Îți place mai întunecat - Stephen King - recenzie

Editura Nemira
Imprint: Armada

Anul publicării în limba română: 2024
Titlul original: You Like It Darker (2024)

Traducere: Ruxandra Toma
Număr de pagini: 592

Antologia Îți place mai întunecat este o colecție de texte scurte semnate de celebrul autor Stephen King – douăsprezece povestiri ce explorează cotloanele umbrite ale societății americane contemporane.

Tematica volumului ilustrează contrastele fundamentale ale existenței, atât aspectele luminoase ale umanității, cât și abisurile, hăurile întunecate în care suntem uneori aruncați. King, maestru al narativului și al introspecției psihologice, reușește să surprindă, în stilul său inconfundabil, complexitatea civilizației noastre, temerile și vulnerabilitățile care ne definesc.

You Want It Darker este și titlul ultimului album de studio al lui Leonard Cohen, lansat cu două săptămâni înainte de moartea cântărețului și compozitorului canadian. Stephen King face referire explicită în postfața sa la ultima operă a lui Cohen, dând volumului său valoarea unui omagiu funerar.

King a fost mereu orientat către partea întunecata a lumii, înspre ororile pe care le intuia în umanitate.

În acest cel mai recent volum al lui, multe dintre personajele sale au îmbătrânit alături de el, au boli și dureri de șale, au trecut prin lucruri îngrozitoare. Traumatizate de pierderi, experiențe de război sau lovituri ale destinului, personajele din Îți place mai întunecat sunt gata să își ia rămas bun, fie de la viață, fie doar de la o etapă a vieții.

Antologia începe cu povestea unei moșteniri: chiar în prima propoziție din Două pramatii cu talent, naratorul anunță că tatăl lui, Laird Carmody, a murit la vârsta de nouăzeci de ani. Tatăl protagonistului, împreună cu cel mai bun prieten al său, Butch, a deschis un depozit de deșeuri în micul oraș Castle Rock din statul Maine. Castle Rock este unul dintre acele locuri recurente din universul lui Stephen King, în care orice se poate întâmpla.

La fel și în acest caz: după o excursie de vânătoare comună în anii ’70 ai secolului trecut, Laird și Butch s-au întors complet tulburați în Castle Rock. De atunci, viața lor s-a schimbat. Laird a devenit un scriitor de renume mondial; Butch un artist plastic nu mai puțin celebru. De unde a venit acest impuls de creativitate brusc, tatăl i-a dezvăluit fiului într-o poveste pe care a scris-o într-un caiet și i-a lăsat-o moștenire. Potrivit istorisirii, Laird și Butch au avut o întâlnire stranie, inexplicabilă, în excursia lor…

Extraterestrii în farfurii zburătoare care aterizează pe Pământ? Este aceasta o temă clișeică sau o referință ironică la obsesiile epocii anilor 1970? La King, totul este consemnat cu cea mai simplă naturalețe, ca și cum ar fi parte din lumea reală. Dacă povestea tatălui, în care el își explică succesul brusc – și pe cel al prietenului său – prin influența unor forțe extraterestre, nu este ea însăși o invenție, adică literatură, rămâne neclar. Însă arta lui Stephen King a fost întotdeauna aceea de a estompa granițele între rațional și irațional atât de abil, încât ambele sfere să fie egal valabile, ba chiar să treacă neobservabil una în cealaltă.

Naratorul din Șerpii cu clopoței se numește Vic Trenton, are 72 de ani și este un om de publicitate pensionat. Soția sa, recent decedată, a fost Donna Trenton, protagonista romanului Cujo, publicat de King acum mai bine de patruzeci de ani. Un alt roman situat în Castle Rock, în care un Saint Bernard turbat ține o femeie și fiul ei mic prizonieri într-o mașină defectă până când copilul moare de sete. Vic Trenton, așadar, vine cu trauma unei pierderi duble, una veche și una recentă, la Rattlesnake Key în Florida, pentru a se retrage în casa de vacanță a unui fost partener de afaceri. Vecina sa se numește doamna Bell. Vic a fost avertizat de excentricitatea doamnei Bell, dar i s-a spus că este inofensivă. De fapt, la prima lor întâlnire, doamna Bell împinge un cărucior pentru gemeni gol. Căruciorul scârțâitor devine unul dintre motivele principale ale povestirii.

Așa cum Vic, naratorul, și-a pierdut fiul în urmă cu aproximativ patruzeci de ani în circumstanțe tragice, gemenii doamnei Bell au dispărut în același timp, fugind de acasă și ajungând într-un cuib de șerpi cu clopoței, în partea cealaltă a râului.

La King, idilicul urban din povestiri poate deveni un univers al ororii într-o fracțiune de secundă. Este fascinant cât de convingător poate face acest lucru din nou și din nou. Este un maestru al detaliilor cotidiene care transformă treptat viața normală într-un coșmar. Căruciorul doamnei Bell devine un vehicul al iadului, iar liniștea aparentă a unei comunități de vacanță se transformă într-o capcană mortală.

La finalul povestirii, Vic Trenton descoperă adevărul terifiant despre gemeni și despre rolul său în această tragedie. Moartea și nebunia se împletesc într-un mod tipic pentru King, lăsând cititorul cu o senzație de neliniște și teamă profundă.

Acesta este farmecul inegalabil al lui Stephen King: abilitatea de a transforma cele mai simple obiecte și situații în surse de groază.

În Îți place mai întunecat, autorul demonstrează din nou că, și după zeci de ani de carieră, este capabil să scrie povești care captivează, înspăimântă și provoacă. Această antologie de autor e o dovadă a talentului neștirbit al acestuia și a măiestriei sale în a explora laturile întunecate ale existenței umane, confirmând încă o dată locul lui Stephen King în panteonul autorilor de literatură horror.

Stephen King este autorul-fenomen a peste 60 de cărți, devenite bestsellere internaționale. Printre cele mai recente titluri ale sale se numără Holly (Armada, 2023), Fairy Tale (Un basm, Armada, 2022), If It Bleeds (Un strop de sânge, Armada, 2022), Billy Summers (Armada, 2021), Later (Mai târziu, Armada, 2021), The Institute (Institutul, Armada, 2020), The Outsider (Străinul, Armada, 2019), Sleeping Beauties, scrisă împreună cu fiul său, Owen King (Frumoasele adormite, Armada, 2018), și seria BILL HODGES: Mr. Mercedes (Armada, 2023), premiat cu Edgar Award for Best Novel, continuată cu Finders Keepers (Ce-am găsit al meu să fie, Armada, 2024) și End of Watch (Mort la datorie, Armada, 2024).

Romanul său 11/22/63 (J.F.K. 22.11.63, Armada, 2020) a fost inclus în top 10 cele mai importante cărți ale anului 2011 de publicația The New York Times Book Review și a câștigat Los Angeles Times Book Prize. Cărțile sale cult – seria THE DARK TOWER (TURNUL ÎNTUNECAT, Nemira, 2019), romanele It (Nemira, 2018), Pet Sematary (Cimitirul animalelor, Armada, 2019) și Doctor Sleep (Armada, 2019) – au stat la baza unor ecranizări celebre, iar It este astăzi filmul horror cu cel mai mare succes de casă din toate timpurile.

Stephen King a primit PEN America Literary Service Award (2018), National Medal of Arts (2014) și National Book Foundation Medal for Distinguished Contribution to American Letters (2003). Trăiește în Bangor, Maine, împreună cu soția lui, scriitoarea Tabitha King.