Arta și noile tehnologii. Arta video. Arta numerică, de Florence de Meredieu – recenzie

Arta și noile tehnologii. Arta video. Arta numerică, de Florence de Meredieu

Titlu: Arta și noile tehnologii

Autor: Florence de Meredieu

Editura: RAO

Anul: 2005

Număr pagini: 240

Se spune că este un om de succes acela care are abilitatea de a nu se opune progresului, ci de a se lăsa pe aceeași frecvență cu noutatea, de a se plia mereu la ce este inovativ. Nici în artă, lucrurile nu stau altfel. Dealtfel, încă din timpuri străvechi, omul s-a folosit de unelte pentru a realiza arta. În timp, aceste unelte s-au transformat, a apărut întâi tehnologia, apoi noile tehnologii, iar astăzi avem parte de un adevărat fenomen în care noutatea în tehnologie este aplicabilă și în artă.

Cartea „Arta și noile tehnologii”, de Florence de Meredieu face parte din Colecția de Artă a editurii RAO. Este o carte foarte bine realizată, pe o hârtie de o calitate superioară, iar ceea ce mă impresionează pe mine foarte mult la această colecție este calitatea și diversitatea informației.

Florence Meredieu este profesor la Universitatea Paris, unde predă Filozofia artei și estetica. Scriitor, specialist în arta modernă și contemporană, a publicat mai multe eseuri, printre care „Istoria materială și materială a artei moderne” (Bordas, 1994), „Andre Masson, „Desenele automatice”(1989), dar și alte eseuri apărute în publicații celebre. De asemenea, a participat și la realizarea a numeroase lucrări colective. Iată sinopsisul cărții:

Această lucrare, bogat ilustrată (mai mult de 130 de reproduceri) oferă utilizatorilor – prin intermediul analizei unor noţiuni, al fişelor de auditori,  al descrierilor de opere – informaţii şi repere necesare înţelegerii artei contemporane. Scopul său este multiplu. Pune în evidenţă istoria artei video şi a artei pe computer, precum şi mecanismele acestor două mijloace de exprimare artistică. Subliniază rolul interactivităţii şi al dispozitivelor virtuale. Arată cum imaginea video şi imaginea digitala s-au reunit în cadrul instalaţiilor multimedia. Prezintă noi tipuri de suporturi materiale: CD-Rom, reţea, net. Ia în discuţie impactul noilor tehnologii asupra diferitelor arte (dans, teatru, cinematografie, fotografie, arhitectură…) şi asupra evoluţiei muzeografiei. Dezvăluie cum aceste mutaţii artistice revoluţionare transformă mediul social.

Cartea are șapte capitole care reprezintă o adevărată călătorie plecând de la Epoca Pionieratului, în care ni se descrie perioada apariției artei pe computer și importanța acestui moment crucial în dezvoltarea ulterioară. Ceea ce în aparență este o joacă care se poate realiza cu ușurință, are în spate o bază matematică, o precizie care necesită studii aprofundate. De la apariția televizorului, s-a pășit spre arta video, iar de aici, totul a luat turnura unui adevărat boom, mai ales în ultimii ani, când totul se petrece extrem de repede, chiar și în tehnologia artei.

Un capitol special este dedicat dezvoltării artei video. Aici aflăm despre imaginea video, despre camerele de supraveghere, despre importanța sunetului și a muzicii în artă, aflăm despre video-sculpturi, despre spațiu, timp și viteză ca elemente esențiale folosite în mod tot mai diferit. Deasemenea, la fiecare capitol ni se prezintă nume mari de artiști care au excelat într-o anumită tehnică sau chiar au implementat una.

Imaginea digitală este un capitol care vorbește despre tehnicile de fabricare a imaginii digitale, despre forme fluide și dinamice, despre lumea în relief, adică 3D. Aici se mai discută despre computer, dar și despre mașinile de pictat.

Un alt capitol este dedicat imaginii hibride și artei multimedia. Aici, pe lângă succesul uneori mari artiști în domeniu, aflăm și despre natură și artificiu, colaj și reciclare, despre video-disc. Ceea ce mi s-a părut foarte interesant aici a fost secțiunea Proteze tehnice și artă biologică. Se pare că arta actuală se intersectează într-un mod rapid, dar și eficient cu biotehnologia. Este foarte interesant experimentul făcut de cercetătorul Howard Rheingold care  și-a cuplat corpul la o dublură a lui însuși. Închis într-o cameră cu dublura sa, fiecare gest al său era reluat cu fidelitate de dublură, astfel că, în scurt timp, cercetătorul se întreba care este corpul său adevărat.

Mai aflăm și despre ambienturile interactive și despre lumile virtuale, despre arta rețelelor, despre jocurile video, dar aici sunt și reliefate câteva site-uri de artiști pe care vă invit să le vizitați după ce citiți cartea.

Desigur, noile tehnologii în artă au adus modificări în numeroase domenii, chiar și în teatru, muzică, cinema, video. E adevărat, totul se schimbă cu o viteză tot mai mare în ultima vreme, iar în artă au loc modificări, mutații artistice care au ecou și în plan social.

Cartea aceasta m-a impresionat prin cantitatea mare de informații expuse sistematizat, coerent, accesibil. Trebuie să spun că e genul acela de carte care te trimite la alte cărți, la diferite site-uri, la diverși artiști.

Recomand cartea celor interesați de artă, de noile tehnologii, dar și celor care vor să-și dea un update la cultura generală.