Rebelul nisipurilor, de Alwyn Hamilton-Editura Nemira-recenzie

Titlu original: Rebel of the sands

Traducere din limba engleză: Florina Pîrjol

Editura: Nemira

Colecție: Young Adult

Anul apariției: 2018

Număr de pagini: 288

Alwyn Hamilton, scriitoare canadiană, s-a născut în 1988 la Toronto, dar și-a petrecut copilăria în Europa. S-a mutat în Franța, unde a studiat în Baune, după care a mers la Cambridge University, unde s-a dedicat istoriei artei. În 2016 a debutat cu romanul Rebelul nisipurilor, care s-a bucurat de un real succes. În aceeași serie autoarea a mai publicat volumul Traitor to the Throne (2017), urmat de Hero at the Fall, ambele în pregătire la Editura Nemira.

De câteva luni nu am mai citit un roman fantasy, din lipsă de timp, deși se numără printre genurile mele preferate. Din acest motiv, nu am ezitat să încerc ,,Rebelul nisipurilor”, o carte ce se anunța a fi fascinantă, incitând cititorul prin coperta magică și prin descrierea promițătoare. Trebuie să recunosc că lectura acestei povești mi-a întrecut orice așteptări. De ce?

În primul rând, grație autoarei am realizat o incursiune într-o lume fantastică, în care se remarcă Miraji, un stat în bună parte deșertic, dar care se pare a fi cel mai puternic. Deșertul Miraji, aflat în componența sa, a fost locuit de-a lungul timpului de ființe mitice (și poate că este și acum). Acest loc este învăluit de o aură magică, elementele de basm conviețuind cu aspecte ale realității cotidiene.

În al doilea rând, acest colț de lume ce te duce cu gândul la Vestul Sălbatic este populat de musulmani, oamenii din orașele construite în mijlocul deșertului organizându-și existența după vechile tradiții. Mai mult decât atât, ființele fantastice menționate în carte sunt inspirate din mitologia islamică, și dintre acestea îi amintim pe celebrii djinni.

Al treilea motiv pentru care am adorat această carte este protagonista, Amani, o adolescentă dintr-o localitate izolată în mijlocul deșertului, rămasă orfană și crescută în familia unchiului său. Deși educată într-o societate patriarhală, în care femeile sunt obligate să se supună bărbaților, în care nu au drepturi, ea tânjește după un viitor diferit, după un ideal, construit pe baza relatărilor pe care mama sa i le făcea cu referire la capitala țării. E curajoasă, capabilă de sacrificii și, mai important, în stare să se impună, să acționeze astfel încât să facă ceea ce-și dorește și nu ceea ce vor ceilalți de la ea. Amani este o eroină ce depășește prin acțiunile sale orice limite, prejudecăți, pentru ca, în cele din urmă, să le dovedească tuturor de ceea ce este în stare.

Ținând cont de aceste trei aspecte, pot să afirm că mi-a plăcut teribil de mult primul volum al acestei trilogii dedicate Rebelului nisipurilor. Alwyn Hamilton scrie bine, reușește să țeasă un univers și o istorie ce te captivează încă de la primele pagini. După ce citești prima parte a acestei serii, îți dorești cu ardoare continuarea!

Referindu-ne la subiectul cărții, protagonista Amani, pe care o menționam anterior, își dorește mai mult decât oricând să plece din casa unchiului său – cel care plănuiește s-o ia de soție -, din prăfuitul oraș Dustwalk, lipsit de orice strălucire, și să ajungă în capitala Izman, despre care se vorbește ca de un loc al tuturor posibilităților. Dar pentru asta are nevoie de bani, motiv pentru care participă, în mod ilegal, deghizată în bărbat, la întreceri cu arme în Groapa Pistoalele, căci, dacă nu știați, Amani le mânuiește cu îndemânare, fapt neobișnuit pentru o fată.

