Începuturi fără sfârșit – Rebecca Yarros – Editura Litera – recenzie

Titlu original: The Things We Leave Unfinished

Autor: Rebecca Yarros

Traducere: Dana Purgaru

Editura Litera

Nr. pagini: 511

„Tot ce iubesc într-o poveste de dragoste este adus laolaltă de scriitura superbă. Proză, pasiune, intrigă. Acest roman le are pe toate!“ Amy Harmon, autoare de bestsellere New York Times

„Rebecca Yarros este un magician al cuvintelor, aduce la viață povești captivante și idei provocatoare. Rebecca Yarros are propria viziune și creativitate unică, pe care o transpune în operele sale. Fie că este vorba despre un roman epic, o colecție de povestiri sau o carte de poezie, Rebecca Yarros ne surprinde și ne încântă cu fiecare pagină.

Rebecca Yarros este autoarea a peste cincisprezece romane. Trăiește în Colorado, împreună cu soțul ei, cei șase copii ai lor, doi buldogi englezi încăpățânați, două șinșile jucăușe și o pisică pe nume Artemis, care se află la conducerea familiei.
Rebecca îi ajută pe copiii dați în plasament prin intermediul organizației sale non-profit One October, pe care a fondat-o împreună cu soțul ei în 2019.

„După un divorț brutal, Georgia Stanton trebuie să lase în urmă aproape totul – viața din New York, prietenii, mândria. Întoarsă la casa copilăriei din Colorado, îl cunoaște din întâmplare pe Noah Harrison, un celebru autor de romane de dragoste, extrem de chipeș, dar și extrem de arogant. Iar lucrurile se complică atunci când se dovedește că Noah este cel ales să termine ultimul roman pe care străbunica Georgiei, și ea o foarte cunoscută scriitoare, nu a mai apucat să îl încheie.

Noah se află la apogeul carierei, dar nu poate refuza să contribuie la ceea ce ar putea fi cea mai bună carte a secolului – cea pe care idolul său, Scarlett Stanton, a lăsat-o neîncheiată. Să aducă un final care să se ridice la standardele legendarei autoare este dificil, însă și mai dificil pare să se înțeleagă cu superba, dar încăpățânata ei strănepoată.

Pe măsură ce Noah și Georgia citesc manuscrisul, dar și scrisorile legate de acesta, încep să înțeleagă motivul pentru care Scarlett nu a terminat niciodată cartea – este bazată pe povestea de dragoste pe care ea a trăit -o în timpul celui de Al Doilea Război Mondial, iar finalul nu este unul fericit. Georgia știe prea bine că dragostea aduce numai durere și lasă în urmă răni adânci; și deși atracția dintre ea și Noah este de netăgăduit, este hotărâtă să învețe din greșelile trecutului – chiar dacă asta înseamnă să distrugă cariera lui Noah și speranța unui nou început.”

Am postat descrierea de la finalul cărții pentru că relatează doar o parte din cartea aceasta emoționantă. De obicei ni se dezvăluie cam toată acțiunea și nu mai are rost recenzia. De data aceasta avem doar povestea din prezent, lăsând trecutul să îl descoperim pe parcurs. Este prima dată când îi ofer o șansă autoarei, iar așteptările mele au fost pe măsură. Emoție pură, dragoste adevărată, așteptări chinuitoare pe de o parte, iar pe de altă parte trădare, neîncredere în propria persoană, lipsa de atașament, abandonul din partea persoanelor dragi. Toate aceste elemente fac din această carte, una de excepție.

Acțiunea cărții are două planuri: trecut și prezent intercalate, pentru a ține la curent cititorul cu evenimentele importante din viața personajelor. Două perechi de tineri, înrudite între ele. Două povești de iubire, cu final tragic sau fericit, urmând să descoperiți voi deznodământul.

TRECUT

Este vorba de străbunica tinerei noastre din prezent și despre soțul ei, acțiune petrecută în timpul celui de al doilea război mondial. O poveste de dragoste sfâșietoare, încât nu știi niciodată dacă mai există o nouă zi pentru ei.

