Dispariţia lui Daniel Tate – Cristin Terrill – recenzie carte

Dispariţia lui Daniel Tate
Cristin Terrill
Pagini: 350
Editura CORINT Books / Leda Edge, an.2018
Traducere: Andra Elena Agafiţei
Titlul original: Here Lies Daniel Tate, 2017

„Cristin Terrill deține o diplomă de licență în Dramă de la Colegiul Vassar și un masterat în Studiile Shakespeare de la Institutul Shakespeare din Stratford-upon-Avon. Ea este autorul romanelor pentru tinerii adulți de aici, Daniel Tate și All Yesterday, care a fost tradusă în douăsprezece limbi și este câștigătorul premiului internațional Thriller Writers ‘Award for Best Romance pentru tineri adulți, o selecție YALSA pentru cea mai bună ficțiune pentru tineri adulți, și una dintre cele mai bune ale lui Kirkus din 2013. Ea este, de asemenea, un foarte bun instructor de scriere creativă, predând pentru copii și adolescenți prin intermediul laboratorului Writopia Lab, de asemenea şi adulți de la Universitatea Shenandoah și inspirând tinerii adulți prin ateliere Wordsmith, Revisal.” Dispariţia lui Daniel Tate – Cristin Terrill

Dispariția lui Daniel Tate, o carte între adevăr și minciună, între secrete și adevăr. Să fii un copil crescut pe străzi și în centre de plasament devii un om cu resurse inepuizabile de minciuni, de invenții, un bun psiholog în a-i face pe cei cu care te întâlnești să creadă și în cel mai mic cuvânt al tău, în cel mai mic gest făcut conștient pentru a induce în eroare.

– 991. Care este urgenţa dumneavoastră?

– Alo? M-am străduit să vorbesc din gât, ca să pară o voce profundă şi aspră.Soţia mea şi cu mine tocmai ne-am întâlnit cu un puşti şi… ei bine, ceva e în neregulă cu el. Pare dezorientat. Am auzit-o pe centralistă cum se căznea să-şi înăbuşe un căscat. Fie era plictisită, fie era nouă în schimbul de noapte.

Collin este străpuns de gerul de afară. Singura lui soluție de a avea un pat cald și o mâncare decentă este să se ghemuiască într-un colț al străzii şi să sune la poliție, schimbându-şi vocea, pentru a-l duce în centrul de minori Short Term 8. Pentru a nu fi căutat în baza de date de către poliție acesta ia postura de copil traumatizat, care nu poate comunica, timid, sperios și cu pierderi de memorie. Reușind să-i păcălească pe polițiștii și angajații centrului luându-şi identitatea de Collin, prin această metodă are parte de câteva nopți călduroase fiind în singuranță.

Dar toate acestea nu pot dura la nesfârșit, de îndată trebuie să se facă nevăzut astfel lipsa lui de comunicare îl va duce la un centru de psihiatrie, inducerea legănatului, capul aplecat, evitarea privirii şi a altor semene pe care Collin le face pentru a fi văzut ca o victimă pot lua o întorsătură drastică şi prefăcătoria va fi înţeleasă ca o adevărată problemă psihică.

Lucrurile nu ar fi trebuit să ajungă atât de departe. Mi-am repetat asta de parcă ar fi putut să schimbe ceva, când m-am dus cu Patrick şi Lex să ne luăm bagajele. Începusem să simt fizic durerea inimii care-mi bătea cu putere. O ceaţă întunecată îmi împâclea vederea. Urma să-i vedem în orice moment.

După eşecul de evadarea a lui Collin din centru acesta se vede nevoit să inventeze o nouă strategie de a scăpa. Cu o noapte înainte de a fi dus la poliţie pentru a i se afla identitatea Collin ia iniţiativa de a-şi lua o nouă identitate, cea a unui copil cu numele de Daniel Tate. Acesta fiind copilul unei familii bogate din California, dispărut cu şase ani în urmă în condiţii misterioase. Profilul lor fiind asemănător. Odată cu această decizie evenimentele încep să ia un traseu ce nu poate fi oprit decât prin recunoaşterea lui Collin că nu este Danile Tate. Planul este făcut cu genialitate, chiar şi semnul din naştere a lui Tate apare pe mâna lui Collin.

