Respirație în doi, de Nicholas Sparks – Editura Litera – recenzie

Traducător: Adina Panait, Magda Ciubancan

Editura: Litera

Colecție: Blue Moon

Nr. pagini: 288

An aparitie: 2020

Gen: romance

Cu ani în urmă, am citit părerea unui cinefil despre Nicholas Sparks. Acesta asocia numele autorului cu ,,reinventarea romanelor de dragoste”. Pentru mine, sună puțin exagerat, din simplu fapt că nu mi se pare un scriitor fabulos, ci mai degrabă un bun povestitor. Nu are o proză rafinată, dar știe să creeze emoție. Am citit cam toate romanele lui și fiecare în parte m-a făcut să plâng – nu din cauza tristeții, ci din cauza puterii cuvântului – și să simt tot felul de stări emoționale. Cu toate acestea, în cazul de față, povestea în sine nu a reușit să mă emoționeze prea mult, poate doar spre final.

,,Există povești care se nasc din locuri misterioase și necunoscute și altele care sunt descoperite, ca un cadou de la altcineva.”

Ce anume am apreciat la romanul de față? Mi-a plăcut foarte mult decorul ales de autor, atât cel din Carolina de Nord, cât și cel din Africa. Peisajele fantastic de spectaculoase sunt atât de frumos descrise, încât cititorul este imediat transportat în acele locuri de vis. M-a fascinat tehnica literară de „inserare a eului auctorial“, de poveste în poveste, în care autorul însuși apare în această operă de ficțiune. A fost o adevărată surpriză să descopăr acest amănunt abia la final. Pe tot parcursul lecturii, am crezut că povestea a fost inspirată de evenimente adevărate și oameni reali, pentru că am crezut în cele exprimate de autor la începutul romanului. El chiar a oferit amănunte despre munca de documentare, a explicat cum i-a venit ideea să scrie cartea, vizitând Bird Island din Sunset Beach, Carolina de Nord, știind că pe acea insulă există cu adevărat o cutie poștală numită Kindred Spirit, care aparținea tuturor şi nimănui (,,Oricine poate lăsa o scrisoare sau o carte poștală; orice trecător poate citi orice a fost lăsat în interior. Mii de oameni fac acest lucru în fiecare an. De-a lungul timpului, Kindred Spirit a fost o colecție de speranțe și vise în formă scrisă… și, întotdeauna, există poveşti de dragoste ce pot fi găsite”). De altfel, cutia poștală serveşte drept punct central în poveste și se învârte în jurul relației dintre Hope și Tru.

,,Întotdeauna vor exista sceptici când vine vorba de iubire. İndrăgostirea este partea ușoară; să faci ca dragostea să dăinuie pe fondul diferitelor provocări ale vieții este un vis iluzoriu pentru mulți. Dar dacă citiți această poveste cu acelaşi sentiment de uimire pe care l-am simțit eu când am scris cartea, atunci probabil credința voastră în forța stranie pe care iubirea o poate exercita în viața oamenilor va fi reînnoită. S-ar putea chiar să vă găsiți calea către Kindred Spirit într-o zi, cu o poveste proprie pe care să o spuneți… una care are puterea de a schimba viața cuiva în moduri pe care nu vi le-ați imagina vreodată ca fiind posibile.”

Aspectele negative ale romanului de față: intriga puțin forțată, lipsită de substanță, acțiune grăbită, poveste de dragoste  lipsită de credibilitate.

Nora Roberts spunea cândva: ,,Am aflat că dragostea nu are nicio legătură cu timpul. Te poți îndrăgosti într-un an sau te poți îndrăgosti într-o clipă. Se întâmplă atunci când ești pregătită să se întâmple”. Totuși, în cartea scrisă de Sparks, povestea de dragoste dintre Tru și Hope nu mi se pare autentică. Cei doi se îndrăgostesc unul de celalalt în câteva zile, ba chiar își declară mult prea ușor dragostea. Nu știu cum au reușit să simtă ceva atât de puternic în numai trei zile, când știu că nu am văzut niciun pic de chimie între ei.

,,Bănuiesc că majoritatea oamenilor au un sentiment persistent de ,,ce s-ar fi intâmplat dacă mi-aş fi urmat inima”? Si nu există nici un mod de a afla vreodată răspunsul acesta. O viață este, până la urmă, pur și simplu o serie de vieți mai mici, fiecare dintre ele trăite zi după zi. și fiecare dintre acele zile vine cu alegeri și consecințe. Bucată cu bucată, acele decizii ajută la formarea oamenilor care ajungem să fim.“

Hope Anderson este o asistentă medicală din Carolina de Nord, în vârstă de 36 de ani, implicată de șase ani într-o relație cu Josh, chirurg ortoped. În momentul de față, ea se simte puțin depășită de tot ce se întâmplă în viața ei, iar faptul că trebuie să petreacă o săptămână singură la casa de pe plajă din Sunset Beach nu e de mare ajutor. Tatăl ei tocmai a fost diagnosticat recent cu scleroză laterală amiotrofică și nu există nici un mod de a precizice cât de repede  urma să avanseze boala. În ceea ce privește relația ei cu Josh, deşi îl iubește foarte mult, nu se poate obişnui cu relația lor de tip ,,azi da, mâine nu“. Acum erau în faza de ,nu”, și de asta Hope petrece săptămâna singură la căsuță.

Însă, pe plaja din Sunset Beach, întâlnește un bărbat din Zimbabwe, pe nume Tru Walls. Acesta lucrează ca ghid de safari într-o tabără din rezervația Hwange, este divorțat și are un fiu de zece ani, pe nume Andrew. Se află pentru prima oară în America, fiind chemat în Carolina de Nord, printr-o scrisoare de la un bărbat care susține că este tatăl lui biologic și că e pe moarte.

Pe parcursul a trei zile, cei doi își împărtășesc poveștile de viață, își exprimă temerile, își deschid sufletele, și ajung, într-un final, să se îndrăgostească. Din nefericire, Tru trebuie să se întoarcă la sfârșitul săptămânii în Zimbabwe și ar vrea să o ia pe Hope cu el, numai că Josh își face apariția, exprimându-și dorința de a se căsători cu iubita lui. Așadar, Hopa va fi nevoită să ia o decizie, dar care va fi aceasta, va las pe voi să aflați.

,,Dacă l-ai întâlni, ai ințelege de ce mi-a răpit inima; dacă ne-ai fi văzut împreună, ai fi știut că sentimentele pe care le aveam unul pentru celălalt erau de netăgăduit. Aş vrea să cred că în scurta perioadă în care am fost împreună am devenit suflete pereche, unite pentru totdeauna.”

„Un motiv pentru care frunzele sunt minunate“, îi spuse el, „este că îți amintesc să trăieşti cât de bine poți, cât de mult timp poți, până când vine vremea să te desparți de tot și să te laşi purtat de vânt cu grație.”

,,Respirație în doieste un roman al regăsirii și redescoperirii de sine. O carte despre dragoste, pierdere, sacrificiu și miracole.

Carte disponibilă pe Cartepedia.ro

Recenzii cărți de dragoste