„Dragul meu Jameson,
Acesta nu-i sfârșitul nostru. Inima mea va rămâne mereu cu tine, indiferent unde ne aflăm. Pentru o iubire ca a noastră, timpul și distanța sunt simple incoveniențe. Fie zile, luni sau chiar ani, eu voi aștepta. Noi vom aștepta. O să mă găsești acolo unde pârâul face un cot după plopii ce se leagănă, exact cum am visat amândoi, în așteptarea celui pe care îl iubim. Mă ucide gândul că te las, dar o fac pentru tine. O să am grijă să fim în siguranță. În fiecare secundă, în fiecare oră, în fiecare zi te voi aștepta, pentru tot restul vieții mele, iar dacă asta nu-i de-ajuns, atunci pentru o eternitate, exact atât cât o să te iubesc, Jameson.
Vino înapoi la mine, iubirea mea.
Scarlett“

Aceasta este una din zecile de scrisori scrise de cei doi îndrăgostiți care luptă în cel de al doilea război mondial. De ce am postat această scrisoare de final la început? O să descoperiți singuri, cert este că eu așa am simțit.

Scarlett împreună cu Constance sunt în Forțele Aeriene Auxiliare Feminine din Anglia. Fac parte din nobilimea cu titlu și relații, dar cam scăpătați, drept urmare părinții sunt hotărâți să o vândă“ pe Scarlett pentru bani în schimbul titlului de baronet. Căsătoria cu Henry ar fi un lucru îngrozitor pentru tânăra noastră. Aceasta știe ce caracter înjositor și violent are viitorul soț, așa că refuză sistematic discuțiile despre căsătorie.

În timp ce se întorceau pe jos de la gară spre unitatea lor, se vor întâlni cu un american din Grup 11 Comandament de Vânătoare, care va dori să le conducă. Scarlett, deși este reticentă, va fi impresionată de el.

„Vino-ți în fire! Parcă n-ai mai văzut niciodată un bărbat bine. În apărarea ei, trebuia spus că el era cu un pas peste acea descriere, și asta nu doar datorită părului castaniu-deschis sau șuviței care îi cădea pe frunte, implorând să fie dată spre spate. Nici bărbiei sculptate sau ușoarei ridicături de pe nas de la ceea ce trebuie să fi fost o fractură veche. Era înalt, cu umeri largi, care se îngustau frumos în dreptul taliei legate cu centura unei uniforme RAF. Ce o dăduse pe spate era zâmbetul care îi curba buzele și scânteia din ochii verzi ca mușchiul de pădure când își inclina capul… de parca ar fi știut ce efect avea înfățișarea lui asupra pulsului ei.“

Se știe din spusele celorlalte fete că sunt pasionali, nesăbuiți și că aveau o viață scurtă. Totuși Scarlett este atrasă de tânărul aviator american, la fel cum și acesta este atras de frumoasa englezoaică. După invitația la prima întălnire, cei doi vor încerca să își petreacă permisiile împreună. Oricât de scurt timp ar avea la dispoziție, cei doi vor fi nedespărțiți. Cum părinții tineri vor încerca să o forțeze să se căsătorească cu persoana aleasa de ei, aceasta se va certa cu ei și va fi repudiată. Pentru a reuși să își petreacă cât mai mult timp împreună, cei doi îndrăgostiți se vor căsători, iar aceștia vor face tot posibilul să locuiască cât mai aproape de unitățile unde sunt detașați.

Câteodată vor reuși să locuiască mai des împreună, câteodată nu vor reuși să se vadă timp mai îndelungat din cauza posturilor solicitante. Deși nu au vrut să aibă un copil în timpul acestui război, Scarlett va rămâne însărcinată și după câteva luni va fi lăsată la vatră. Jameson, un viitor tătic foarte îndrăgostit de soția sa, va încerca să se întoarcă de fiecare dată viu acasă din raidurile aeriene. Au petrecut un an și jumătate de fericire în haousul numit război, însă avionul lui Jameson va fi lovit și dat dispărut, nefiind găsit.

Scarlett i-a promis că își va proteja copilul și dacă se va întâmpla ceva cu soțul ei, va pleca în Colorado pentru a-l feri de război. Cu inima sfâșiată, nedorind să îl părăsească, neștiind dacă e viu sau nu, tânăra mamă, ajutată de sora ei, va hotărî să ducă copilul în siguranță. Pe drum, va fi un bombadament, iar sora moare. Aceasta, ea însăși sfâșiată de durere după logodnicul mort va hotărî să asculte de părinți și să se căsătorească ea însăși cu violentul Henry, neavând nimic de pierdut. Ce se va întâmpla mai departe în trecut și cum va influența viitorul? Va fi o mare surpriză la final, dureroasă,  dar am înțeles sacrificiile.

