Sfântul tuturor celor văzute şi nevăzute, de Sarah Dessen-recenzie

Traducere din limba engleză: Iris Emanuela Anghel

Editura: Epica

An apariţie: 2017

Număr pagini: 428

Să ne imaginăm că suntem din nou copii, că nu avem nici cea mai mică grijă din lume. Ne plac jocurile, drumeţiile, peripeţiile alături de cei mai buni prieteni. Ce se întâmplă, însă în momentul în care mai creştem şi ajungem adolescenţi? Unii preferă să înveţe, alţii să fie timizi, iar alţii să se răzvrătească împotriva tuturor. Motivul? Doar de ei ştiut: cearta cu un profesor, cu familia, cu prietenii, cu sine însuşi. Acesta este unul dintre adolescenţi. El porneşte fără să vrea pe poteca din stânga drumului cu pietricele aurite, un drum mult mai dificil în căutarea sinelui. Îl va găsi într-un final, dar cu mult prea multe lecţii ce trebuie învăţate mult prea repede altminteri devin nişte mici puncte negre de tristeţe în urma unui simplu copil. Cum se va descurca acesta? O soluţie este dată de Sarah Dessen…

Sarah Dessen a publicat până în prezent 12 romane, care au primit numeroase distincții literare. Cărțile ei au fost publicate în peste 30 de țări și au fost vândute în milioane de exemplare în toată lumea. În anul 2017 a primit prestigiosul premiu Margaret A. Edwards, acordat pentru contribuția  inestimabilă adusă literaturii pentru adolescenți și tineri. Locuiește în Chapel Hill, Carolina de Nord, Statele Unite ale Americii.

Volumul se deschide cu imaginea curții de judecată și cu întrebarea judecătorului „Se poate ca acuzatul să se ridice în picioare, vă rog?…nu era o întrebare, chiar dacă așa părea”. Un început destul de nefericit, pare că ne aflăm la finalul cărții. Cu toate acestea un simplu joc de cuvinte schimbă un om, o viață, pe cei din ea. Așa s-a petrecut și cu Sydney – o fată care și-ar fi dorit să rămână pe veci în anonimat, să fie o adolescentă normală și nu una al cărei frate este condamnat la pedeapsa închisorii pentru că a lăsat un tânăr invalid. Peyton părea a fi modelul de fiu, frate, dar  a dorit să se răzvrătească, să le arate prietenilor săi că nu este fricos, una a dus la cealaltă, într-un final a ajuns la penitenciar. Părinții par a fi uitat că mai au și o fiică care învață foarte bine, care nu a deranjat niciodată pe nimeni. Ar trebui să o vadă, dar pare a fi invizibilă pentru aceștia: o întreabă despre școală, prieteni, dar nu o ascultă cu adevărat, singurul moment în care sunt cu ochelarii pe nas pare să fie cel în care primesc telefon de la închisoare și nimic mai mult.

Sydney se simte din ce în ce mai singură, învață, se uită la seriale, dar îi lipsește fratele său și nu poate înceta la a se mai gândi la băiatul care a fost accidentat „De ce ți-ai luat pe umeri povara faptelor fratelui tău?/ Pentru că trebuie s-o facă cineva”; vrea o schimbare. Pasul numărul unu: schimbă școala. Pasul numărul noi: mănâncă pizza și fii fericit. Așa îi va cunoaște pe Layla și pe Mac, doi frați care își ajută tatăl la pizzerie și  care o văd pe Sydney pentru ceea ce este: o prietenă, o fată care învață să zâmbească din nou „prima dată când ai venit la Seaside…n-ai fost invizibilă, cel puțin, nu pentru mine. Așa ca să știi…Ne vedem mâine.”.Aceștia o vor prezenta grupului lor de la școală și așa află că Mac are o formație care cântă și bine și nu prea bine.

Sydney se va deprinde la a mânca pizza în mai mult de un singur fel, cu diverse sortimente, se va plimba în miez de noapte pe lângă caruselul de mult uitat, plin de vise, va dormi acasă la Layla salvându-l pe Mac de la a fi acostat de prea multe fete. O va ajuta pe prietena sa să se întâlnească pe ascuns un noul iubit și își va scrie propria poveste de dragoste. Acasă, însă totul este monoton, Peyton rămâne în închisoare, iar părinții încep să o vadă, dar nu în sensul pozitiv: vor încerca să o despartă pe Sydney de noii săi prieteni. Mai mult decât atât, Ames, una dintre cunoștințele lui Peyton nu vrea să îi lase familia să se reașeze, o urmărește pe tânără, caută momente să fie singură cu ea, dar mai mult o sperie. Layla și Mac sunt lângă Sydney, dar sunt și ei loviți de soartă de pe alt front: mamei lor i se face rău și e dusă la spital.   Ce are să se întâmple…nu știu, dar există mai multe variante de continuare și rămâne de văzut și de citit dacă Sarah Dessen a ales-o pe cea potrivită…

Volumul este scris la persoana a III-a, iar naratorul este omniscient și omniprezent. Mie mi-a plăcut enorm fiindcă arată o viață care poate fi a oricărei persoane. Acțiunea, personajele, cadrele prind contur în realitate. Pare că s-a întâmplat aievea și totuși pot da pagina în urmă și mă întorc în trecut. Cartea în sine arată o luptă a unei fete pentru recunoaștere, o luptă pentru regăsirea sinelui lăsat  în urmă „singurul lucru pe care tehnologia modernă n-a reușit încă să-l realizeze este să te plaseze, fizic, într-un anumit loc. Am acceptat să privesc spectacolul de la distanță. Acum, însă, nu mai aveam de gând să stau cu mâinile în sân.”. Viața până la urmă nu poate fi mereu plină de floricele; are și buruienile sale, depinzând de fiecare dintre noi cum alegem să le dăm la o parte.

„Și m-am trezit apoi străbătând aleea ce ducea spre casă. Cu cât mă apropiam mai mult de ușă, cu atât puterea mea de concentrare devenea mai intensă. Aveam senzația că văd și simt totul cu o acuitate uluitoare. Lucrurile și sunetele păreau clare ca lumina zilei și extrem de apropiate – ca motanul portocaliu ce-și lingea laba pe treptele casei…Ca râsetele cuiva…Ar fi ireal să te aștepți să bei din cupa fericirii în fiecare zi. În lumea reală, ar trebui să te consideri norocos dacă o guști uneori cu lingurița.”.

Lectură placută!!!

NOTĂ: 10/10

***Stanciu Maria Crina (Crina Stanciu)***Salut la toată lumea, mă numesc Crina și sunt la fel de obișnuită ca oricare altă fată, cu mențiunea că îmi place scrisul și cititul. Eu ador tot ceea ce iese din tipar, sunt pasionată de călătorie, de limbile străine, noi culturi. Alții descoperă lumea făcând alpinism sau scubadiving, eu o aflu la picior, cu avionul sau descrisă în paginile unei cărți de aventură, fantasy, crime, dragoste, istorie, ficțiune pentru adolescenți. Abia aștept să elucidez și mai multe mistere aici, alături de ceilalți colaboratori și de voi!