Alif Nevăzutul de G. Willow Wilson-recenzie

Editura: Young Art, Grupul Editorial Art
Anul apariţiei: 2015
Traducere şi note de: Andra Matzal și Cosmin Postolache
Număr pagini: 413
Gen: Fantasy, Aventuri
Cotație Goodreads: 3,83

Când am început să citesc Alif Nevăzutul, nu m-aș fi gândit nicio clipă că îmi va părea rău că se termină. De ce? Pentru că la prima vedere, romanul nu se încadrează în gusturile mele literare: un fantasy (nu mă omor după cărțile fantasy, excepție făcând Harry Potter, serie a cărei fană sunt pe viață) în care se îmbină mitologia arabă și… informatica. Da, da, ați citit bine, informatica. Cum eu sunt pe dinafară complet în ceea ce privește acest domeniu, având doar cunoștințe IT de bază, pe care orice persoană din secolul XXI este nevoită să le dețină, vă dați seama cum am reacționat după primele pagini. Mă gândeam că nu voi reuși s-o termin, dar noroc că nu am renunțat ușor. Am zis să-mi mai dau o șansă cu acea carte. Și bine am făcut! Deși nu înțeleg aspectele legate de calculatoare și informatică, aceasta nu împiedică înțelegerea generală a cărții. Ca în orice roman, avem mai multe planuri:

Alif este un tânăr hacker, jumătate indian, jumătate arab. Acțiunea se petrece într-o țară din Orientul Mijlociu, aflată sub dictatură. „Alif” nu este numele său adevărat, ci un pseudonim prin care este cunoscut în lumea virtuală, reprezentând, totodată, prima literă din alfabetul arab. Adevăratul său nume nu ne este dezvăluit decât la sfârșit, având o semnificație cunoscută până și de cei care nu știm prea multe despre Islam.

Dar să revenim la acțiune: Alif este hacker, având drept clienți diverse persoane împotriva regimului actual. El se află într-o continuă cursă contracronometru cu Securitatea Statului, acțiunile sale fiind ilegale. Are o relație cu Intisar, o fată din înalta societate. Totul se schimbă când primește de la Intisar vestea că se va mărita cu un tânăr din aceeași clasă socială cu ea, ales de familie.

Din acel moment, lucrurile iau o întorsătură neașteptată, întreaga viață a lui Alif schimbându-se. Și nu numai din cauza relației cu Intisar, dar nu vă spun mai multe pentru a nu strica suspansul.

Alif va intra în contact cu ființe din mitologia arabă: djinni, umbre, sila și alte creaturi cu nume ciudate. Există chiar o pisică-djinn, care își ia când înfățișare de animal, când de femeie seducătoare.

Autoarea îmbină mitologia arabă cu aspecte din zilele noastre, legate de calculatoare, sisteme de operare și Internet. Ritmul este foarte alert, plin de acțiune și de răsturnări de situație, ceea ce face romanul foarte ușor de citit. Așa am ajuns eu să termin cartea mai repede decât m-aș fi așteptat. Când am văzut ditamai cartea de 400 și ceva de pagini și începutul plin de termeni informatici, nu m-am gândit că lectura va „curge” practic la vale. Dar totul a mers neașteptat de repede și mi-a părut rău când am ajuns la final. Parcă s-a sfârșit prea brusc, ceea ce mă duce cu gândul la o posibilă continuare…

Cred că mi-a plăcut și pentru asemănarea cu Harry Potter, având vaga bănuială că autoarea s-a inspirat de acolo: eroul este tot un tânăr care luptă împotriva a ceea ce i se pare deplasat, sunt prezente ființe din mitologie, la un moment dat se discută despre Piatra Filosofală și un anume loc îmi amintește de accesul pe peronul 9 si ¾… Am identificat până și o posibilă vrajă Confundus. Fani Harry Potter, v-ați activat?

Să vorbim puțin și despre personaje: preferatul meu este Vikram, dar la fel, nu vă spun mai multe pentru a nu strica suspansul. De asemenea, sunt sigură că autoarea se identifică cu femeia americană convertită la Islam, ce este alături de eroii romanului. Mai mult, când mi-o imaginez pe G. Willow Wilson, mă gândesc automat la americanca blondă, cu eșarfa pe cap și replica mereu pregătită.

Așadar, dacă sunteți pasionați de genul fantasy și de mitologia arabă, trebuie să citiți Alif Nevăzutul ! Dacă sunteți interesați de domeniul IT, cu atât mai mult vă va plăcea! Sigur veți înțelege acea limbă imposibil de descifrat pentru mine.

Dar nu este nevoie să fiți pasionați de toate acestea ca să vă placă romanul, eu fiind un exemplu elocvent. Câteodată chiar e bine să ieși din zona de confort…

Lectură plăcută și aștept impresii!

Citate:

Într-o clipă, protestatarii din jurul lui se transformaseră într-o hoardă de sălbatici hăulitori, văduviți de orice scop nobil. El nu-și putea imagina nicio formă de libertate care să merite un asemenea sacrificiu irațional.”

Aveți o relație tare neobișnuită cu mediul în care trăiți, spuse bărbatul. O relație paranoică. Parcă sunteți chitiți să trăiți în locuri din ce în ce mai strâmte, din ce în ce mai burdușite cu gadget-uri care vă dau impresia total greșită că dețineți mai mult control asupra propriilor vieți.”

Aș putea arăta ca Amr Diab și tot n-ar conta, murmură Alif, jucându-se cu mâncarea din farfurie.”

Despre autoare:

G. Willow Wilson este o scriitoare contemporană americană convertită la Islam. S-a născut pe 31 august 1982 (în aceeași zi și lună cu J. K. Rowling, o fi ăsta un semn). A debutat la 17 ani prin articole de critică muzicală, a frecventat cursurile Universității din Boston, după care s-a mutat la Cairo, unde a lucrat ca jurnalist, scriind articole despre Orientul Mijlociu și Islam, publicate în New York Times, Atlantic Monthly și Canada National Post.

Printre publicațiile sale se numără romanul grafic pentru adolescenți Cairo, seriile de bandă desenată Air și Ms. Marvel. Pentru Alif Nevăzutul a obținut în 2013 premiul World Fantasy Award.

Diverta

Cartea Alif Nevăzutul de G. Willow Wilson este oferită pentru recenzie de Diverta. Cartea poate fi comandată de pe site-ul www.dol.ro. Activitatea magazinului online şi promoţiile pot fi urmărite pe pagina de facebook. Dacă vă doriţi diversitate, puteţi urmări blogul cu recenzii despre produse www.clubdiverta.ro

5
***Sorina Ciocârlan***Bună! Sunt Sorina și îmi plac cărțile bune. Pun suflet în tot ceea ce îmi place, iar printre pasiunile mele se numără cititul, scrisul, filmele, pisicile, dulciurile. Atunci când „mi se pune pata” pe ceva, indiferent că e carte, film sau opera întreagă a unui autor, sunt de neoprit: fac ce fac și aflu tot despre subiect, îl analizez și îl întorc pe toate părțile. Care sunt subiectele astea, care mă „obsedează”? Agatha Christie, Rodica Ojog-Brașoveanu, Harry Potter, mai nou, Cassandra Clare. Da, pentru că „obsesiile literare” se schimbă, când unele se epuizează, scad în intensitate și apar altele noi. Asta nu înseamnă că dispar de tot, rămân acolo și așteaptă să fie reactivate. Și când sunt reactivate, să te ții!...