Refugiul spionilor - Tess Gerritsen - recenzie

Traducător: Loredana Frățilă-Cristescu
Editura: Crime Scene Press
Anul apariției: 2024
Număr de pagini: 376
Titlu original: Spyville

Tess Gerritsen a studiat la Universitatea Stanford și a obținut doctoratul în medicină la Universitatea din California.
În timpul concediului de maternitate, pe vremea când lucra ca medic, a început să scrie beletristică. A publicat primul roman în 1987, iar de atunci a vândut peste 40 de milioane de cărți în patruzeci de țări, câștigând Premiile Nero Wolfe și RITA.
Acum s-a retras din domeniul medical, locuiește în Maine și trăiește din scris.”

Fosta spioană Maggie Bird s-a retras în orășelul de coastă Purity, din statul Maine, în încercarea de a lăsa trecutul în urmă după ce o operațiune a deraiat grav. Duce o existență liniștită la ferma ei, încă apăsată de gândul la întâmplările care au forțat-o să iasă din joc.
Asta până într-o zi când în fața casei găsește trupul unei femei și își dă seama că este vorba despre un mesaj de la vechi dușmani care nu au uitat de ea. Apelând la cercul ei de prieteni, Clubul Martini, cu toți foști agenți CIA, Maggie încearcă să-și salveze viața, dar și să protejeze mica localitate pe care a ajuns s-o îndrăgească atât de mult.
Drumul o va purta pe firul amintirilor dintr-o altă viață, între Bangkok, Istanbul, Londra și Valletta, deschizând și răni care abia începuseră să se vindece.

“Așteptați-vă la mister, acțiune și vărsare de sânge în acest thriller palpitant lansat de pe țărmurile liniștite ale statului Maine.”( Kirkus Reviews)

Asta ne spune Kirkus Reviews și este în mare parte adevărat.

Stabilită în Camden – Maine cu soțul, Tessa a aflat că mulți pacienți în vârstă ai acestuia sunt foarte reticenți cu datele despre viața lor personală. Află totuși că majoritatea sunt agenți-spioni CIA pensionați, stabiliți în acel orășel, unde și înainte Agenția avea multe case conspirative. Sigur că imaginația o determină să țeasă o poveste despre un grup de pensionari, foști spioni, stabiliți în micul orășel (imaginar) Purity din Maine.

Liniștiți, cu preocupări domestice, aceștia se integrează foarte bine în viața localității, fără să dea nimic de bănuit despre viața lor anterioară. Lloyd și Ingrid erau singurul cuplu, Ben, Declan și Maggie erau singuri. Se întâlneau deseori la “Clubul Martini”, cum îl numiseră ei, luau cina, discutau, povesteau, își aminteau. Deși prieteni foarte buni și foști colegi, evitau mărturisirile prea detaliate, păstrând secretele importante ale vieții lor. Ferma lui Maggie era destul de izolată, avea doar un vecin mai apropiat, pe Luther Yount și nepoata lui Callie. Aceasta ducea și ouăle de la găinile lui Maggie, împreună cu ale lor, la prăvălie și ținea evidența. Ea-i amintea lui Maggie de-o altă tânără, din fosta ei viață, de care se atasase. Dar liniștea se sparge când, pe aleea fermei lui Maggie, este găsit un cadavru, trupul unei femei, o necunoscută care însă întrebase de ea în orășel cu o zi înainte.

Poliția începe cercetările, dar Jo Thibodeau, șefa Poliției din Purity, este înlăturată din anchetă, de către un detectiv de la Poliția Centrală din Oregon. Un tip îngâmfat, nesimțit și mai ales misogin, care consideră că femeile nu au ce căuta în Poliție. Interogată, Maggie nu poate da relații, așa că detectivul caută alte căi.

Dar Jo este sceptică… și bine face, mai ales că asupra lui Maggie se trag focuri de armă. Asta îi determină pe ea și prietenii ei să înțeleagă că cineva îi trimite un avertisment, că cineva din fosta ei viață vrea s-o ucidă. Aceiași persoană care o caută și pe fosta ei colegă Diana Ward,despre care însă Maggie nu mai știa nimic de 16 ani, de când se pensionase și părăsise Agenția.

Nu are ce face și le povestește prietenilor mai multe despre viața ei, pentru ca aceștia s-o poată ajuta cu cercetările. Le povestește despre soțul ei Danny, cum s-au cunoscut, cum s-au căsătorit și s-au stabilit în Londra, deși amândoi erau genul de călători cu rucsacul în spate. Le spune cum Danny, după ce a salvat în restaurant un bogătaș, a fost racolat de acesta și angajat la o firmă medicală Galen, o firmă a celor secretoși dar privilegiați de soartă. Pe moment Maggie se mulțumise să fie doar soția lui Danny, să-i cunoască pacienții, mai ales pe Phillip Harwicke și fiica lui Bella, de care se atașează foarte mult. Îi pare rău de copilă, care era mult timp departe de mama sa, și pe care tatăl o obligă să învețe toate secretele lui, cu ideea că-i va prelua și conduce imperiul.

Până la urmă nici nu greșea prea mult…

Dar pauza e scurtă, este abordată din partea Agenției de Diana Ward și Gavin și obligată oarecum să-i ajute. O va face o vreme dar Danny află și îi greu să înțeleagă, așa că pe moment o oarecare răceală apare între ei. Apoi Danny pleacă cu Phillip Harwicke și staful lui pe-o insulă din apropiere, unde se presupunea că avea întâlnire cu Cyrano, un spion englez, pe care agențiile nu reușiseră să-l prindă. Acum Cyrano este arestat, dar avionul lui Harwicke se prăbușește și toată lumea de la bord moare. Distrusă că-l pierduse pe Danny, și credea ea că și pe Bella, Maggie nu mai vrea să știe nimic, rupe legăturile și pleacă la Purity, unde deja prietenii ei erau stabiliți.

Dar cine și de ce o caută acum pe Diana Ward? Trebuia să afle, era vorba de viața ei.

Așa că Maggie, însoțită de Ben și Declan pornesc într-un periplu la Bangkok, Istanbul, Londra, Valletta. Trece prin multe, îl găsește pe Gavin, dar acesta este ucis, nu înainte de a-i spune lui Maggie că moartea lui Danny ar fi putut fi evitată, dar pe Diana n-o interesase asta. Apoi află că cineva accesase conturile lui Phillip Harwicke și scosese toți banii.

Oare acesta trăia totuși? Să fi scăpat din accident?

O vizită de una singură la Milano și la Valletta, întâlnirea cu Silvia, fosta soție a milionarului, ridică noi întrebări.

Cine accesase conturile? Oare Diana jucase un joc dublu? Cine acționa în numele lui Philip? De ce?