Minciunile pe care le spun - Julie Clark - recenzie

Autor: Julie Clark
Nr. de pagini: 378
Titlu original: The lies I tell
Traducere de Luminița Gavrilă
Editura Trei
Anul apariției: 2024

Născută și crescută în Santa Monica, statul California, Julie Clark a fost o cititoare pasionată încă din copilărie. După ce a absolvit University of the Pacific și a lucrat o scurtă perioadă la departamentul de sport de la University of California, s-a întors acasă, în Santa Monica, pentru a fi profesoară. În prezent, locuiește în Los Angeles împreună cu cei doi fii ai săi și cățelul lor, un golden doodle pus pe șotii. Romanul ei de debut, The Ones We Choose, a fost publicat în 2018, iar drepturile de ecranizare au fost cumpărate de compania Lionsgate. Ultimul zbor (publicat de Editura Trei) s-a bucurat de un succes imens încă de la apariție, devenind bestseller internațional. De asemenea, a fost recomandată de Indie Next Lists și Library Reads și a fost aleasă una dintre cele mai bune cărți din 2020 de către Amazon Editors și Apple Books.

“Două femei. Multe nume de împrumut.
  Meg Williams. Maggie Littleton. Melody Wilde. Nume diferite ale aceleiași persoane, în funcție de oraș, în funcție de operațiune. E o impostoare care își șterge propria identitate și devine oricine ai nevoie să devină – studentă, life coach, agent imobiliar. Îți spune exact ce ai nevoie să auzi și, până să termine, probabil că ai pierdut deja tot. Kat Roberts așteaptă de zece ani revenirea femeii care i-a dat viața peste cap și e hotărâtă s-o demaște. Dar pe măsură ce devin tot mai apropiate, convingerile încep să i se clatine, iar Kat ajunge să se întrebe cine e adevărata țintă a lui Meg.

”Minciunile pe care le spun este un thriller care întră în profunzimea psihicului și motivațiilor celor două femei care caută neabătute dreptate pentru trecut și rescriu viitorul.

Cartea este scrisă din perspectiva a două femei Kat și Meg.

Meg Williams a crescut alături de mama ei și câțiva ani împreună și cu bunicii acesteia. De fapt ei o crescuseră pe Rose, mama ei, și la moartea lor casa din Canyon Drive, o casă veche de familie, le rămâne lor. Rose se încăpăţânase să-și crească copila fără să accepte ajutorul nimănui, spunând mereu că nu-și dorea pe cineva s-o întrețină ci un partener. Îi spunea de fiecare dată lui Meg că :

“Două femei care lucrează împreună sunt o forță care nu trebuie subestimată.”

Întâlnirea cu Ron Ashton îi dă încredere lui Rose, se îndrăgostește, crede că a găsit un partener și o relație de lungă durată. Dar a dat de un escroc care o lasă fără casă, așa ajunge să trăiască cu Meg în mașină, un minivan. Toate necazurile o îmbolnăvesc și Rose moare când fiica ei avea aproape 18 ani. Meg reușește să se ferească de autorități, termină liceul, lucrează dar locuiește încă în mașină. În liceu fusese o persoană “invizibilă, nesemnificativă”, dar observa tot. Singura care o scotea din apatie era Kristen, care o numea prietena ei. Dar dispariția lui Kristen îi ridică vălul de pe ochi. Se zvonea că ar fi avut o relație cu profesorul de matematică, Cory Dempsey, dar nu existau dovezi.

Nevoită să găsească o soluție, nu mai putea locui numai în mașină, Meg începe să se specializeze în a-și crea alte vieți, alte identități. Apoi va începe să se răzbune pe bărbați, ajutând femei năpăstuite indiferent din ce clasă socială făceau parte.

Va începe cu Cory Dempsey, în viața căruia se va infiltra și o va răzbuna pe Kristen, și pe celelalte eleve, căzute pradă farmecului lui. Acum este momentul în care o va suna pe Kat Roberts, o jurnalistă de la Times, și-i va sugera să vorbească cu Nate, prietenul lui Cory, care știe multe despre aventurile lui. Kat este o tânără care se străduiește să iasă în față într-o lume dură, despre care mama ei o avertizase:

“Ca femeie în lumea presei, va trebui să munceșți mai mult, să fii mai deșteaptă, să-ți asumi mai multe riscuri, pentru a dovedi că ești la fel de bună ca bărbații”

Dar Kat greșește în abordarea lui Nate (un tip “uns cu toate alifiile“), are o experiență neplăcută, și va trăi cu convingerea că e vina lui Meg, așa că va încerca cu determinare s-o găsească.

