diverse domenii (medicină, neurologie, etc) au obținut dovezi asupra faptului că după moartea corpului fizic, conștiința continua să existe. Aici, nu pot să nu mă gândesc la Einstein care era de părere că „nimic nu se pierde, totul se transformă”. Idea aceasta, mai ales că este confirmată de către specialiști care au studiat întreaga viață fenomenul morții, este foarte reconfortantă pentru mine. Nu mai e un secret faptul că fac parte dintre cei care cred în existența vieții după moarte, în reîncarnare și în faptul că viața fizică e o probă prin care ne cizelăm atributele spirituale.

Să revenim, totuși, la conștiință și la studiile pe care oamenii de știință le-au efectuat în ultimele decenii. Concluziile acestor studii au scos la iveală faptul că după moartea corpului fizic, conștiința continua să existe… în afara corpului. Mai mult decât atât, la cazurile de moarte clinică, pacienții au descris în detaliu ceea ce au văzut în timpul momentelor când fuseseră declarați morți. Inevitabil, oamenii de știință s-au întrebat dacă conștiința se află sau nu în corpul fizic.

Punând împreună date furnizate de diverse studii, neurologii au ajuns la  concluzia că, într-adevăr, conștiința nu este captivă în corp. De aici, până la controversele generate cu oamenii Bisericii, n-a mai fost decât un pas.

„Experiențe de moarte iminentă” tratează subiecte delicate prin prisma studiilor actuale realizate cu noile tehnologii. Progresul tehnologic a avut, cu siguranță, un cuvânt decisiv de spus în cadrul cercetărilor legate de moarte și de drumul conștiinței.

Ceea ce face Daniel Mauer în cartea sa, este un lucru curajos. Aduce în discuție un subiect atât de controversat și îl plasează în contextual spiritualității. Perspectiva sa cuprinde date precise, rezultate din studii ale medicilor pe pacienți aflați în moarte clinică, dar și abordări ale celor mai celebri oameni  din sfera spiritualității.

Cartea are două părți și un fascicul dedicat anexelor cu informații menite să susțină informațiile transmise în capitole, însă până să vă povestesc despre structura cărții, vreau să menționez dedicația pe care Daniel Maurer o plasează înainte de incursiunea în misterioasa călătorie a conștiinței din corpul nostru.

„Celor care mi-au dăruit lumina,

Uneori fără să știe și nici să vrea.

Părinților mei, întâi și-ntâi”.

Dacă pentru unii poate să pară o simplă dedicație, pentru mine… e mai mult decât atât. E gândul unui om care a studiat viața și moartea, a cercetat chiar și dincolo de aceste aspecte esențiale ale vieții, dar nu a uitat esența sa ca om, nu a uitat că existența sa a devenit concretă grație a două ființe umane… și le mulțumește pentru acest lucru.

În partea întâi, intitulată „Supraviețuirea față cu știința”, autorul prezintă câteva cazuri de operații pe cord, pe creier, cazuri de come profunde și raportul dintre datele culese în timpul acestor evenimente și concluziile oamenilor de știință. În ultimul capitol al acestei părți, Daniel Mauer tratează un subiect destul de popular în ultima vreme – decorporalizarea. Pentru a oferi o perspectivă amplă și a permite cititorului să-și aleagă credințele în funcție de propriile valori, Mauer descrie acest fenomen din perspectiva „părții de rațiune”, apoi din perspectiva „elementelor cu conotație paranormală” și apoi a „elementelor de spiritualitate”.

A doua parte, intitulată „Credințele față cu supraviețuirea” descrie procedeul prin care credințele au ajutat sau nu omenirea de-a lungul timpului, în procesul de dezvoltare și evoluție. În această parte regăsim perspective originale despre parapsihologie, dar și un subiect pe care eu îl găsesc fascinant – reîncarnarea. Aici, autorul etalează rezultate ale studiilor efectuate de către cercetători renumiți (printre care și preferatul meu din acest domeniu, prof. doctor Raimond Moody). Iată ce spune Mauer chiar la începutul capitolului despre reîncarnare:

În mai multe rânduri, pe parcursul cărții, am constatat că fenomenul decorporalizării este inseparabil de ipoteza supraviețuirii unor forme de conștiință. Această capacitate a conștiinței de a se exterioriza ne face, evident, să ne întrebăm ce se va întâmpla cu ea, odată distrus suportul ei fizic. Altfel spus, care e destinul ei după moarte?

Aflăm apoi cazul unei fetițe, Svarnlata din Shahpur, care la vârsta de trei ani și jumătate a început să pretindă că a trăit în Katni – un orășel aflat la o distanță de câteva sute de kilometri de locul unde locuia. În urma cercetărilor, s-a ajuns la concluzia că fetița era reîncarnarea unei fete care a murit cu zece ani înainte să se nască  Svarnlata. Ceea ce povestește fetița sunt detalii uluitoare (pe care nu ar fi avut de unde să le știe, în mod normal).

Experiența morții iminente este detaliată în capitolul următor, cu perspectiva științifică, urmată de mărturiile celor care au supraviețuit morții clinice.

Întreaga carte este o adevărată selecție de informații uluitoare care te duc, inevitabil, cu gândul la sensul existenței umane, la procesul acesta misterios al trecerii dincolo și, mai ales, la ce e dincolo de planul fizic.

Cu siguranță, această carte nu e una ușor digerabilă pentru toată lumea. Credințele noastre, cele absorbite de la societatea actuală sau cele moștenite din moși-strămoși sunt cele care ne dau nuanța ideilor vizavi de astfel de subiecte.

La mine, pasiunea pentru astfel de cărți e veche de când mă știu, așadar, savurez cu o mare curiozitate, noi perspective și studii asupra misteriosului subiect și le recomand cu drag celor pasionați.

Verificaţi disponibilitatea cărţii Experienţe de moarte iminentă, de Daniel Mauer pe site-ul târgulcărţii.ro