Petale cu aromă de vanilie. Povestiri historical romance – Editura Petale Scrise – recenzie

Titlu: Petale cu aromă de vanilie. Povestiri historical romance

Editura: Editura Petale Scrise

Nr de pagini: 254

Gen: povestiri, antologie, historical romance

Romantism, istorie, aventură și mister, într-o antologie în care fiecare povestire este un întreg roman comprimat.

Îmi plac cam toate genurile literare, considerând că fiecare are farmecul și rostul său. Este adevărat că citesc o mulțime de cărți de dragoste contemporane, dar am momente când simt nevoia de povești historical romance, cu intrigi palpitante, situații inedite, personaje captivante, femei puternice care îndrăznesc să încalce regulile impuse de societate, scandaluri, comploturi, baluri, dueluri și, mai ales, pasiuni aprinse. O parte a atracției mele pentru acest gen de literatură este furișarea, privirea aruncată pe furiș sau micile atingeri care evocă o anumită intimitate. Adesea tensiunea sexuală nu ne este aruncată în față, pasajele descriptive sunt alese cu grijă, fiind puse în valoare de un limbaj cizelat. Și mă bucur că toate aceste ingrediente le-am găsit în ,,Petale cu aromă de vanilie. Povestiri historical romance”.

Această antologie, apărută la Editura Petale Scrise,  ne transportă în diferite perioade de timp, ne oferă o varietate de intrigi și personaje diferite, atmosfere luxuriante, lecții de istorie, dar și o perspectivă excelentă asupra modului de scriere a fiecărui autor. Interesant e că povestirile au o temă comună și anume orhideea de vanilie. Fie că este vorba de dragoste interzisă în mijlocul intrigilor unei curți regale, de pasiune mocnită în grădinile Londrei victoriene sau de idile pe ritmuri de flamenco, aroma de vanilie își face simțită prezența.

,,Ms. Vanila”, de Maria Philip, este o povestire historical romance plină de mister și suspans, din care nu lipsesc duelurile și balurile. Autoarea a reușit să mă păcălească, să mă facă să cred că este vorba despre un tânăr fiu de duce care se împotrivește dorinței tatălui său, de a se întoarce la Sandhurst, academia militară a Armatei Britanice, și care ajunge să fie obsedat de o tânără atât de frumoasă și enigmatică, încât pare o ființă din altă lume. Contrar impresiei inițiale, povestea a urmat o cu totul altă direcție, mult mai captivantă și originală decât am crezut inițial.

,,Ducesa de Vanilie”, de  Cătălina Pană, prezintă aventurile unei tinere greu de stăpânit, care a fost aruncată, fără nicio explicație, în temnița de la subsolul conacului mătușii sale, fiind salvată de la o moarte sigură de către un bărbat misterios. Este o povestire plină de secrete, pericole și comploturi, fiind genul de lectură care te îndeamnă să o recitești cu drag și cu altă ocazie. Cătălina știe cum să împletească firul acțiunii, iar scriitura ei aduce mult cu cea a regretatei autoare Julie Garwood.

,,- Cu cine ai să o măriți? l-a întrebat Ulridge. Am auzit că Rathdonnel e încă interesat.

Alexander strânsese pumnii furios.

– Şi să-i închid viața cu un bătrân muribund?

– Atunci lui Hertford, sugerase amicul lui. El e încă tânăr şi văduv dinainte de vreme.

– Mda… mormăise ducele din ce în ce mai nemulțumit. Un văduv a cărui soție a murit în condiții cel puțin suspecte.

– Hai, Alex! A căzut de pe cal! Se mai întâmplă.

– Era fiica lui Weatherby, cel mai bine-văzut crescător de cai. Fata aia a copilărit în mijlocul hergheliei şi mi-e imposibil să cred că un armăsar bătrân i-a adus sfârșitul.

– Ai devenit prea suspicios, zău așa!

– Poate… Dar trebuie să mă gândesc la interesele şi bună-starea domnişoarei Hughes.”

,,Sweet Orchid”, de Corina Lupu, este o povestire romantică plină de aventură și pasiune, despre un tânăr pictor căruia îi este încredințat un pachet cu un conținut misterios, pe care trebuie să-l ducă în Anglia, iar acolo ajunge să-și întâlnească marea dragoste. M-a impresionat profund bunătatea vicolentelui de Durchilld, dar și povestea bătrânului cu floarea (orhideea de vanilie) de pe puntea corabiei.

,,- Ia-o tu, tinere… E prețioasă și e rară, n-ai să mai vezi curând alta la fel. E un suflet şi ea, e bucurie, e viața însăşi. E orhideea de vanilie. Am găsit-o printr-un noroc chior, după multe drumuri în lumea largă şi multe eforturi… M-a costat o mică avere, dar n-a contat. Era pentru draga mea soție care mi-e alături de mai bine de cincizeci de ani. Mi-a fost alături cincizeci de ani… Zilele trecute am aflat că s-a stins. N-am mai apucat s-o mai îmbrățișez, nici să-i spun că a fost întregul meu univers, nici să-i ofer minunea asta de floare, ca o încununare a iubirii mele de-o viaţă. Dar ea știa, sunt sigur că știa… Sper să ai pe cineva în inima ta căreia să i-o dăruieşti. Noroc în viață, tinere.”