Meg își pierduse urma, apoi vede pe internet o postare cu povestea Celiei, citește despre divorțul și măgăriile pe care i le face fostul soț, vrând s-o lase, după o viață, fără nimic. Revoltată Meg ia o hotărâre, se infiltrează în cercul și în viața lui și îl face să piardă tot.

Acum se simte pregătită, revine în orașul natal cu numele real, dar e atât de schimbată că nu o recunoaște nimeni. Se prezintă ca un agent imobiliar de succes, cu contacte între celebrități, și intermedieri de vânzări de proprietăți pentru cei bogați. Toate poveștile ei sunt susținute de date de pe internet, de identități, de locuri de muncă și realizări create pe net.

Kat o vede la o recepție și începe din nou s-o urmărească, dar Meg o observă, află cine este și chiar o va angaja, pentru că nu-i așa “trebuie să-ți ții prietenii aproape și dușmanii și mai aproape”. În perioada asta Kat se luptă și cu dependența partenerului ei Scott pentru jocuri și în final cu despărțirea.

Meg se infiltrează în cercul lui Ron Ashton, care candida pentru senat, devin “prieteni”, dar ea își va urma neabătut planurile. Va “vinde” pentru el vechea casă a mamei ei, sugerându-i că, la statutul lui pentru a face impresie alegătorilor, îi trebuie o locuință mai deosebită. Apoi îl va lăsa fără casă, fără bani și “cireașa de pe tort” va dona în numele lui, banii primiți de la susținătorii campaniei, unei societăți care se ocupă de oamenii străzii. Ironic nu? Mai ales că unul dintre crezurile lui, puternic exprimate, era că aceștia trebuie să dispară.

În perioada asta Meg se va împrieteni cu Kat, dar și aceasta își va schimba părerea despre ea și va percepe altfel episodul din trecut. Meg pleacă dar îi lasă lui Kat caietele ei, cu toate poveștile prin care a trecut de-a lungul anilor, și toate personajele cu care a avut contact într-un fel sau altul, îndemnând-o să facă ce știa că aceasta își dorește: să scrie un roman. Kat este totuși curioasă și investighează vorbind cu persoanele respective. Spre surprinderea ei multe o descriu cu drag pe Meg ca pe salvatoarea lor.

De fapt Meg fusese un “Robin Hood feminin”, ajutând femeile năpăstuite și răzbunându-le, conform spuselor ei :

“Minciunile pe care le spun au un scop, acela de-a orienta karma în direcția corectă. De a restitui puterea celor care au pierdut-o. Diferența dintre justiție și răzbunare depinde de cine spune povestea.”

“Bărbații pe care îi vizez-corupți, egoiști și uneori periculoși-sunt peste tot. În fiecare oraș, în fiecare domeniu de activitate fac lucrul la care se pricep cel mai bine: profită de ceilalți.”

Merită să citiți cartea și să parcurgeți cu Meg și Kat fiecare etapă, fiecare acțiune, fiecare întâmplare, fiecare răzbunare.

Iată și păreri avizate:

Trebuie să va faceți timp să citiți Minciunile pe care le spun, fiindcă e o carte aproape imposibil de lăsat din mână, încă de la prima pagină.” (Associated Press)

Un puzzle captivant meticulos construit, cu o ultimă pagină pe care n-o pot descrie decât drept un triumf. Să n-o ratați!” (Jessica Knoll, autoarea bestsellerului Cea mai norocoasă față)

Clark schițează cu măiestrie personaje puternice, cu multe fațete. Povestea combină frumos intriga alertă cu dezvăluiri lente, îndreptându-se spre o încheiere clară”. (Publishers Weekly)

Faptele diverșilor impostori – e practic un manual cu instrucțiuni pentru escroci! – sunt fascinante. Recomandat pentru cei cărora le place o poveste în care femeile ripostează și se răzbună. “(First Clue)

blog tour

Recenzia face parte din blog tourul dedicat apariției în limba română a romanului: Minciunile pe care le spun

Dacă sunteți curioși să aflați și alte păreri, puteți vizita următoarele bloguri, pentru a vă edifica: