Pictura, secrete și dezvăluiri, de Nadeijde Laneyrie-Dagen – Editura Rao – recenzie

Titlu: Pictura, secrete și dezvăluiri

Autor: Nadeijde Laneyrie-Dagen

Editura: RAO

Anul: 2004

Colecția: Colecția de Artă

Încă de la începuturile sale, omenirea a dorit să-și încânte sufletul cu hrana spirituală furnizată prin artă. Desigur, de la formele rudimentare de artă, la complexele tehnologii de astăzi, totul pare să fie într-o continuă schimbare, însă singura constantă este interesul omului pentru frumos.

În Colecția de Artă de la editura Rao am găsit câteva titluri care sunt adevărate comori. Mă gândeam adesea, vizitând diverse muzee, cât de important este să știi să interpretezi o operă de artă, să analizezi un tablou, să te uiți acolo unde ochiul informat te îndeamnă să te uiți. Să nu uităm că și pictura, la fel ca celelalte forme de artă sau chiar la fel cu cărțile, reprezintă un limbaj, iar pentru a-l înțelege, este necesar să-l descoperim pas cu pas.

Iată sinopsis-ul cărții: „Combinaţia de linii şi culori în forme care aparţin picturii constituie un limbaj. Trebuie să-i examinăm regulile şi procedeele, asa cum sunt analizate rimele şi cuvintele într-un poem sau notele şi ritmurile în muzică. Această carte nu face paradă de erudiţie. Intenţia ei este de a oferi câteva chei, nu pentru a epuiza misterul unei picturi.”

Cartea este structurată în șase capitole:

„Cartea de identitate” este primul capitol, iar de aici aflăm despre abilitatea de a privi o operă de artă și, implicit, de a o analiza, de a o cataloga drept pe placul nostru sau nu, agreabilă sau nu, sublimă sau mai puțin inspirată. Toate aceste gusturi se nasc din marimea stratului de informații pe care l-am acumulat în noi despre tot ceea ce înseamnă istoria artei, de la originile sale, până în prezent. Legând toate operele de artă, tablourile, de istorie, amplasându-le într-un anume context social, putem să ne formăm o idee despre o operă de artă, fără a uita, desigur, faptul că nimic nu e simplu aici. Un tablou este mereu o sursă inepuizabilă de simboluri, astfel încât percepția oamenilor poate fi diferită și în funcție de contextul lor cultural.

În următorul capitol, „Subiectul”, descoperim canoanele picturii, plecând de la tematicile religioase, până în epoca apariției genurilor. Să nu uităm că până în secolul al XX-lea, toate picturile erau figurative, adică reprezentau forme, obiecte, ființe reale. În perioada Evului Mediu, subiectele sunt de natură religioasă, acestea reprezentând personaje precum sfinții, îngeri, viața de dincolo, paradisul și infernul. Începând cu secolul al XIV-lea, se insinuează, puțin câte puțin, subiectele laice, iar în aceeași perioadă apar genurile. Este un capitol bogat în informații utile, iar ceea ce mi-a plăcut foarte mult, dincolo de calitatea foarte bună a hârtiei, este că fiecare capitol este însoțit de ilustrații elocvente.

Compoziția este capitolul în care aflăm despre mijloacele grafice prin care pictorul își organizează pictura, despre acadrament și forma spațiului de pictat. Aici am găsit informații foarte interesante despre amplasarea tablourilor în spațiu și s-a dat ca exemplu Capela Sixtină.

În următorul capitol veți afla despre desen și culoare, despre semnificațiile acestora în istorie, de la începuturile omenirii, despre rolul esențial al desenului în secolele XV și XVI, când desenul suscită un interes din ce în ce mai mare, este căutat pentru a fi oferit în dar cu diverse ocazii, este ținut la loc de cinste.

Ultimul capitol face o trecere în revistă a stilurilor, de la gotic până la abstract, aflăm caracteristicile fiecărui stil, picturi celebre reprezentative, dar și alte secrete, care, cu siguranță, vă vor uimi.

De ce recomand această carte? Pentru că, indiferent de vârstă, indiferent de ceea ce facem în viața noastră cotidiană, indiferent ce lucrăm, este important să ne lăsăm sufletul să se bucure de creațiile unor oameni pe care divinitatea i-a inspirat la un moment dat și au creat opere celebre. Mai apoi, în carte am găsit nu doar informațiile de bază, ci și unele legături cu istoria și cu alte domenii, iar astfel s-a țesut o carte bine informată, bogată în ilustrații care reprezintă tablouri sau desene.

Mai trebuie să adaug faptul că textul nu este destinat doar celor care studiază arta la un nivel profund, ci este scris pe înțelesul tuturor, cu un limbaj accesibil, desigur științific, concis, astfel încât cel care răsfoiește să aibă plăcerea unui text lejer, dar bogat în informații utile.

În altă ordine de idei, cartea aceasta, la fel ca celelalte cărți din Colecția de Artă a editurii Rao, sunt minunate idei de cadouri și cred cu tărie că o astfel de carte nu dă niciodată greș, indiferent de preferințele literare ale celui care o va primi.

Verifică disponibilitatea cărţii în librăriile online: cartepedia şi cărtureşti, librărie.net