,,Despre cum domnișoara Berzescu a învățat să facă prăjituri, iar domnul Bathory – să roșească”, povestirea scrisă de M.K. Lynn, ne reintroduce în atmosfera distinsă și boemă a Bucureștiului secolului al XIX-lea, în universul ,,Arhivele unor vânători de demoni în Micul Paris”, iar personajele principale sunt, de această dată, Diamond Berzescu și tânărul chelner de la Cafeneaua Capșa, Ianuș Bathory. Povestea celor doi mi-a stârnit curiozitatea încă de când am citit respectiva serie și chiar mi-am dorit să aflu amănunte despre prima lor întâlnire. Autoarea a surprins foarte bine frământările sufletești ale celor doi protagoniști și a descris comportamentul lumii aristocratice într-un mod cât se poate de realist.

,,Calibrul catastrofei în care se băgase din proprie neatenţie era gata să o facă să leşine. Lecții de pian, călărie, brodat, dansuri – trecuse prin atâtea încercări! Cât de greu putea să învețe să facă o prăjitură?”

În ceea ce privește povestirea autoarei Morgan Hexner, ,,Mon Petit”, țin să vă avertizez că, în timp ce veți pătrunde în mintea, sufletul și inima maestrului bucătar Adrien Petit, pentru a descoperi aspirațiile, visele și neașteptata lui poveste de dragoste, o să ajungeți să salivați cu siguranță la deserturile gătite de el.

,,Flacăra unui dansator”, de Agape F.H, ne transpune în Spania secolului al XIX-lea, protagonistă fiind Sancia, fiica rebelă a unui maior din Sevilla, care refuză cu încăpățânare orice pretendent și care evadează de pe moșia familiei pentru a se alătura serilor de dans și frumosului Diago. O povestire încărcată de romantism și senzualitate, pe ritmuri de flamenco.

,,Primul dans”, de Elena Druță, este o povestire plină de candoare care ne dezvăluie atât peripețiile unei tinere moștenitoare la primul ei debut în societate, cât și temerile sale despre lanțurile pe care o eventuală căsnicie ar urma să le arunce asupra ei.

Mihaela Anghel, prin intermediul povestirii sale, ,,Parfumul unei epoci”, ne poftește la conacul din Iași al boierului Bașotă, unde pregătirile pentru bal intră în linie dreaptă. Fata acestuia, conița Raluca, urmează să-și facă intrarea în societate. Mi-a plăcut maniera în care era descrisă atmosfera acelor vremuri de mult apuse, dar și felul în care era redat graiul oamenilor. Scriitura are un farmec aparte, amintind parcă de stilul lui Vasile Alecsandri.

,,Iubirea lui Țarălungă”, de Ioana S. Bogorodea, iese în evidență față de celelalte povestiri din cadrul antologiei, fiind o dramatizare a unor întâmplări adevărate din viața lui Paul Țarălungă, dascălul care a reușit să-și vadă visul cu ochii…

,,Sătenii sunt oameni harnici, înțelegători, iar drumul spre inimile lor sunt copiii. Iar copiii lor îl îndrăgesc deja, pentru că le predă despre natură ca nimeni altul, nu punându-le cartea în față și ținându-i închişi între patru pereți, ci în inima naturii, acolo unde Siretul își ascunde vietățile acvatice, acolo unde pădurea îşi tăinuiește animalele sălbatice. Iar pentru cei care nu iubesc încă natura, Paul a găsit un leac care le va aduce natura în inimă pentru totdeauna.”

,,Fiul degustătorului din Egipt”, de Aurelia Chircu, este o povestire historical romance plină de răsturnări de situație, uneltiri, iubiri imposibile, relații extraconjugale, mariaje aranjate, secrete de familie.

În ceea ce privește ,,Catharsis”, povestirea scrisă de Marius Andrei, pot spune că m-a lăsat mască. Nu știu dacă lucrarea lui este un historical romance cu iz de fantasy sau o ficțiune istorică cu tentă romantică, despre decăderea cetății Catharsis, dar, în mod cert, este cea mai senzuală relatare din cadrul antologiei. Povestirea abundă în evenimente marcante, scene dure de luptă, descrieri ample, personaje nonconformiste, momente încărcate de erotism. La un moment dat, nu mai urmăream evenimentele, ci informațiile istorice. Marius e practic o enciclopedie ambulantă, are o imaginație debordantă și un vocabular extins.

Una dintre cele mai captivante și emoționante povestiri din cadrul antologiei este ,,O tragedie la Curtea Tudorilor”, semnată de Delia Mitroi. Autoarea explorează atât relațiile și luptele pentru putere care existau la Curtea Tudorilor, când și un moment dramatic din viața lui Hazel, fiica unui grădinar, care cade ,,prizonieră amorului nechibzuit pe care îl nutreşte față de un bărbat însurat şi clar superior ca statut familiei din care ea provine”. Lucrarea este atât de bine documentată, încât nu știu unde se încheie realitatea și unde începe ficțiunea.

Povestirea ,,M-ai găsit printre ruine”, de Andrada Rezmuveș, încheie antologia într-o manieră emoționantă și plină de speranță. Faptul că autoarea a ales să scrie o poveste care se desfășoară în cele mai dureroase și grele vremuri, spre sfârșitul celui de-al Doilea Război Mondial, m-a surprins plăcut.

Dacă îți plac poveștile historical romance despre iubiri mai puternice decât timpul, despre ființe capabile de loialitate și sacrificiu, despre secrete uitate care ies la suprafață, atunci antologia  ,,Petale cu aromă de vanilie” te va cuceri de la primele pagini.