Cu ajutorul poliţiei în cel mai scurt timp apar şi doi membrii ai familiei Tate, fratele cel mare din prima căsătorie a mamei şi una dintre surori. Cum Patrick este avocat demersurile pentru a-l putea duce pe Daniel în California s-au făcut în cel mai rapid mod. Ironia este că, Collin are o minte foarte ageră. La întâlnirea cu cei doi fraţi acesta a reţinut tot ce i-au arătat aceştia. În momentul în care a fost supus de către organele de poliţie şi nu numai de a-şi confirma identitatea, ( înainte de a i se cere să facă testul de paternitate, deşi testul ieşind din calcul, fratele lui insistând că nu este necesar) acesta a recunoscut persoanele familiei din fotografii, numele lor, ba chiar ştiind când să evite recunoaşterea unora dintre ei, cum ar fi sora cea mică, inducând că nu-şi aduce aminte totul. De fapt el ştiind-o din pozele arătate de fratele cel mare. De ce refuză fratele cel mare al lui Daniel  să se facă testul de paternitate?

Am citit articolul despre dispariţia lui Daniel din revista LA. Era ca un roman de acţiune prost, povestea unei tragedii fără sens care distrugea imaginea idilică şi plină de farmec a oraşului Hidden Hills. Am vorbit de două ori la telefon cu Robert Tate, aflat în închisoarea de minimă securitate din nordul statului, unde trebuia să-şi petreacă următoarele optsprezece luni. În cea mai mare parte a primei convorbiri, a plâns. Cu cea de-a doua ocazie, chiar am reuşit să legăm o discuţie, iar el mi-a crezut povestea la fel de uşor ca toţi ceilalţi. I-am promis că o să-l vizitez în curând.

Odată ajuns acolo, Daniel este primit cu emoţii, dar şi cu reţineri şi suspiciuni. Încet, încet, acesta începe să se integreze în familie. Este dus de sora lui mai mare la cumpărături, înscris la şcoală şi leagă o nouă relaţie cu aceştia. Singurii care sunt sceptici în privinţa lui este unul dintre fraţi şi mama. Aceasta realizează că nu este copilul ei, dar având în vedere că aceasta suferă de o depresie profundă şi consumă alcool nu poate judeca cu adevărat dacă Daniel este într-adevăr copilul ei.

Cu trecerea timpului Daniel este chemat de FBI pentru a da declaraţie, aceştia se sesizează cu privire la brusca apariţie a lui Daniel, vrând să afle cum a dispărut, cine l-a luat, unde a fost până în acest moment, ce s-a întâmplat cu el în cei şase ani. Daniel vine cu o poveste demnă de un profesionist în arta minciunilor, declarând că a fost răpit, sechestrat, bătut şi făcut să-şi uite adevărata identitate.

Daniel începe să suspecteze comportamentul familiei Tate, dându-şi seama că ceva nu este în regulă, luând în calcul posibilitatea ca unul din membrii familiei să fie ucigaşul adevăratului Daniel sau poate mai mulţi știu deja cine este ucigașul, iar aceștia încearcă să-l protejeze pe făptaş. Singura care îi dă de înţeles lui Daniel că ştie adevărul despre ceea ce se întâmplă este mama, iar mai târziu şi unul dintre fraţi, aceştia având o înţelegere mută între ei. Cum va ieşi Daniel din vizorul FBI-ului, cine este adevăratul criminal, ce s-a întâmplat cu Daniel? Toate astea le veţi afla în carte sau poate, nu! Oare spun adevărul sau este doar o imagine a povestirii ce-o deformez?

Mi-am imaginat o sută de minciuni pe care aş putea să ţi le spun despre ce mi s-a întâmplat…Sunt Daniel Tate şi, în mod straniu, sunt în sfârşit liniştit. Mă crezi?

Cine este cu adevărat acest băiat? Collin, băiatul care a furat două identităţi, oare Collin este cu adevărat numele lui sau chiar este o invenţie, poate este Daniel cel adevărat care a scăpat ca prin minune şi chiar nu-şi aduce aminte despre ceea ce s-a întâmplat, pierzându-şi memoria sau poate este făptaşul crimei încercând să povestească dintr-o altă postură adevărata poveste, ori imaginaţia bogată a scriitorului ce a aşternut pe foi povestea unui băiat decedat?

Ce este minciună şi ce este adevăr? Unde încep cele două şi unde se termină? Unde este adevărul şi unde este minciuna, la începutul, la mijlocul sau la finalul naraţiunii? Din punct de vedere personal este o carte excepţională, am fost trecută prin toate filtrele, împinsă să îmi pun mintea la încercare, să devin detectiv şi psiholog.

Cartea Dispariţia lui Daniel Tate – Cristin Terrill poate fi comandată de pe site-ul Editura Corint

Verifică disponibilitatea cărţii în librăriile online: libris, elefant, cartepedia, Divertalibrărie.net şi cărtureşti

Recenzii cărţi Editura Corint