În cadrul acestei întreceri îl cunoaște pe Șarpele din Est, un străin destul de iscusit la arme, pe care, ulterior, are să-l ascundă de oamenii sultanului. Șarpele de Est sau Jin, pe numele său real, e căutat pentru trădare, pentru susținerea lui Ahmad, rebelul nisipurilor, un prinț dornic să uzurpe tronul tatălui  său și să instaureze un nou regim politic, să schimbe viața locuitorilor în bine.

,,- Și ce cauți să lupți pentru țara asta, dacă n-o faci pentru el? Țara asta, pe care n-o înțelegi și pentru care ți-e ciudă că trebuie să lupți…

-Ai dreptate, m-a întrerupt. N-am înțeles niciodată țara asta. N-am înțeles niciodată de ce a ales să lase tot în urmă și să se mulțumească cu asta. Până te-am cunoscut pe tine.

Mă simțeam de parcă mă împinsese, de parcă eram în cădere și aveam nevoie să pună cuvintele la loc ca să mă ajute să rămân în picioare.

-Tu ești țara asta, Amani, a vorbit el, acum mai încet. Ești mai vie decât ar trebui să fie orice de aici. Numai foc și pulbere, mereu cu degetul pe trăgaci.

Stăteam aproape unul de altul, furia pulsând între noi. Inima îmi bătea puternic – sau poate a lui bătea. Ne respiram unul pe celălalt.

Doar el și cu mine.”

Capturarea unui buraqi, o ființă primordială plăsmuită în chip de cal, le oferă prilejul celor doi de a fugi din Dustwalk și a de cutreiera deșertul. În timpul călătoriei, nelipsită de peripeții, întrucât cei doi fugari sunt căutați, Amani descoperă că aspirațiile sale privind viața in Izman nu sunt tocmai întemeiate și că se simte tot mai apropiată de Jin, un om și un bărbat absolut deosebit!

Fără să-și dea seamă, Amani ajunge să fie prinsă în vârtejul unor evenimente ce o îndepărtează de planurile sale inițiale și care o apropie de Jin, de gruparea faimosului rebel al nisipurilor. Trec prin multe împreună, nu doar o dată se află la un pas de moarte și, mai mult decât atât, Amani izbutește, încet-încet, să se cunoască mai bine ea însăși, să-și descopere adevărata identitate, căci cea mai mare enigmă din existența sa se dovedesc a fi trupul și abilitățile sale. Iar ceva ce pare a fi o poveste de dragoste se ivește la orizont…

Sper că v-am făcut curioși și dornici să citiți această poveste încântătoare, nelipsită de suspans, de surprize, de puțin romance! Personal, vi-o recomand cu mare drag!

,,-Nu, a scuturat Ahmed din cap. Dacă Amani zice că nu e niciun pericol, mai bine să nu ne încercăm norocul împotriva focului din puterea lui. Acum trebuie doar să ajungem acasă. Să trăim ca să mai luptăm o zi.

Soarele apunea când am ieșit din cetate spre Valea lui Dev. Eram istoviți și răniți și ne dureau toate, o adunătură jalnică, și trebuia să luptăm în războiul următor. Dar eram încă în viață.

Iar mâine o să răsară soarele în prima zi a unui nou deșert.”

Păreri:

• ,,Un amestec minunat de fantasy, mitologie, dragoste și vechea poveste a fetei care descoperă câte poate să facă.” Inis Children s Books Ireland
  • ,,Încă de la primul paragraf fermecător din trilogie, un Orient Mijlociu întunecat se întâlnește cu un Vest Sălbatic steampunk prin vocile personajelor: eroina obraznică, cinică și nemiloasă, care ascunde doze mari de sentimentalism și idealism, și personajele secundare memorabile, unele comice, altele terifiante sau de-a dreptul tragice. O carte romantică, incitantă, plină de umor și o bucurie la lectură.” Kirkus Reviews

LECTURĂ PLĂCUTĂ!

Cartea Rebelul nisipurilor de Alwyn Hamilton poate fi comandată de pe site-ul Editura Nemira

Verifică disponibilitatea cărţii în librăriile online: libris, elefant, cartepedia, librărie.net şi cărtureşti