Puterea Rezilienței de Rick Hanson - Editura Litera - recenzie

Puterea Rezilienței, de Rick Hanson – Editura Litera – recenzie

Puterea Rezilienței  (Cele 12 secrete ale unei vieți calme, echilibrate și împlinite)

Rick Hanson

Editura Litera

București 2022

Nr. pagini – 317

“Traseul pe care îl ia viața ta depinde de numai trei cauze – cum își gestionezi provocările, cum îți protejezi vulnerabilitățile și cum își dezvolți resursele. Aceste cauze se găsesc în trei locuri – în lumea ta, în corpul tău și în mintea ta.”

Autorul cărții – Rick Hanson, doctor în Neuropsihologie, cercetător în domeniul neuroștiinței și antrenor de meditație. Absolvent Magna cum Laude al  Universității din California, Los Angeles, este co-fondatorul Institutului Wellspring pentru Neuroștiință și Inteligență Contemplativă, în prezent autor al unui număr de cinci cărți de specialitate.

Ce este reziliența și de unde își trage sursa de energie?

Reziliența poate fi definită ca fiind capacitatea unei persoane de a se adapta rapid, prin învățare, unor șocuri emoționale, evenimente perturbatoare sau eșecuri. Parcursul mental și emoțional al unei persoane reziliente nu implică ignorarea emoțiilor, suprimarea lor sau afișarea unei indiferențe crase în fața situației perturbatoare, ci doar dezvoltarea capacităților de a nu permite emoțiilor negative să preia controlul sau să îi influenţeze radical deciziile.

Autorii acestei cărți vin în sprijinul cititorului pentru a-l ghida prin întreg procesul de înțelegere și descoperire a propriilor resurse menite să îi netezească calea spre o viață ceva mai echilibrată.

Prima dată suntem invitați să facem cunoștință cu cele trei nevoi de bază pe care le are fiecare ființă umană – siguranță, satisfacție și conexiune și cu modul în care acestea de afectează atât deciziile cât și starea de spirit sau proiecția noastră în ceea ce privește viitorul.

Împărțită pe capitole, cartea abordează structurat următoarele noțiuni, văzute totodată ca un plan de   acțiune în direcția creșterii rezilienței. Astfel, se detaliază modul în care recunoașterea stadiului actual și al nivelului de raportare la stres se poate regla prin descoperirea compasiunii față de propria persoană, identificarea unei stări de mindfulness pozitivă și repetarea unor acțiuni în acest sens, până sunt învățate comportamente noi.

Pentru a pune în practică cele de mai sus sunt necesare anumite resurse interne, energetice, care să mențină individul motivat să continue procesul de schimbare. Fiecare dintre noi gândim și acționăm diferit în funcție de experiența pe care o avem și de structura noastră comportamentală. Este necesară o anumită tărie de caracter, practicarea recunoștiinței față de progresele obținute și față de lucrurile pozitive, chiar dacă par insignifiante și încrederea în capacitățile proprii de a reuși.

Evident că nu este la fel de facil pentru toți să avem încredere în noi înșine sau în faptul că acțiunile vizate ne vor încununa cu succes, de aceea, de multe ori, noțiunile magice de la baza oricărei acțiuni vor rămâne – calmul, motivația și deschiderea spre intimitate.

Una dintre nevoile de bază ale unei persoane este relaționarea și crearea de conexiuni cu persoanele dragi, dar pentru ca aceste interacțiuni să își atingă potențialul maxim este necesar ca cel în cauză să aibă curajul de a-și asuma anumite tare și de a decide să se îmbunătățească. Totodată să fie cel care își poate prezenta către ceilalți, deschis, dorințele sau aspirațiile sale, păstrând mereu o doză de generozitate în ceea ce privește suportul oferit sau înțelegerea dificultăților cu care se confruntă cei din jur.

Reziliența este cea care te ajută să te reinventezi când versiunea ta anterioară nu mai dă randament. E cea care îți oferă deschidere și flexibilitate pentru a-ți putea echilibra trăirile atunci când ești târât în afara zonei tale de confort.

Cartea este clar structurată, scrisă într-un limbaj accesibil oricui și presărată cu exemple de clarificare și exerciții care te pot ajuta să înțelegi mai bine anumite situații și contexte ce necesită un alt tip de raportare.

O recomand celor care au nevoie de ghidaj în această direcție și sunt, evident, interesați de acest subiect.

Verifică disponibilitatea cărţii în librăriile online: cartepedia şi cărtureşti, librărie.net