Hotel Camberi, de Angela Baciu-Editura Tracus Arte-recenzie

Număr de pagini: 82

Editura: Tracus Arte.

aruncată aiurea la poarta cimitirului.

cine ştie de când stătea acolo. murdară, mucegăită, roasă, nu mai rămăsese decât 923.

o fi fost femeie. ori bărbat. o cioară se aşează pe marginea ei şi tot ciuguleşte ceva.” (poem din Hotel Camberi)

***

Hotelului Camberi din Sulina, cîndva un loc al luxului, azi „i se spune hotelul cu stafii”. În cimitirul marin din oraşul dunărean îşi găsesc somnul de veci oameni din multe neamuri care au trecut prin acest loc devenit cîndva, din sat pescăresc, un loc european al întîlnirii tuturor naţiilor şi-apoi decăzut tot mai mult în perioada comunistă. „Viii cu viii, morţii cu morţii”, cum spune un personaj dintr-un poem.

În cartea de faţă, viaţa celor vii şi viaţa celor duşi, timpurile şi poveştile oamenilor, trecutul şi prezentul se amestecă aşa cum se amestecă – nu e doar o metaforă! – apa dulce cu apa sărată la Sulina („marea era una cu Dunărea”). Ne amintim, citind, de personajele din Spoon River Anthology a lui Edgar Lee Masters sau de exotismul (nu doar al spaţiului, dar şi al vocabularului) lui Saint-John Perse, poetul mării. O „reconstituire” nostalgică prin care pluteşte o boare de frangipani sau plumeria – florile unui arbust care se mai numeşte şi „arborele vieţii”. –( Simona Popescu)

Volumul de poezii „Hotel Camberi” de Angela Baciu este o lectură simplă, rapidă, pe care o citeşti în câteva minute, însumând nu mai mult de 82 de pagini, dar mesajul poeziilor este de o încărcătură emoţională foarte mare, făcându-te să te gândeşti zile întregi la el. Astfel încât, după ce termini cartea, simţi nevoia să reciteşti acele poezii care te-au făcut să zâmbeşti şi care ţi-au plăcut mult la prima vedere, pentru a le simţi şi mai bine gustul şi pentru a le înţelege cât mai bine. Mi-a plăcut acest volum, căci ceea ce a scris poeta Angela Baciu m-a răvăşit şi m-a făcut să simt sentimente contradictorii. Îmi plac cărţile de poezii care nu te lasă indiferent, îmi plac cele care te răscolesc şi care îţi rămân întipărite în minte mult, mult timp. Angela, mânuind cu îndemânare şi siguranţă condeiul, reuşeşte să scrie ceva important în istoria Dobrogei. Poeziile ei, deşi triste şi sobre, sunt o imagine vie a modului în care arăta Hotelul Camberi, un adevărat paradis cândva, Sulina şi alte locuri din împrejurimi, scriind, în acelaşi timp, poveştile mai multor oameni, mai multor persoane.

Ideea ei, de se folosi de oameni şi de a le scrie poveştile în stilul şi ritmul liric al poeziilor, mi s-a părut un principiu inedit. Cu titluri reprezentative pentru fiecare poezie în parte, autoarea aduce în atenţia cititorilor zona Dobrogei, pe care aceasta o descrie prin intermediul versurilor.

Cel mai mult mi-a plăcut “dactilografa de serviciu”, versurile făcându-mă să mi-o imaginez pe tânăra Cecilia cum îşi duce în fiecare săptămână serviciul până la capăt, devenind o rutină.

Vă la un fragment mai jos:

dactilografa de serviciu

îi place să dactilografieze scrisorile

oamenilor

în biroul micuţ din poşta

văruită în albastru

cecilia klaar are aceleaşi tabieturi.

mai întâi dă perdeaua deoparte

să intre soarele.

muşte moarte în fâşiile cu clei

de la intrare

stau agăţate ca la insectar.

în oglinda

ovală îşi face buzele cu creion roz.

tot frumoasă sînt

îşi spuse cecilia

apoi ridică

geamlâcul ghişeului şi aşteaptă.

lunea şi miercurea,

la aceeaşi oră,

abraham îi scrie mamei lui

despre vreme

strugurii copţi

şi nevasta cea frumoasă.

dar abraham

nu are nevastă

şi nici vie,

iar mama

este mai mult moartă

decât vie…

spune vecina

de peste drum.

marţea nu vine nimeni

că-s trei ceasuri rele.

“Hotel Camberi” este o lectură pe care v-o recomand din suflet, mai ales în această perioadă când nu prea avem chef să citim cărţi groase, ci să petrecem cât mai mult timp cu cei dragi sufletului nostru. Lecturi plăcute în continuare!

Angela Baciu s-a născut pe 14 martie. Este poetă, prozatoare, publicistă, membră a Uniunii Scriitorilor din România, Filiala Iaşi. A publicat în jur de 18 cărţi, printre care: Maci în noiembrie (1997), Trei zile din acel septembrie (2003), Tinereţe cu o singură ieşire (2004), De mâine pînă mai ieri alaltăieri (2007),Mărturii dintre milenii ( 2012), Despre cum NU am ratat o literatură grozavă (2015), 4 zile cu nora (2015), mai drăguţ decît dostoievski ( 2017, poem dramatic scris de Nora Iuga şi Angela Baciu), Charli. Rue Sainte-Catherine 34 ( 2017, în ediţie româno-engleză.

Cartea Hotel Camberi, de Angela Baciu poate fi comandată de pe site-ul Editura Tracus Arte

Robert Bădică (Robertt)-Colaborator special/ Numele meu e Robert şi îţi propun să devenim prieteni. Eu sunt o fire curiosă şi pasionată de lectură. Îmi plac mult călătoriile şi să gătesc. Îmi place să cred că pe unde calc, las o urmă. Acum, sunt în clasa a X-a şi iubesc limba franceză. O ador pe Celine Dion şi pe Rebeca Ferguson. Nu prea mă uit la filme, dar îmi plac. Autoarea mea preferată e Parinoush Saniee şi filmul meu preferat este „The book thief”. Îmi place, de asemenea să citesc cărţi de Agatha Christie şi de Khaled Hosseini. Zâmbesc foarte des. Cu fiecare carte citită, descoper o nouă viaţă, un nou ţinut şi noi prieteni. Sper să ne înţelegem frumos.