PREZENT

În prezent avem pe strănepoata lui Scarlett, Georgia Stanton, și a ei căsnicie eșuată, care o va marca foarte tare. Hotărâtă să se întoarcă acolo unde a fost crescută de străbunica ei, în Poplar Grove. Scarlett a devenit o scriitoare foarte prolifică și foarte apreciată de publicul american, aceasta a lăsat testament cu un an în urmă, în favoarea strănepoatei sale.

Întâlnirea dintre Georgia și Noah, nu va fi tocmai favorabilă. Ea va intra în librăria unde sunt cărțile cu fotografia lui Buni, iar el va veni să își verifice cărțile, iar comentariul ei va pune paie pe foc. Neștiind ce face în orășelul ei, dar recunoscând un bărbat frumos, și văzuse destui în calitate de fostă sotie de regizor.

M-am întors cu fața spre el și mi-am ridicat privirea până am întâlnit două sprâncene negre înălțate a uimire deasupra unor ochi la fel de întunecați.
Părea cam de vârsta mea-spre 30 de ani, poate trecut de 30,- înalt de cel puțin un 1,80, iar părul brunet, care arăta ca și cum tocmai se dăduse jos din pat, îi cădea neglijent peste pielea bronzată, măslinie, până aproape de sprâncenele negre ridicate și ochii de un căprui incredibil de intens. Nasul drept, buzele sculptate, cu linii delicioase, nu făceau decât să-mi aducă aminte de cât timp nu mai fusesem sărutată, iar bărbia îi era umbrita de o urmă firavă de barbă.

El este un fan al lui Scarlett. Ea este neimpresionată de cărțile lui, iar ca totul să culmineze îl va enerva cu vorbele spuse neoficial de bunica ei:
– Cum era… Nimeni nu scrie ficțiune jenantă, deprimantă, mascată sub formă de povești de dragoste ca Noah Harrison.“

Când va ajunge la casa străbunicii: – surpriză – draga sa mamă  fără știrea ei, având același nume în acte ca Georgia, va încerca să vândă ultimul manuscris a lui Buni, acela neterminat în care își spunea povestea ei și a lui Jameson. Singura beneficiară a testamentului e Georgia, așa că afacerea s-ar putea să cadă. Când apare la întâlnirea de acasă și Noah, scriitorul care ar fi trebuit să termine manuscrisul străbunicii, Georgia se va opune vehement. Ca de fiecare dată, cu dorința de a fi acceptată de către mama sa, care a abandonat-o la străbunica ei de fiecare dată când ea avea un alt soț, tânăra va ceda în privința manuscrisului, dar va avea ultimul cuvânt în privința finalului cărții. Va decide să îi dea toate câștigurile mamei sale leftere, care o va părăsi din nou.

Noah, o persoană încăpățânată, obișnuit ca totul să fie cum vrea el, este bulversat de Georgia. Aceasta nu îi va lua în considerare finalul pe care este el dispus să îl scrie, și nu reușesc să ajungă la o înțelegere în privința cărții.

Când Noah va reveni la conac pentru a discuta, își va da seama de fragilitatea și lipsa de încredere a Georgiei în oameni. Mai întâi va trebui să îi câștige încrederea, iar mai târziu să deschidă subiectul despre finalul cărții.

Noah va scrie două finaluri, iar strănepoata lui Scarlett va avea decizia finală.

Ce se va întâmpla între cei doi tineri pe parcusul termenului limită de terminare a manuscrisului? Va reuși Noah să o facă să aibă sentimente mai bune în privința oamenilor sau va eșua… Va reuși Georgia să treacă peste traumele suferite constant din partea persoanelor dragi?
Ce surpriză colosală va descoperi în scrisorile pe care i le lasă bunica sa? Ce minciună a ascuns în toți acești ani? Care va fi finalul străbunicilor Georgiei?

Eu sunt fan spoilere, dar aici nu am dat mai nimic (să nu fiu trasă de „urechiușe”). Această carte este o delectare. Vă las și pe voi să descoperiți noi informații despre cele două povești.